Ολα τα χρόνια της κρίσης «τρέχαμε» ταχύτερα σε σχέση με τον ανταγωνισμό σε μια φθίνουσα αγορά ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών, γι’ αυτό και ενισχύσαμε ακόμα περισσότερο τα μερίδιά μας, αναφέρει σε συνέντευξή του στο «Βήμα» ο αντιπρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Κωτσόβολος – Dixons South East Europe κ. Γιάννης Βασιλάκος. Ο 46χρονος μάνατζερ, προερχόμενος από τη διεύθυνση των δικτύων και την εμπορική διεύθυνση της αλυσίδας, προεξοφλεί ανακατατάξεις στην αγορά ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών, διαβλέπει άνοδο της κατανάλωσης, αναλύει το φαινόμενο… Black Friday και επισημαίνει πως την τελευταία τριετία ο leader του κλάδου στον οποίο ηγείται αυξάνει ετησίως 8%-10% το εργατικό του δυναμικό.
Ποιος είναι ο πρώτος απολογισμός για τη χρήση 2018-2019 που λήγει τον ερχόμενο Απρίλιο;
«Θα κλείσουμε με έναν τζίρο άνω των 500 εκατ. ευρώ έναντι 457 εκατ. ευρώ την προηγούμενη χρήση. Είναι περίπου ο τζίρος που είχε η εταιρεία το 2008, προ κρίσης. Εγινε μια γιγάντια προσπάθεια όλα αυτά τα χρόνια για να ανταποκριθούμε στις ιδιαίτερες συνθήκες της αγοράς. Σε αυτό το διάστημα καταγράψαμε απώλειες στις πωλήσεις μας έως και 30% αλλά καταφέραμε και επανήλθαμε. Την ίδια περίοδο η αγορά κατέγραψε απώλειες 50%, με αποτέλεσμα η Κωτσόβολος, που ήταν στην πρώτη θέση, να ενισχύσει τα μερίδια αγοράς της έναντι του ανταγωνισμού και να διευρύνει περαιτέρω τη διαφορά της με τις υπόλοιπες αλυσίδες. Ολες οι χρήσεις τα τελευταία χρόνια είναι κερδοφόρες και εφέτος τα κέρδη προ φόρων και τόκων αναμένουμε να ενισχυθούν έναντι των 15 εκατ. ευρώ της προηγούμενης χρήσης».
Ησασταν επιφυλακτικοί σε σχέση με τη συμμετοχή σας στην Black Friday. Τελικά πώς κινήθηκαν τα μεγέθη;
«Ισχύει ότι ήμασταν επιφυλακτικοί. Η ΒF απαιτεί υψηλά λειτουργικά κόστη και πολλή δουλειά από τους ανθρώπους μας στα καταστήματα, ενώ ο πήχης της εξυπηρέτησης πέφτει. Η τελική επιλογή μάς δικαίωσε. Πήγαμε πολύ καλά και καταφέραμε να μετατρέψουμε την υψηλή επισκεψιμότητα σε πωλήσεις. Μάλιστα οι πωλήσεις μας στην περίοδο της Black Friday και των γιορτών ενισχύθηκαν κατά 19%, υπερδιπλάσιες σε σχέση με την αγορά».
Σε ποια φάση βρίσκεται σήμερα η αγορά ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών;
«Η αγορά έχει σταθεροποιηθεί στο 1,5 δισ. ευρώ τζίρο και μαζί με τις πωλήσεις προϊόντων κινητής τηλεφωνίας φτάνει τα 2 δισ. ευρώ. Εμφανίζει ετησίως έναν ισχνό ρυθμό αύξησης της τάξης του 1,5%, που είναι υποβοηθούμενος από τον τουρισμό και τις ανακαινίσεις οικιών και καταλυμάτων λόγω των βραχυχρόνιων μισθώσεων με ζήτηση κυρίως στις οικιακές συσκευές. Είμαι πεπεισμένος ότι από εδώ και πέρα μόνο ανοδικά μπορεί να κινηθεί η αγορά. Φτάσαμε πολύ χαμηλά μέσα στην κρίση ως κλάδος. Επειδή όμως επιστρέφουμε στην κανονικότητα ως χώρα και επειδή η κατανάλωση είναι συνυφασμένη με την ψυχολογία και την ηρεμία, εκτιμώ ότι ο κόσμος θα αρχίζει να καταναλώνει ξανά».
Βλέπετε αναδιαρθρώσεις και ανακατατάξεις στην αγορά;
«Πάντα υπήρχαν και πάντα θα υπάρχουν. Η αγορά αλλάζει συνεχώς. Δείτε, για παράδειγμα, το γεγονός ότι ένας σημαντικός όγκος των πωλήσεων γίνεται πλέον μέσα από τα ηλεκτρονικά κανάλια. Συγκέντρωση της αγοράς βλέπω κυρίως στις μεγάλες αλυσίδες στα αστικά κέντρα. Οι ανεξάρτητοι καταστηματάρχες στην επαρχία δεν κινδυνεύουν».
Η ανάπτυξη της Κωτσόβολος από πού θα προέλθει το επόμενο διάστημα;
«Μέχρι τώρα μεγαλώναμε ταχύτερα από την αγορά. Το ίδιο θα συνεχίσουμε να κάνουμε πραγματοποιώντας υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης σε μια αγορά που πλέον έχει σταθεροποιηθεί και για την ώρα αναπτύσσεται με χαμηλούς ρυθμούς ανάπτυξης. Το επενδυτικό μας πρόγραμμα βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη. Την τελευταία τριετία επενδύσαμε 30 εκατ. ευρώ για ανακαινίσεις και μεταστεγάσεις καταστημάτων σε όλη την Ελλάδα, ενώ μπροστά μας έχουμε περαιτέρω παρεμβάσεις στην Ανατολική Μακεδονία και στη Θράκη, με στόχο τη βελτίωση της παρουσίας μας. Η κρίση είχε και έναν θετικό αντίκτυπο, αφού βρήκαμε τους χώρους που θέλαμε σε καλές τιμές. Σήμερα το δίκτυο των φυσικών καταστημάτων ανέρχεται σε 95, έχουμε το ηλεκτρονικό μας κατάστημα, ένα σύγχρονο call center, τον κύριο αποθηκευτικό μας χώρο στη Μαγούλα και πέντε περιφερειακές αποθήκες (hubs) με στόχο τη μείωση του χρόνου εξυπηρέτησης των πελατών μας στην περιφέρεια. Ενισχύουμε τον ρόλο του φυσικού καταστήματος στον ταχέως αναπτυσσόμενο πολυκαναλικό κόσμο. Χαρακτηριστικά παραδείγματα της νέας γενιάς καταστημάτων αποτελούν το κατάστημα του Mall Athens και το κατάστημα στο εμπορικό πάρκο του αεροδρομίου “Ελευθέριος Βενιζέλος”. Εχουμε μηδενικό δανεισμό και υψηλή ρευστότητα, στοιχεία που μας δίνουν ένα μεγάλο πλεονέκτημα για την περαιτέρω ανάπτυξη της αλυσίδας».
Ποια είναι η επίδραση και ο ρόλος της τεχνολογίας στην αλυσίδα;
«Εκεί κατευθύνουμε πλέον τον κύριο όγκο του επενδυτικού μας προγράμματος, που θα ανέρχεται σε 10 εκατ. ευρώ ετησίως. Το τρέχον έτος ολοκληρώσαμε την πρώτη φάση της μετάβασης των Backoffice συστημάτων μας σε SAP, ενώ στους επόμενους μήνες ολοκληρώνεται η μετάβαση τoυ ηλεκτρονικού μας καταστήματος αλλά και του CRM μας σε παγκοσμίου κλάσης πλατφόρμες της IBM και της Microsoft αντίστοιχα. Οι πελάτες σήμερα ζητούν ενιαία εμπειρία και προσωποποιημένη εξυπηρέτηση σε όλα τα σημεία διεπαφής με την εταιρεία, κάνοντας τις επενδύσεις στην τεχνολογία μονόδρομο».
Πόσο έχει βοηθήσει το «Πλάνο Δόσεων της Κωτσόβολος» στην ανάπτυξη των μεγεθών του ομίλου;
«Κάνουμε την τεχνολογία προσιτή σε όλους μέσα από σύγχρονα χρηματοδοτικά προγράμματα όπως το “Πλάνο Δόσεων Κωτσόβολος”. Σε δύσκολες εποχές, αλλά με τις ανάγκες πάντα να υπάρχουν στα νοικοκυριά, το “εργαλείο” αυτό αποτελεί μια διέξοδο για να αντεπεξέλθουν οικονομικά οι πελάτες μας. Το “Πλάνο Δόσεων” λειτούργησε καταλυτικά την τελευταία τριετία, όταν περιορίστηκαν οι επιδοτήσεις στα κινητά, να επιτύχουμε διπλάσιους ρυθμούς ανάπτυξης στην κινητή σε σχέση με τον ανταγωνισμό.
Εδώ όμως θέλω να κάνω και μια ιδιαίτερη μνεία για τους εργαζομένους της αλυσίδας. Αν και θα ακουστεί κλισέ, οι 2.550 άνθρωποι της εταιρείας είναι η δύναμή μας με την πελατοκεντρική τους κουλτούρα αλλά και την έμφυτη τάση όλων να καινοτομούν. Στην Κωτσόβολος αυξάνουμε την τελευταία τριετία 8%-10% ετησίως το εργατικό μας δυναμικό».
Πώς η Dixons προστάτεψε μια ιστορική εταιρεία με {LF}70 χρόνια ζωής
Η Dixons Carphone plc εξαγόρασε το πλειοψηφικό πακέτο μετοχών της Κωτσόβολος το 2009. Την περίοδο που άρχιζε η κρίση στην Ελλάδα. Η Κωτσόβολος με ιστορία 70 ετών υπό την ομπρέλα της Dixons Carphone που της προσέφερε τεχνογνωσία, ρευστότητα και καλύτερους όρους προμηθειών κατάφερε να περάσει τον κάβο χωρίς απώλειες, αλλά και αυτή με τη σειρά της αποτέλεσε μια θυγατρική-πρότυπο για τον αγγλικό όμιλο.
Η σχέση κέρδη προς πωλήσεις (return on sales) της Κωτσόβολος είναι από τις υψηλότερες μεταξύ των θυγατρικών του πολυεθνικού ομίλου. Δεν είναι τυχαίο ότι στον Νότο της Ευρώπης η Κωτσόβολος παραμένει η μοναδική θυγατρική του πολυεθνικού ομίλου, αφού η Dixons Carphone έχει αποχωρήσει από Ισπανία, Ιταλία και Τουρκία, καθώς οι εκεί θυγατρικές δεν πληρούσαν τα στάνταρντ της, που είναι: κερδοφορία και ηγετική θέση στα μερίδια αγοράς. H Dixons Carphone δραστηριοποιείται στη λιανική ηλεκτρικών ειδών, κινητών συσκευών και υπηρεσιών με πάνω από 42.000 υπαλλήλους σε εννέα χώρες. Είναι πρώτη στον κλάδο της στις αγορές του Ηνωμένου Βασιλείου και της Ιρλανδίας, της Σκανδιναβίας και της Ελλάδας. Τα εκτιμώμενα κέρδη προ φόρων του ομίλου για την τρέχουσα χρήση θα ανέλθουν στα 300 εκατ. λίρες (περίπου 352 εκατ. ευρώ).