Μετά την περσινή της επιτυχία, η παράσταση «Αδάμ & Εύα» βασισμένη στο κείμενο του Μαρκ Τουαίην, «Ημερολόγια του Αδάμ και της Εύας»,επιστρέφει για τέσσερις ακόμα παραστάσεις κάθε Δευτέρα και Τρίτη στο Studio Μαυρομιχάλη (Μαυρομιχάλη 134, Εξάρχεια, τηλ. 210-645330, είσοδος 5-10 ευρώ).
Την παράσταση σκηνοθετεί η Εύη Μητσοπούλου. Η ίδια πρωταγωνιστεί μαζί με τον Δημοσθένη Φίλιππα στο γνωστότερο παραμύθι του κόσμου. Η σκηνοθεσία παραμένει πιστή στις προσταγές του κειμένου, με βασικό άξονα το ιδιοφυές, σαρκαστικό χιούμορ του συγγραφέα.
Πρόκειται ουσιαστικά για μια κωμωδία χαρακτήρων και καταστάσεων για δύο ηθοποιούς, που διατρέχει, μέσα σε 80 λεπτά, την ιστορία του σύγχρονου ανθρώπου, ωστόσο μοιραία ιδωμένη μέσα από το πρίσμα της σύγχρονης κοινωνικής και αξιακής κρίσης.
Ο Αδάμ και η Εύα μιλούν για τις εμπειρίες τους στην Εδέμ, πριν και μετά την Πτώση. Ο Μαρκ Τουαίην εμφυσά ζωή στους πρωτόπλαστους, πλάθοντας δύο αναγνωρίσιμους χαρακτήρες της πατριαρχικής κοινωνίας, για να σχολιάσει με τη σειρά του το χιλιοειπωμένο ερώτημα: Γιατί ο άντρας και η γυναίκα, δύο πλάσματα τόσο διαφορετικά από κατασκευής τους, πρέπει να ζουν μαζί;
Εδώ, η ιστορία της Γένεσης λοιπόν παίρνει μια ανάποδη στροφή μέσα από τη γραφή του Τουαίην, ο οποίος επαναπροσδιορίζει την ιεραρχία των φύλων και δίνει στην Εύα τον πρώτο λόγο. Παράλληλα, οι πρωτόπλαστοι αποκτούν επιτέλους τη δική τους φωνή και μας αφηγούνται τις δικές τους εκδοχές των βιβλικών γεγονότων και της προϊστορικής καθημερινότητας.
Η Εύη Μητσοπούλου μιλάει στα «Νέα» για την παράσταση, τον Αδάμ, την Εύα και τελικά την θηλυκή Εδέμ.
- Πώς προέκυψε η ιδέα για την παράσταση;
Ήταν Ιούλιος του 2016. Ετοιμαζόμαστε να πάμε στη θάλασσα. Τελευταία στιγμή αποφασίζω να πάρω κι ένα βιβλίο μαζί μου, γιατί είμαι σίγουρη ότι θα βαρεθώ τα σταυρόλεξα πολύ γρήγορα. Θέλω κάτι ελαφρύ, σε βάρος και σε διάθεση… Σκανάρω τη βιβλιοθήκη, και το βλέμμα μου σταματάει στη σειρά από εκδόσεις εφημερίδων. Μικρά βιβλιαράκια… Απλώνω το χέρι μου και τυχαία διαλέγω ένα. Τα ημερολόγια του Αδάμ και της Εύας, του Μαρκ Τουαίην. Εντάξει, μου κάνει.
Στην παραλία, αφού βολεύομαι κάτω από μια παχιά σκιά (καθώς δεν έιμαι φίλη της κολύμβησης και του ήλιου), αρχίζω να διαβάζω το βιβλίο μου… και δε σταματάω, μέχρι την τελευταία σελίδα. Αυτό ήταν. Ερωτεύτηκα. Τα πάντα έγιναν εικόνες, ήχοι και μουσικές. Δε μου είχε τύχει άλλη φορά να γελάω δυνατά και συνέχεια διαβάζοντας κάτι. Έπρεπε να το μοιραστώ.
- Πώς η παράσταση διατρέχει την ιστορία του σύγχρονου ανθρώπου μέσα από το πρίσμα της κρίσης;
Το έργο επικεντρώνεται στη σχέση των δύο φύλων, και αυτή η πρωταρχική συνύπαρξη και στη συνέχεια συνεύρεση του Αδάμ και της Εύας, γεννά την ανθρωπότητα. Η σχέση αυτή είναι το εφαλτήριο του Τουαίην να σχολιάσει τον κόσμο που δημιουργήθηκε, τον κόσμο μέσα στον οποίο ζούμε. Το κείμενο, παρόλο που είναι γραμμένο στις αρχές του 20ου αι., φαίνεται σήμερα τόσο φρέσκο και επίκαιρο, που καταλαβαίνουμε ότι δεν έχουν αλλάξει πολλά πράγματα στη φύση των ανθρώπων, παρά τα αλματώδη επιστημονικά επιτεύγματα. Ο Αδάμ και η Εύα, μετά την πτώση τους, βρέθηκαν αντιμέτωποι με την κρίση των αξιών, όπως όλοι μας πια.
- Τι προκλήσεις αντιμετωπίζετε υπηρετώντας έναν διπλό ρόλο στην παράσταση, αυτόν της σκηνοθέτριας κι αυτόν της πρωταγωνίστριας;
Ήξερα ότι ήταν μεγάλο ρίσκο, από τη στιγμή κιόλας που δεν το είχα ξανακάνει σε τέτοιο βαθμό. Το έκανα περισσότερο από ανάγκη, παρά από φιλοδοξία. Το ευτύχημα σ’αυτό μου το εγχείρημα, ήταν ότι συγκέντρωσα γύρω μου πολύ άξιους συνεργάτες, που βοήθησαν καταλυτικά στην επίτευξη του στόχου.
- Ως γυναίκα αλλά και ως άτομο, πιστεύετε κι εσείς όπως ο Τουαίην πως όπου είναι η Εύα βρίσκεται και η Εδέμ;
Ναι, πραγματικά το πιστεύω. Αλλά είναι κρίμα που είναι τόσο δύσκολο να το καταλάβουμε.
- Οι πρωτόπλαστοι αποκτώντας φωνή, διηγούνται ρεαλιστικές – κατά κάποιον τρόπο – στιγμές ή απολύτως φανταστικές;
Οι πρωτόπλαστοι, σαν ενήλικα νεογέννητα, ανακαλύπτουν τον κόσμο γύρω τους, και καταγράφουν τις εντυπώσεις τους, τις σκέψεις τους, τις θεωρίες τους. Με τα μέσα που διαθέτουν και ανάλογα με την εξέλιξή τους, καθώς τους παρακολουθούμε από την πρώτη μέρα της δημιουργίας τους, ανακαλύπτουν και περιγράφουν φυσικά φαινόμενα, τις διατροφικές προτιμήσεις των ζώων, εφευρίσκουν ονόματα και λέξεις δημιουργώντας ένα λεξικό και το σημαντικότερο, παρατηρούν και γνωρίζουν ο ένας τον άλλον.
- Με την ανατροπή της ιστορίας της Γένεσης, η Εύα επιτέλους εδώ δικαιώνεται; Γιατί όλος ο γνωστός θρησκευτικός μύθος της δημιουργίας των δύο φύλων, έχει αρκετές πατριαρχικές πτυχές.
Δε θα έλεγα ακριβώς ότι δικαιώνεται. Η σαρκαστική διάθεση του Τουαίην γιγαντώνει τον μύθο, αναπαράγοντάς τον, αποδεικνύοντάς μας ότι είναι βαθιά ριζωμένος μέσα μας. Από κει και πέρα είναι υπόθεση του καθενός, αν θα δικαιώσει την Εύα στη σκέψη του και αν θα τη συγχωρέσει που δάγκωσε το μήλο.