Προβληματισμό σε στελέχη της ΟΛΠ Α.Ε. προκάλεσε η χθεσινοβραδινή απόφαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου καθώς βάζει φρένο σε επενδύσεις που είχαν σχεδιαστεί να γίνουν στο μεγάλο λιμάνι.
Όπως ειπώθηκε και στη συνεδρίαση του ΚΑΣ, η κήρυξη του αρχαιολογικού χώρου του Πειραιά ήταν κάτι αναμενόμενο, πολύ περισσότερο τώρα που το master plan του ΟΛΠ συνιστά χωρική ρύθμιση, η θεσμική κατοχύρωση της έγκρισής του προϋποθέτει, σύμφωνα με τον νόμο, την οριοθέτηση περιοχών που περιέχουν αρχαιότητες ή ενδείξεις για αρχαιότητες.
Από τη χθεσινή απόφαση του ΚΑΣ, σύμφωνα με πηγές του ΟΛΠ, δεν προκύπτει αντίρρηση ως προς την υλοποίηση των επενδύσεων αλλά δημιουργεί θέμα στην εφαρμογή κάποιων ενώ ακόμα και για μικρά ζητήματα θα χρειάζεται έγκριση από το ΚΑΣ. Η ΟΛΠ ΑΕ θα αναμένει και το γραπτό κείμενο της απόφασης για να δει ποιους περιορισμούς θέτει.
Το μεγάλο «αγκάθι» ωστόσο αποτελούν τα ναυπηγεία στην Κυνοσούρα Σαλαμίνας που είχαν περάσει στον έλεγχο του ιδιωτικού ΟΛΠ και από χθες χαρακτηρίστηκαν ως αρχαιολογικός χώρος. Επ´ αυτού του θέματος τα στελέχη του Οργανισμού επιφυλάσσονται ως προς την αντίδραση τους.
Υπενθυμίζεται πως και η Επιτροπή Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων (ΕΣΑΛ) έβαλε «φρένο» σε ορισμένες επενδύσεις. Από την πλευρά της η ΟΛΠ Α.Ε. επιμένει στην υλοποίηση του συνόλου των έργων που έχει σχεδιάσει θεωρώντας πως έτσι ο Πειραιάς θα ανταποκριθεί με επιτυχία στον έντονο διεθνή ανταγωνισμό. «Όσο καθυστερούμε οι ανταγωνιστές μας θα ενισχύονται και ο Πειραιάς θα χάνει πολύτιμο χρόνο και έδαφος»υπογράμμιζαν χαρακτηριστικά πηγές της εταιρείας.
Σημειώνεται πως τον Αύγουστο του 2016 ολοκληρώθηκε η μεταβίβαση του πλειοψηφικού πακέτου των μετοχών της ΟΛΠ Α.Ε. από το ΤΑΙΠΕΔ στο μεγαλύτερο ναυτιλιακό όμιλο του κόσμου τη COSCO SHIPPING και η αγορά των μετοχών συνοδευόταν με την ανάληψη της υποχρέωσης ενός πακέτου επενδύσεων 294 εκατ. ευρώ που αφορούν το σύνολο των λιμενικών υπηρεσιών. Στελέχη της εταιρείας επεσήμαναν πως αρχικώς κινούνται στη σωστή κατεύθυνση καθώς στοχεύουν στην ολιστική ανάπτυξη του λιμένος.Δεν επαρκούν όμως για να καλύψουν τις συνεχώς αυξανόμενες ανάγκες και απαιτήσεις της λιμενικής βιομηχανίας.
Και πρόσθεταν πως για το λόγο αυτό η διοίκηση της ΟΛΠ Α.Ε.λειτουργώντας ως μακροχρόνιος και υπεύθυνος επενδυτής συμπεριέλαβε στο master plan του λιμένος πέραν των υποχρεωτικών επιπλέον επενδύσεις ύψους 318 εκατομμυρίων ευρώ, οι οποίες χαρακτηρίζονται ως απολύτως απαραίτητες ώστε να μην απολέσει ο Πειραιάς την ελκυστικότητά και το συγκριτικό του πλεονέκτημα.
Όπως έλεγαν χαρακτηριστικά «δεν νοείται στις μέρες μας μεγάλο εμπορικό λιμάνι χωρίς σιδηροδρομική σύνδεση, αλλά και χωρίς σύγχρονες αποθήκες logistics. Επίσης δεν νοείται ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη χωρίς μεγάλες δεξαμενές, αλλά και υψηλού επιπέδου υπηρεσίες χωρίς καθυστερήσεις και υπερτιμολογήσεις. Επιπλέον δεν νοείται car terminal χωρίς κλειστές θέσεις στάθμευσης που θα συνδυάζονται με υπηρεσίες προστιθέμενης αξίας. Δεν νοείται λιμάνι κρουαζιέρας και μάλιστα home port χωρίς ένα σύγχρονο επιβατικό σταθμό με εμπορικές χρήσεις.»
H δημιουργία ενός εμπορικού κέντρου τύπου mall στο λιμάνι έχει προκαλέσει πολλές συζητήσεις και αντιδράσεις. Στελέχη της ΟΛΠ Α.Ε.διευκρίνιζαν πως τα καταστήματα που θα λειτουργούν σε αυτό θα απευθύνονται κυρίως σε καταναλωτές με υψηλά εισοδήματα (π.χ. πλούσιοι επιβάτες κρουαζιέρας) συνεπώς δεν θα είναι ευθέως ανταγωνιστικό με την αγορά του Πειραιά και πρόσθεταν με νόημα πως δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι περίπου οι μισοί από τους επιβάτες κρουαζιέρας που φτάνουν στον Πειραιά δεν αποβιβάζονται από τα πλοία.
Υπενθυμίζεται ότι τον Φεβρουάριο εγκρίθηκαν υπό όρους από την Επιτροπή Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων (ΕΣΑΛ), υποχρεωτικές επενδύσεις του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς, ορισμένες εκ των οποίων ήδη έχουν ολοκληρωθεί.
Από τις πρόσθετες επενδύσεις δεν εγκρίθηκε η δημιουργία εμπορικού κέντρου mall, παρά μόνο η ύπαρξη και χρήση κτιρίου ως επιβατικού σταθμού μόνο για τους επιβάτες της κρουαζιέρας και με συναφείς δραστηριότητες που σχετίζονται με την εξυπηρέτηση του κλάδου.
Επίσης, απορρίφθηκε η δημιουργία του logistics center, καθώς έγινε δεκτή η εισήγηση του υπουργείου Μεταφορών που προβλέπει ότι ο σχεδιασμός είναι να λειτουργήσει στο Θριάσιο.
Δεκτή έγινε η απόφαση για κατασκευή τριών ξενοδοχείων στην Παγόδα καιτις Παλαιές Αποθήκες, αρκεί να υπάρξει αξιολόγηση από το υπουργείο Πολιτισμού.
Σημειώνεται, ότι η ΕΣΑΛ έχει προβεί, επίσης, σε πολλές παρατηρήσεις για τον τρόπο που παρουσιάζονται από τη διοίκηση του ΟΛΠ οι χρήσειςγης, κάτι που θα πρέπει να λάβει υπόψη της η διοίκηση του Οργανισμού.
Οι υποχρεωτικές επενδύσεις του ΟΛΠ είναι ύψους 293,7 εκατ. ευρώ και θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί έως το 2021, προκειμένου να μεταβιβαστεί στην Cosco και το υπόλοιπο 16% του μετοχικού κεφαλαίου του ΟΛΠ, εκτός από το 51% που απέκτησε το 2016.
Συνολικά, οι επενδύσεις που πρόκειται να πραγματοποιήσει η Cosco,υποχρεωτικές και πρόσθετες, ανέρχονται στο ποσό των περίπου 580 εκατ.ευρώ.
Στις υποχρεωτικές περιλαμβάνονται η επέκταση του επιβατικού λιμένα στη νότια ζώνη, η επισκευή γερανογεφυρών στοιβασίας (έχει ολοκληρωθεί), η μετατροπή της πενταγωνικής αποθήκης σε επιβατικό σταθμό κρουαζιέρας, η υπόγεια οδική διασύνδεση σταθμού διακίνησης αυτοκινήτων με πρώην χώρο ΟΔΔΥ, η κατασκευή νέου προβλήτα πετρελαιοειδών (έχει ολοκληρωθεί), η επέκταση του σταθμού αυτοκινήτων στο λιμάνι του Ηρακλέους, αλλά και η βελτίωση των δομών της ναυπηγοεπισκευής (δύο πλωτές δεξαμενές).
Πρόσφατα σε πεδίο πολιτικής αντιπαράθεσης αποτέλεσαν οι επενδύσεις της ΟΛΠ Α.Ε.
Ειδικότερα ο πρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας μιλώντας πρόσφατα στην παρουσίαση του προγράμματος του κόμματος για τις Υποδομές είχε πει μεταξύ άλλων: «Το πρόγραμμά μας, συμπληρώνουν ο 9ος και 10ος τομέας εθνικών έργων: Λιμάνια και μαρίνες. Υπάρχουν ακόμα αρκετά λιμάνια προς μελλοντική αξιοποίηση. Καβάλα, Αλεξανδρούπολη, Βόλος, Λαύριο για να αναφέρω μόνο ενδεικτικά κάποια. Όπως φυσικά και η ολοκλήρωση της κομβικής σημασίας επένδυσης της Cosco στον Πειραιά για την οποία πάλι κάποιοι επιθυμούν να βάλουν προσκόμματα ιδεολογικών αποχρώσεων.Είναι επίσης το δεύτερο πακέτο παραχώρησης των αεροδρομίων και φυσικά τα περιβόητα και πονεμένα υδατοδρόμια. Παρεμβάσεις τόσο κρίσιμες για τα νησιά μας, που ευνοούν, ταυτόχρονα, τουρισμό, εμπόριο και μεταφορές.»
Απαντώντας στον κ. Μητσοτάκη ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Φώτης Κουβέλης σημείωσε μεταξύ άλλων ότι «δεν υπάρχουν“προσκόμματα ιδεολογικών αποχρώσεων” στην επένδυση της COSCO στον Πειραιά. Γι΄ αυτό άλλωστε εγκρίθηκαν όλες οι υποχρεωτικές επενδύσεις του Master Plan, υπό τον όρο ότι τηρούν τη νομιμότητα, έχουν δηλαδή τις προβλεπόμενες άδειες.
Οι προαιρετικές επενδύσεις οι οποίες δεν εγκρίθηκαν δεν είχαν τις προβλεπόμενες άδειες από άλλες υπηρεσίες και όχι από το Υπουργείο Ναυτιλίας. Σε κάθε περίπτωση πρόθεσή μας είναι να γίνουν επενδύσεις στο λιμάνι, με σεβασμό στους περιβαλλοντικούς όρους και με γνώμονα την προστιθέμενη αξία στην ανάπτυξη των τοπικών κοινωνιών.»
Και πρόσθεσε ότι η Νέα Δημοκρατία και ο πρόεδρός της οφείλουν να πάρουν ξεκάθαρη θέση στο βασικό ερώτημα: Θέλουν να γίνει το σύνολο των επενδύσεων στο λιμάνι (Mall, Logistic Center κλπ) και μάλιστα χωρίς να τηρούνται για παράδειγμα οι περιβαλλοντικοί όροι ή η νομοθεσία που αφορά στο Υπουργείο Πολιτισμού;