Στη σύσταση μίας επιτροπής η οποία θα αναλάβει την επίλυση των προβλημάτων που έχουν προκύψει όσον αφορά τις εμπορικές ονομασίες θα προχωρήσουν Αθήνα και Σκόπια, όπως ανακοινώθηκε στις κοινές δηλώσεις του Αλέξη Τσίπρα με τον Ζόραν Ζάεφ.
Οι δύο πρωθυπουργοί αναφέρθηκαν συγκεκριμένα στο εν λόγω ζήτημα με τον Α. Τσίπρα να μιλά για «υποκρισία και fake news», σχολιάζοντας τις αντιδράσεις της αντιπολίτευσης και υποστηρίζοντας πως η Συμφωνία των Πρεσπών λύνει ένα ζήτημα που προϋπήρχε εδώ και 30 χρόνια.
Σύμφωνα με τις ανακοινώσεις Ελλάδα και Σκόπια αποφάσισαν τη σύσταση μιας επιτροπής μέσα στο Μάιο που θα αναλάβει να λύσει τα προβλήματα ανάμεσα σε επιχειρηματίες και το καταναλωτικό κοινό για τα ζητήματα εμπορικών σημάτων και επωνυμιών.
«Και στη Βόρεια Μακεδονία και στην Ελλάδα βρισκόμαστε μπροστά στο φαινόμενο των fake news. Στην Ελλάδα ξαφνικά ανακάλυψαν ότι υπάρχουν προβλήματα, τα οποία υπάρχουν εδώ και 30 χρόνια και, αντιθέτως, η συμφωνία τα λύνει», υποστήριξε ο Αλέξης Τσίπρας, κάνοντας λόγο για «μεγάλη υποκρισία», όπως χαρακτήρισε τον ξεσηκωμό για τα προβλήματα στα εμπορικά σήματα, που προϋπήρχαν και ξαφνικά το ανακάλυψαν τώρα.
«Η Συμφωνία των Πρεσπών εμπεριέχει τον τρόπο με τον οποίο θα επιλυθούν ανοιχτά ζητήματα, όπως το ζήτημα των εμπορικών σημάτων. Η Συμφωνία προβλέπει τη σύσταση ειδικής ομάδας, που καλείται να λύσει αυτά τα προβλήματα. Έχουμε κάποιους στην ελληνική Μακεδονία που δεν θέλουν να στηρίξουν τη Συμφωνία των Πρεσπών, αλλά παράλληλα είχαν εμπορική δραστηριότητα εδώ όλα τα προηγούμενα χρόνια. Πρόκειται για υποκριτές», είπε ο Αλέξης Τσίπρας.
Ο Ζ. Ζάεφ από την πλευρά του υποστήριξε ότι «μέσα στα επόμενα τρία χρόνια, αυτά τα θέματα θα επιλυθούν».
Τι προβλέπει η Συμφωνία των Πρεσπών
Αξίζει να σημειωθεί ότι η Συμφωνία των Πρεσπών αναφέρει χαρακτηριστικά όσον αφορά το ζήτημα των εμπορικών σημάτων:
«Σε σχέση με τα προαναφερόμενα ονόματα και ορολογίες στις εμπορικές ονομασίες (commercial names), τα εμπορικά σήματα και τις επωνυμίες (trademarks και brand names), τα Μέρη συμφωνούν να υποστηρίξουν και να ενθαρρύνουν τις επιχειρηματικές κοινότητές τους να θεσμοθετήσουν έναν ειλικρινή, δομημένο και με καλή πίστη διάλογο, στο πλαίσιο του οποίου θα επιδιώξουν και θα βρουν αμοιβαίως αποδεκτές λύσεις στα θέματα που πηγάζουν από τις εμπορικές ονομασίες (commercial names), τα εμπορικά σήματα και τις επωνυμίες (trademarks και brand names) και όλα τα σχετικά ζητήματα σε διμερές και διεθνές επίπεδο. Για την υλοποίηση των προαναφερόμενων προνοιών, θα δημιουργηθεί μια διεθνής ομάδα ειδικών η οποία θα αποτελείται από εκπροσώπους των δύο κρατών στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Ενωσης με την κατάλληλη συνεισφορά των Ηνωμένων Εθνών και του ΔΟΤ. Αυτή η ομάδα ειδικών θα συγκροτηθεί εντός του 2019 και θα ολοκληρώσει την εργασία της εντός τριών ετών».
Η ΝΔ για τα εμπορικά σήματα
Υπενθυμίζεται ότι η ΝΔ έχει σημαντικές αντιδράσεις για το συγκεκριμένο ζήτημα, με τον Κυριάκο Μητσοτάκη μιλώντας πρόσφατα σε παραγωγικούς φορείς της Βόρειας Ελλάδας, να υπογραμμίζει ότι δεν υπάρχει αποτελεσματικό πλαίσιο προστασίας για τα προϊόντα της Βόρειας Ελλάδας, σημειώνοντας πως «καλούμαστε όλοι μαζί, να χαράξουμε μια στρατηγική συνεκτική για να αμβλύνουμε αρνητικές συνέπειες της Συμφωνίας των Πρεσπών, ως προς οικονομικό σκέλος τουλάχιστον». Ο κ. Μητσοτάκης τόνισε μεταξύ άλλων ότι: «Η ταχύτητα και η προχειρότητα με την οποία υπεγράφη και κυρώθηκε η Συμφωνία των Πρεσπών δημιούργησε μια σειρά από προβλήματα, που έχουν να κάνουν με τη διαχείριση του brand «Μακεδονία», και η διαχείρισή τους παραπέμφθηκε στο μέλλον. Γενεσιουργός αιτία είναι το άρθρο 7, που επιτρέπει να χρησιμοποιείται το «Μακεδονία» για προϊόντα» και αναφέρθηκε στις δικές του προτάσεις αναφορικά με την προστασία των μακεδονικών προϊόντων, στις συγκεκριμένες δηλώσεις.