Σε επιστολή του προς τη Βρετανική Ακαδημία Κινηματογράφου και Τηλεοπτικών Τεχνών ο Τίμοθι Ρίτσαρντς εκφράζει την αντίθεσή του στη βράβευση της ταινίας «Roma» του Αλφόνσο Κουαρόν, που απέσπασε μεταξύ άλλων το βραβείο Καλύτερης Ταινίας και Καλύτερης Σκηνοθεσίας, στα φετινά βραβεία BAFTA.
Η Βρετανική Ακαδημία Κινηματογράφου «δεν τήρησε φέτος τα υψηλότερα πρότυπα, επιλέγοντας να υποστηρίξει και να προωθήσει μια ταινία “φτιαγμένη” για την τηλεόραση» υποστηρίζει ο Τίμοθι Ρίτσαρντς, ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της βρετανικής εταιρείας διανομής και προβολής κινηματογραφικών ταινιών VUE.
Ο Ρίτσαρντς είναι ένα ακόμη στέλεχος της βιομηχανίας του κινηματογράφου στην Ευρώπη που εκφράζει ανησυχίες ότι η Netflix καταστρέφει την κινηματογραφική βιομηχανία παραβλέποντας την παραδοσιακή κινηματογραφική διανομή ταινιών που προβάλλονται στην πλατφόρμα streaming. Οι αλυσίδες κινηματογράφων επιμένουν στο «περιθώριο» 90 ημερών αποκλειστικής προβολής στις αίθουσες προτού βγει η ταινία στο Netflix.
Αντιδράσεις επί αντιδράσεων
Υπήρξαν επίσης διαμαρτυρίες επειδή η συνδρομητική υπηρεσία συνηθίζει να επιλέγει για τις πρεμιέρες των κινηματογραφικών παραγωγών του το video streaming έναντι των κινηματογραφικών αιθουσών ή την ταυτόχρονη online και offline προβολή.
Κατά τη διάρκεια του φετινού Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου που ολοκληρώθηκε το περασμένο Σάββατο, η Διεθνής Συνομοσπονδία Κινηματογράφων Τέχνης (CICAE), η οποία εκπροσωπεί κινηματογραφικές αίθουσες τέχνης σε ολόκληρη την Ευρώπη, επέκρινε τους διοργανωτές που συμπεριέλαβαν τη ταινία του Netflix – Elisa & Marcela της Isabel Coixet στο διαγωνιστικό τμήμα.
Παρόμοιες καταγγελίες διατυπώθηκαν κατά τη διάρκεια του φετινού Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας, όπου Ιταλοί διανομείς ήταν ιδιαίτερα εξοργισμένοι ότι για τη βράβευση της ταινίας «Roma» με τον Χρυσό Λέοντα.
«Ως επί πολλά χρόνια μέλος και πρώην μέλος του Συμβουλίου της Ακαδημίας σάς γράφω για να εκφράσω την ανησυχία μου για τις αποφάσεις πίσω από τα φετινά βραβεία της» αναφέρει στην επιστολή του ο Τίμοθι Ρίτσαρντς.
«Πιστεύουμε ότι η Ακαδημία δεν έχει τηρήσει τα συνηθισμένα υψηλά της πρότυπα φέτος επιλέγοντας να υποστηρίξει και να προωθήσει μια ταινία για την τηλεόραση που το κοινό δεν μπόρεσε να δει στη μεγάλη οθόνη», προσθέτει.
Στις ανησυχίες του απάντησε εκπρόσωπος της Ακαδημίας εξηγώντας: «Η Επιτροπή Ταινιών είναι ικανοποιημένη από το γεγονός ότι κάθε ταινία που διαγωνίστηκε στα φετινά Βραβεία Κινηματογράφου πληρούσε τα κριτήρια εισόδου, τα οποία περιλαμβάνουν μια σημαντικό χρονικό διάστημα προβολής στους κινηματογράφους στο Ηνωμένο Βασίλειο. Αναθεωρούμε τα κριτήριά μας ετησίως, σε στενή συνεννόηση με τον κλάδο, για να διασφαλίσουμε ότι τα κριτήρια επιλογής παραμένουν κατάλληλα για τον σκοπό».
Ο Ρίτσαρντς υποστηρίζει ότι το Netflix πρόβαλε την ταινία «Roma» στο Ηνωμένο Βασίλειο, όχι όμως για τόσο μεγάλο διάστημα πληρούσε τα κριτήρια για να διαγωνιστεί για BAFTA: «Είναι σαφές ότι η Netflix πρόβαλε την ταινία σε λιγότερο από το 1% της αγοράς του Ηνωμένου Βασιλείου μόνο και μόνο επειδή ήθελε βραβείο. Πώς μπόρεσε αυτό να συμβεί»; αναφέρει.