Οι δημοπρασίες έργων του Χίτλερ προκαλούν αντιπαράθεση στη Γερμανία, όπου η αναγνώριση των ναζιστικών εγκλημάτων είναι βασικό κομμάτι της εθνικής ταυτότητας.
Συλλέκτες, οι περισσότεροι ξένοι, είναι έτοιμοι να ξοδέψουν μεγάλα χρηματικά ποσά για να αποκτήσουν ένα έργο του Αδόλφου Χίτλερ ή άλλων αξιωματούχων των Ναζί σε δημοπρασίες που πραγματοποιούνται τακτικά στη Γερμανία.
Ωστόσο κυκλοφορούν και πολλά πλαστά έργα ή αμφίβολης γνησιότητας.
Σύμφωνα με ειδικούς, είναι δύσκολο να διαπιστωθεί η γνησιότητα των πινάκων του Χίτλερ λόγω της έλλειψης ενός ακριβούς καταλόγου τους, αλλά και της μετριότητας των έργων του δικτάτορα που είχε αποτύχει στις εισαγωγικές εξετάσεις της Ακαδημίας Τεχνών της Βιένης.
Εντούτοις «υπάρχει μια μακρά παράδοση γι’ αυτό το εμπόριο προσήλωσης στον ναζισμό», εξηγεί ο Στέφαν Κλίνγκεν, του κεντρικού Ινστιτούτου ιστορίας της τέχνης του Μονάχου.
«Κάθε φορά, γίνεται θόρυβος στα μέσα ενημέρωσης γύρω από αυτό και οι τιμές ανεβαίνουν πράγματι συνεχώς. Είναι κάτι που με εκνευρίζει προσωπικά».
Ήδη το Σάββατο, πέντε πίνακες που αποδίδονται στον Χίτλερ δεν βρήκαν αγοραστή στη επίμαχη δημοπρασία τους στη Νυρεμβέργη, η οποία σημαδεύτηκε πριν καν αρχίσει από την κατάσχεση πολλών έργων λόγω της αμφίβολης γνησιότητάς τους.
Οι πίνακες που απεικονίζουν βουκολικά τοπία και βγήκαν στο σφυρί από τον οίκο Weidler θα μπορούν να διατεθούν αργότερα σε δημοπρασία, διευκρίνισε ο οίκος που αρνείται οποιαδήποτε παρατυπία και υπογράμμισε ότι συνεργάζεται με την αστυνομία και την εισαγγελία.
Την Τετάρτη ακόμη, άλλα 26 έργα που περιλαμβάνονταν στον κατάλογο του οίκου δημοπρασιών, κατασχέθηκαν την Πέμπτη από τις αρχές, όπως και 37 άλλα λόγω αμφιβολιών για την αυθεντικότητά τους, παρότι έφεραν την υπογραφή “A. H.” ή “A. Hitler”.
Ο οίκος Βάιντλερ διαβεβαίωσε ότι το γεγονός πως διενεργείται έλεγχος στα 63 έργα που έχει στα χέρια της η αστυνομία “δεν σημαίνει αυτομάτως ότι αυτά είναι πλαστά”.