Τα τριαντάφυλλα του Ισημερινού ετοιμάστηκαν καιρό πριν για το σημαντικότερο ετήσιο ντεφιλέ τους: αυτό της γιορτής του Αγίου Βαλεντίνου όπου ορισμένες ποικιλίες του λουλουδιού αυτού, που αποτελεί σύμβολο ρομαντισμού, γίνονται τάση και άλλες λησμονούνται όπως τα μοντέλα της πασαρέλας.
Με μακρύ μίσχο ύψους έως 90 εκατοστών και άνθη με πλούσια πέταλα και σε πάμπολλα χρώματα, τα τριαντάφυλλα του Ισημερινού θεωρούνται τα ωραιότερα στον κόσμο.
Αλλά στην πολύ ανταγωνιστική αγορά λουλουδιών, όπου ο Ισημερινός είναι η τρίτη σε εξαγωγές χώρα παγκοσμίως, μετά την Ολλανδία και την Κολομβία, είναι απαραίτητο κάθε προϊόν να ακολουθεί τη μόδα.
Το τριαντάφυλλο «είναι ένα προϊόν που μπορεί να διαχειριστεί κανείς σαν τη μόδα, που εξελίσσεται σε συνάρτηση με αυτό που οι πελάτες επιθυμούν να βρουν σε αυτό», εξηγεί η Σοκόρο Μαρτίνες, διευθύντρια στον Ισημερινό της ολλανδικής εταιρίας Dümmen Orange που ειδικεύεται στην αναζήτηση νέων ποικιλιών.
Στα φυτώρια της εταιρίας που βρίσκονται στην περιοχή Καγιάμπε, βορείως του Κίτο, ευδοκιμούν κάθε χρόνο 15 νέες ποικιλίες από τις 1.000 με τις οποίες γίνονται πειράματα στο εργαστήριο.
Το «Deep Purple» ή το «Red Paris» είναι οι σταρ στις πασαρέλες της ανθοκομίας. Το πορφυρό χρώμα του πρώτου και το βαθύ κόκκινο του δεύτερου έχουν κερδίσει εδώ και καιρό την καρδιά των Ευρωπαίων.
Δύσμορφο αλλά μοναδικό
Σχεδόν 17.000 τόνοι τριαντάφυλλων που καλλιεργήθηκαν στον Ισημερινό εστάλησαν φέτος στις μεγαλύτερες αγορές που είναι οι ΗΠΑ, ο Καναδάς, η Ρωσία, η Γαλλία και η Ολλανδία μεταξύ άλλων, σύμφωνα με την Ένωση παραγωγών και εξαγωγέων (Expoflores).
Τα τελευταία πέντε χρόνια, τα τριαντάφυλλα του Ισημερινού είναι περιζήτητα και στην Κίνα όπου, εντυπωσιάζουν με τα χρώματά τους του ουράνιου τόξου.
Η χώρα των ‘Ανδεων που παράγει και άλλα είδη λουλουδιών, σημείωσε ρεκόρ πωλήσεων το 2013 για τη γιορτή του Αγίου Βαλεντίνου, όταν εξήγαγε 15.600 τόνους. Φέτος ελπίζει να το καταρρίψει.
Ωστόσο ο Αλεχάντρο Μαρτίνες, πρόεδρος της Expoflores, δεν είναι το ίδιο αισιόδοξος όσον αφορά τα κέρδη. Οι πωλήσεις του 2018 έκλεισαν γύρω στα 811 εκατομμύρια δολάρια, 5% λιγότερα σε σχέση με το 2017. Για το 2019, η αξία των εξαγωγών αναμένεται να ανέλθει στα 808 εκατομμύρια δολάρια.
Ανάμεσα στα λουλούδια-σταρ των ανθοπωλείων, το μικρό τριαντάφυλλο του κήπου που επί μακρόν θεωρείτο «το ασχημόπαπο», σήμερα είναι ο βασιλιάς μιας αγοράς που προσελκύεται από τα περίεργα σχήματα που αναπτύσσει στο κέντρο του.
«Εθεωρείτο δύσμορφο λουλούδι αλλά εμείς του αποκαλύψαμε μοναδικά χαρακτηριστικά (…), σχήματα καρδιάς ή τρίγωνο», εξηγεί ο Μαρτίνες.
Το ίδιο ισχύει και για το τριαντάφυλλο «Pink Eye» και το «Red Eye»: η σπανιότητά τους οφείλεται στο είδος των πράσινων κεραιών που φυτρώνουν στην καρδιά του άνθους τους.
Όσο για το τριαντάφυλλο «Toffee», σε σοκολατί χρώμα, που είναι πολύ της μόδας, οι 630 παραγωγοί του στον Ισημερινό διερωτώνται αν θα έχει επιτυχία στα ανθοπωλεία. «Είναι σαν την υψηλή ραπτική, μια τάση μπορεί να είναι εφήμερη ή να γίνει διαχρονική. Μπορεί να είναι θέμα μηνών ή ετών», εξηγεί ο πρόεδρος της Expoflores.