Ο συνθέτης Βασίλης Τζαβάρας παρουσιάζει για πρώτη φορά τον τέταρτο προσωπικό του δίσκο την Πέμπτη 6 Ιουνίου σε μια βραδιά με τίτλο «Η λέξη που λείπει» στο θέατρο Τέχνης Κάρολος Κουν στη σκηνή της Φρυνίχου (Φρυνίχου 14, Πλάκα, τηλ. 21 0322 2464).
Μουσική που γράφτηκε για θέατρο, θέματα και ηχοτοπία, θραύσματα, αποτυπώματα και εικόνες που συνδέονται μεταξύ τους – με τη λέξη που λείπει.
Από τις παραστάσεις «Ο Φίλιπ Γκλας αγοράζει μια φραντζόλα ψωμί», «Το Απίθανο ταξίδι», «Hotel Marina», «Eroica», «Το κόκ(κ)αλο που τραγουδούσε», «Εσωτερικό), «Aomori», «In A Gadda Da Vida», «Στον ίσκιο του βουνού» και «Hugo: Μια Ουτοπία».
Ο μουσικός μάζεψε θέματα και ηχοτοπία που έχει συνθέσει για το θέατρο θέλοντας να δημιουργήσει μια ενιαία ηχητική αφήγηση. Ο ίδιος σημειώνει στο ένθετο του CD: «Η μουσική αυτού του CD είναι ο απόηχος μιας ηχητικής αλλά και συναισθηματικής διαδρομής που ξεκινάει το 2012 και φτάνει ως τώρα μέσα από τη δουλειά μου στο θέατρο. Θραύσματα, αποτυπώματα και εικόνες που συνδέονται μεταξύ τους με τη λέξη που λείπει.»
Αποσπάσματα θα παιχτούν ζωντανά από τον συνθέτη μαζί με τους ηθοποιούς Νάνα Παπαδάκη, Γιώργο Σύρμα, Κωνσταντίνο Παπαθεοδώρου και Ελεάνα Καυκαλά. Θα μιλήσουν, η σκηνοθέτης και ηθοποιός Σοφία Μαραθάκη, η δραματολόγος Έλενα Τριανταφυλλοπούλου και ο συνθέτης Κώστας Γρηγορέας.
Ο Βασίλης Τζαβάρας μιλάει στα «Νέα» για το νέο του εγχείρημα, την εμφάνισή του στη σκηνή και τη μουσική του.
Πώς προέκυψε η ιδέα για το δίσκο;
Μετά από μια περίοδο αρκετά γεμάτη, προέκυψε η ανάγκη επαναδιατύπωσης, προέκυψε η ανάγκη μιας νέας μουσικής σύνθεσης με αφετηρία τις μουσικές που είχα γράψει για το θέατρο. Ο στόχος ήταν ένας δίσκος που δεν θα είναι απλά μια συλλογή κομματιών.
Ποια η ιδιαιτερότητα μιας ζωντανής εμφάνισης που περιλαμβάνει όχι μόνο τραγούδια αλλά και μουσική για το θέατρο;
Αν υπάρχει κάποια ιδιαιτερότητα στην παρουσίαση της Πέμπτης (6/6) είναι ότι οι μουσικές θα συνομιλήσουν με κάποια από τα κείμενα που τις γέννησαν. Με την βοήθεια τεσσάρων εκλεκτών ηθοποιών (Ιφιγένεια Καραμήτρου, Κωνσταντίνος Παπαθεοδώρου, Νάνα Παπαδάκη, Γιώργος Σύρμας), θα ανιχνεύσουμε εκ νέου την σχέση των μουσικών θεμάτων με μια επιλογή κειμένων από τις παραστάσεις «Eroica», «Hugo: μια ουτοπία» και «Κάτω απ΄ τον ίσκιο του βουνού».
Ποια στοιχεία σας ενέπνευσαν για τη σύνθεση των διαφορετικών μουσικών;
Κάθε φορά η μουσική προκύπτει ανάλογα με τις ανάγκες της κάθε παράστασης. Καθοριστικό ρόλο παίζει η συνεργασία με τον εκάστοτε σκηνοθέτη, αλλά και με τους ηθοποιούς κατά τη διάρκεια των προβών. Καθαρά μουσικά, θα έλεγα ότι έχω τις αναφορές μου και την συνθετική κατεύθυνση που θέλω να δίνω στη μουσική μου. Όταν αυτό επιτυγχάνεται, μιλάμε για ευτυχή συγκυρία. Σε όποια περίπτωση, το κύριο είναι η υποστήριξη και η ανάδειξη της παράστασης.
Η ενιαία ηχητική αφήγηση που επιχειρείτε, πώς λειτουργεί τελικά στη σκηνή του θεάτρου;
Την ενιαία ηχητική αφήγηση την επιχειρώ στον δίσκο, προσπαθώ να την πετύχω εκεί που έχω τον πλήρη έλεγχο. Επί σκηνής, θα επιχειρήσω να το πετύχω στις 6/6.
Ποια λέξη τελικά θα λείψει από τη συναυλία σας στις 6 Ιουνίου;
Να πω την αλήθεια δεν ξέρω. Αυτό που θα ήθελα είναι στις 6 Ιουνίου να δημιουργηθούν συνειρμοί και να καταφέρω να μοιραστώ με τους θεατές τον απόηχο των παραστάσεων που αποτέλεσαν την αφορμή, κι ο κάθε θεατής να επινοήσει τη δική του λέξη που λείπει.
Ο τέταρτος δίσκος σας, πώς φιλοδοξείτε να λειτουργήσει με τις διαφορετικές σας συνθέσεις;
Η βασική «φιλοδοξία» σχετικά με τον δίσκο μου «the missing word», είναι να πετύχει το πείραμα που εξαρχής είχα στο μυαλό μου. Να δημιουργήσω ένα νέο ενιαίο μουσικό έργο χρησιμοποιώντας ψηφίδες από τη δουλειά μου των τελευταίων χρόνων. Ένα έργο με συγκεκριμένο πλαίσιο, αλλά και αρκετή ελευθερία μέσα του. Να δημιουργήσω πολλαπλές αναγνώσεις.