Μεγάλα επενδυτικά σχέδια αξίας πολλών δισεκατομμυρίων ευρώ, καθώς και πλειάδα αποκρατικοποιήσεων που είχαν κολλήσει από τη σημερινή κυβέρνηση ή δεν μπόρεσαν να προχωρήσουν στην επόμενη φάση υλοποίησής τους εξαιτίας της πρόωρης προσφυγής στις εθνικές κάλπες μετατίθενται για τον Σεπτέμβριο.
Ουσιαστικά θα κληθεί η νέα κυβέρνηση να αποφασίσει για τα συγκεκριμένα projects, καθώς και για ενδεχόμενες τροποποιήσεις στο πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων που τρέχει… το ΤΑΙΠΕΔ.
Από τα μεγάλα επενδυτικά σχέδια για τα οποία ο ΣΥΡΙΖΑ φρόντισε να τραβήξει χειρόφρενο είναι αυτό της Ελληνικός Χρυσός στις Σκουριές της Χαλκιδικής, καθώς και η ανάπλαση της μεγάλης έκτασης στο Ελληνικό.
Το πρώτο, ύψους 1,3 δισ. ευρώ αφορά τη λειτουργία του μεταλλείου χρυσού και χαλκού και την κατασκευή του εργοστασίου μεταλλουργίας στην περιοχή Μαντέμ Λάκκος. Η επένδυση της Ελληνικός Χρυσός, θυγατρικής της καναδικής Eldorado Gold, είχε μπει στο στόχαστρο του ΣΥΡΙΖΑ από τις πρώτες μέρες της διακυβέρνησης της χώρας μπλοκάροντας σειρά κρίσιμων αδειοδοτήσεων για τη λειτουργία της επένδυσης. Παράλληλα, οι δύο πλευρές είχαν προσφύγει στο Διαιτητικό Δικαστήριο, το οποίο αν και από τον Απρίλιο του 2018 είχε δικαιώσει τις θέσεις των επενδυτών, εντούτοις η κυβέρνηση με διάφορα προσχήματα δεν προχώρησε στην έκδοση απαιτούμενων αδειών. Οι τελευταίοι μάλιστα είχαν αποστείλει στο Ελληνικό Δημόσιο εξώδικη διαμαρτυρία απαιτώντας αποζημίωση ύψους 750 εκατ. ευρώ για τις ζημιές που υφίστανται από το μπλόκο στην επένδυση.
Αν το έργο τρέξει κανονικά, όπως επισημαίνει η Ελληνικός Χρυσός, τότε στην επόμενη 25ετία θα δημιουργηθούν 5.000 άμεσες και έμμεσες θέσεις εργασίας, θα πληρωθούν 1,5 δισ. ευρώ σε μισθούς και 3 δισ. ευρώ σε έλληνες προμηθευτές, ενώ το Δημόσιο θα εισπράξει 1 δισ. ευρώ σε άμεσους φόρους. Στα 80 εκατ. ευρώ θα ανέλθουν τα έργα υποστήριξης σε τοπικές κοινωνίες, ενώ από το 2012 έχουν ήδη επενδυθεί 20 εκατ. σε δομές τουρισμού, παιδείας, κοινωνικής και περιβαλλοντικής μέριμνας, πολιτισμού και αθλητισμού.
Το Ελληνικό
Αλλη μεγάλη επένδυση που επίσης τα πρώτα χρόνια της κυβερνητικής θητείας του ΣΥΡΙΖΑ κόλλησε με αποφάσεις αδειοδοτικής φύσεως από υπουργεία και δημόσιους φορείς, ήταν κι εκείνη στο Ελληνικό. Αν και υπήρξε στο ενδιάμεσο διάστημα συμφωνία μεταξύ των επενδυτών και της κυβέρνησης, εντούτοις και τώρα καταγράφονται καθυστερήσεις στην έκδοση διοικητικών αποφάσεων που θα επιτρέψουν την έναρξη των εργασιών ανάπλασης και τη μεταβίβαση των μετοχών της Ελληνικό ΑΕ στους επενδυτές.
Μόλις την περασμένη εβδομάδα η Lamda Development με ανακοίνωσή της έθιξε το ζήτημα της εμπλοκής του έργου: «Οι απαραίτητες ενέργειες για την εκπλήρωση των προϋποθέσεων που αποτελούν συμβατικές αιρέσεις για την απόκτηση της Ελληνικό ΑΕ και την έναρξη των εργασιών, παραμένουν στην ευθύνη και στην ευχέρεια των αρμόδιων υπουργείων και θεσμών. Παραμένουμε αισιόδοξοι ότι, στο πλαίσιο του εφικτού, η ολοκλήρωση των ενεργειών αυτών θα επιτευχθεί το συντομότερο δυνατόν», σημείωνε η διοίκηση της εταιρείας.
Η επένδυση του Ελληνικού, ύψους 8 δισ. ευρώ, αναμένεται να συμβάλει κατά 2,4% στο ΑΕΠ της χώρας στον ορίζοντα ολοκλήρωσης της ανάπτυξης, ενώ παράλληλα θα εισφέρει συνολικά πάνω από 14 δισ. ευρώ έσοδα σε φόρους στο κράτος στον ίδιο χρονικό ορίζοντα. Το έργο αντιστοιχεί σε περίπου 2.000 τυπικές επενδύσεις του αναπτυξιακού νόμου με 5 έως 10 φορές μεγαλύτερη επίπτωση στην απασχόληση. Συγκεκριμένα αναμένεται να δημιουργηθούν 10.000 μόνιμες άμεσες θέσεις εργασίας κατά την περίοδο κατασκευής και 75.000 θέσεις εργασίας κατά την περίοδο λειτουργίας της επένδυσης, χωρίς να υπολογίζονται οι θέσεις εργασίας στις δευτερογενείς δραστηριότητες της οικονομίας που θα προκύψουν από τη λειτουργία της.
Τα ενεργειακά
Αλλα επίσης φιλόδοξα επενδυτικά σχέδια είναι και αυτά της έρευνας και εκμετάλλευσης υδρογονανθράκων.
Πρόσφατα το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας υπέγραψε με την κοινοπραξία Repsol – Ελληνικά Πετρέλαια τη σύμβαση μίσθωσης των δικαιωμάτων έρευνας κι εξόρυξης κοιτασμάτων για την περιοχή «Ιόνιο». Εντούτοις η σύμβαση δεν πρόλαβε να φτάσει στη Βουλή προκειμένου να κυρωθεί και να τεθεί σε ισχύ.
Κάτι παρόμοιο έχει συμβεί και με τις συμβάσεις για τις περιοχές «Δυτικά» και «Νοτιοδυτικά» της Κρήτης. Αν και ο διαγωνισμός έχει κατακυρωθεί υπέρ της κοινοπραξίας Total – ExxonMobil – Ελληνικά Πετρέλαια, εντούτοις οι συμβάσεις βρίσκονται στο ελεγκτικό συνέδριο. Δηλαδή δεν έχουν φτάσει ακόμη στο στάδιο της υπογραφής από το υπουργείο.
Φυσικά, το ΤΑΙΠΕΔ με τη νέα κυβέρνηση θα ξαναγράψει το χρονοδιάγραμμα και τους στόχους εσόδων από το παγωμένο πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων.
Για το 2019 ο στόχος είσπραξης 1,5 δισ. ευρώ δεν βγαίνει, ενώ πολλές ιδιωτικοποιήσεις και παραχωρήσεις υποδομών κόλλησαν είτε εξαιτίας της κυβερνητικής ολιγωρίας είτε εξαιτίας της πρόωρης προσφυγής στις κάλπες.
Μια τέτοια χαρακτηριστική περίπτωση είναι η παραχώρηση της Εγνατίας Οδού, όπου το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει καθυστερήσει, όπως παρατήρησε και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, στην έκδοση διοικητικών πράξεων προκειμένου να τρέξει ο διαγωνισμός.
Λίγο πριν από την πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος είχε φτάσει και ο διαγωνισμός της παραχώρησης των λιμανιών της Αλεξανδρούπολης και της Καβάλας, όπου εκεί το υπουργείο Ναυτιλίας καθυστέρησε τους προηγούμενους μήνες να φέρει στη Βουλή τον νόμο για τον καθορισμό των υποπαραχωρήσεων. Ανασχεδιασμός αναμένεται και για την πώληση της ΔΕΠΑ, με την κυβέρνηση να μην προλαβαίνει ούτε καν να υλοποιήσει τον νόμο που ψήφισε για το σπάσιμο του ομίλου στους κλάδους εμπορίας και υποδομών φυσικού αερίου.
Στα χαρτιά έμεινε και η προκήρυξη του διαγωνισμού για την πώληση επιπλέον ποσοστού 30% του Διεθνούς Αεροδρομίου Αθηνών (Ελευθέριος Βενιζέλος).