Στη νέα της παράσταση, «Unauthorised» η χορογράφος Ίρις Καραγιάν δημιουργεί μια αλληλουχία πορτρέτων που ακροβατούν μεταξύ οικείου και άγνωστου. Μια επιλογή από ποπ βίντεο κλιπ, YouTube βίντεο με πρωταγωνιστές τον Muhammad Ali, τον John McEnroe κ.ά. Eμπνευσή της το σώμα, η κίνηση, η διαδικασία της θέασης και της έκθεσης, ότι δημιουργεί μια παράσταση, αυτό που προκαλεί και δίνει στον θεατή. «Οι επιρροές μου είναι άλλοι καλλιτέχνες και τα έργα τους, από διάφορους χώρους και πεδία που η δουλειά τους με μετακινεί και αλλάζει τον τρόπο σκέψης μου. Επίσης, κείμενα φιλοσοφίας και κοινωνιολογίας, τέχνης και κριτικής θεωρίας και κείμενα δημιουργών που παρατηρούν, αρθρώνουν και θέτουν ερωτήματα για την τέχνη και την κοινωνία, τις σχέσεις και συνδέσεις, τις σύγχρονες διαδικασίες παραγωγής και πρόσληψης» εξηγεί μιλώντας στα nea.gr.
Επιδιώκετε τα έργα σας να έχουν πάντα κάποιο μήνυμα;
Είναι χορογραφίες και σωματικές καταστάσεις που συμβαίνουν στο παρόν και που ανοίγονται στο θεατή που επιθυμεί να τις παρατηρήσει, να τις διαβάσει και να τις αισθανθεί. Για μένα ο χορός και το σώμα είναι ένα ιδιαίτερο σύμπαν λειτουργιών, μηχανισμών και νοημάτων, μια γλώσσα ξεχωριστή. Συνήθως χρησιμοποιούμε το λόγο και μια προϋπάρχουσα θεώρηση και αφήγηση για να τον κατανοήσουμε. Θεωρώ πως δεν χρειάζεται πάντα να ακολουθούμε έναν τέτοιο τρόπο, αλλά πως εν δυνάμει ο χορός μπορεί να κινήσει άλλες λειτουργίες πρόσληψης και προσέγγισης.
Με ποιο τρόπο αναδύεται η φιλοσοφία σας στις παραστάσεις;
Είναι φαντάζομαι αυτό που κάνω και ο τρόπος που δουλεύω. Πρωταρχικά, η έρευνα και η σκληρή δουλειά, να με συναρπάζει αυτό που ψάχνω και προσπαθώ να λύσω κάθε φορά, η συνεργασία και ανταλλαγή με τους καλλιτέχνες που συμμετέχουν στα προτζεκτ, να δοκιμάζω, να αλλάζω γνώμη, να παρατηρώ με υπομονή και επιμονή κατά τη δημιουργική διαδικασία και να εξελίσσω την μελέτη μου.
Γιατί «Unauthorised»;
Το Unauthorised στο google translate μεταφράζεται ως χωρίς εξουσιοδότηση. Παίρνω υλικά από το διαδύκτιο, χορογραφίες, κινήσεις, εικόνες και ήχους και τα χρησιμοποιώ για να φτιάξω το δικό μου έργο. Τα υλικά αυτά τα αντιγράφω και τα παραλλάσσω, τα κόβω και τα επανασυνθέτω. Είναι δημιουργίες άλλων και ταυτίζονται με τον δημιουργό τους και κατά μια έννοια τα δανείζομαι και τα χρησιμοποιώ χωρίς κάποια εξουσιοδότηση. Οπότε τίθεται το ερώτημα του αν έχει κάποιος την άδεια να χρησιμοποιήσει τα υλικά άλλων. Ο τίτλος λειτουργεί κυριολεκτικά και είναι μέρος της δραματουργίας του έργου αλλά είναι επίσης ένα κλείσιμο του ματιού. Οι κινήσεις που εκτελούν οι χορευτές είναι μεν αντιγραφή και οικειοποίηση των κινήσεων από τα πρωτότυπα βίντεο αλλά εκτελεσμένα σε ένα εντελώς διαφορετικό πλαίσιο. Εστιάζουν στην ταυτότητα και καταγωγή της κίνησης, την πρόθεση και το νόημα, τον τρόπο παρουσίασης, εκτέλεσης και μετάλλαξής της.
Ποια είναι τα βασικά στοιχεία που χαρακτηρίζουν την παράσταση και τα οποία χρησιμοποιείτε για να μεταδώσετε στον θεατή την ιδέα της;
Η παράσταση είναι ένα κολάζ από εικόνες, χειρονομίες, κινήσεις, χορογραφίες και δράσεις. Είναι επίσης μια αλληλουχία πορτρέτων που λειτουργούν αυτόνομα αλλά και προσθετικά. Δουλεύω με την κίνηση, την επεξεργάζομαι σε βάθος και σε πολλά επίπεδα και επίσης με τις εικόνες που θέλω να κατασκευάσω, εξετάζοντας πως όλα αυτά μαζί συνδέονται και τι αποτελέσματα δημιουργούν. Φυσικά επεξεργάζομαι εκείνα τα στοιχεία της κίνησης που με ενδιαφέρουν περισσότερο και που δημιουργούν την σωματικότητα και παρουσία που ψάχνω. Κεντρικό ερευνητικό θέμα είναι η επεξεργασία σε σχέση με το χρόνο, τις διάρκειες, την επανάληψη, την παραλλαγή και την αφαίρεση.
Πώς αντικατοπτρίζεται η δύναμη της εικόνας στο νέο σας project;
Η απόπειρά μου είναι να μελετήσω την λειτουργία και δύναμη της εικόνας όπως την βιώνω, και τους κανόνες αναπαράστασης του σώματος στον ψηφιακό κόσμο. Ξεκινάω από την εικόνα και το περιεχόμενό της, τα οικειοποιούμαι και δημιουργώ μια νέα δική μου εικόνα ή πραγματικότητα. Δουλεύω με εικόνες που ανήκουν στην ποπ κουλτούρα και τον αθλητισμό. Το ενδιαφέρον μου είναι να μελετήσω πως κινείται το σώμα, τι εκφράζει, τι αναπαριστά και σε ποιες συνθήκες προβάλλεται. Τα ποπ βίντεο κλιπ παρουσιάζουν χορό, χορογραφίες, κινητικό στυλ και ύφος, και τα υπόλοιπα κλιπ παρουσιάζουν αθλητές κατά τη διάρκεια του αγώνα και της προπόνησης.
Πόσο σημαντικό είναι το διαδίκτυο στη ζωή σας;
Είναι μέσα στη ζωή και την καθημερινότητά μου. Το χρησιμοποιώ συνεχώς.
Τι περιθώρια εξέλιξης για νέους χορογράφους υπάρχουν στην Ελλάδα;
Θα απαντήσω σε σχέση με αυτό που για μένα είναι χορογραφία και τι περιθώρια εξέλιξης προς αυτό που σκέφτομαι υπάρχουν στην Ελλάδα. Λίγα, με τα δεδομένα που υπάρχουν, όχι μόνο για τους νέους αλλά για όλους. Η χορογραφία σαν πρακτική δεν έχει εξελλιχθεί στην Ελλάδα, δεν μελετάται. Η σκέψη γύρω από τη χορογραφία, το νόημά της, τι θα μπορούσε να είναι, και τι προκαλεί. Αν απασχολούσαν τέτοια θέματα περισσότερο τους ανθρώπους του χορού και της χορογραφίας, η εξέλιξη θα ήταν πιστεύω προς περισσότερες κατευθύνσεις και καλλιτεχνικές πρακτικές. Κατά την γνώμη μου, επικρατεί περισσότερο ένα είδος χορογραφίας που στοχεύει στην ψυχαγωγία και τον εντυπωσιασμό.
Ποια είναι τα μελλοντικά σας σχέδια και οι προσδοκίες σας;
Θέλω να μπορώ να εργάζομαι και να εξελίσσω τη δουλειά μου και με ενδιαφέρει να βρώ τις κατάλληλες συνθήκες για να το κάνω. Με ενδιαφέρει η έρευνα, η σκέψη και ο διάλογος. Η κατεύθυνσή μου είναι προς την καλλιτεχνική έρευνα μέσα ένα κατάλληλο πρόγραμμα και πλαίσιο.
Οι παραστάσεις παρουσιάζονται Επικούρου 26, Κορίνης 4, (Μετρό: Μοναστηράκι, Ομόνοια) στις 4,6, 8 Ιουνίου, στις 21.00.