Ως περιβαλλοντική κατάρρευση φαντάστηκε την «Κόλαση» του Δάντη, ο Ρώσος γλύπτης και σχεδιαστής Βασίλι Κλιούκιν (Vasily Klyukin). Η εγκατάσταση «In Dante Veritas (Στον Δάντη βρίσκεται η Αλήθεια)» ήταν μια οπτικοποίηση της τελικής επίπτωσης της αμαρτίας μας και μη ανάληψης εκ μέρους μας δράσης όσον αφορά τη Γη.
Αποτελείτο από 100 πολυμεσικά στοιχεία, συμπεριλαμβανομένων γλυπτών, εγκαταστάσεων, ψηφιακών έργων τέχνης, ηχητικών πηγών και πηγών φωτός, και η αφήγηση εκτυλισσόταν γύρω από τους εννέα κύκλους της Κόλασης του Δάντη.
Στον πυρήνα ήταν 32 γλυπτά, εκ των οποίων 22 αντιπροσώπευαν τις ανθρώπινες αμαρτίες, όπως οργή, λαγνεία, λαιμαργία, υποκρισία. Επιπλέον, ο Κλιούκιν έδωσε νέα ονόματα στους Τέσσερις Ιππότες της Αποκαλύψεως: Υπερπληθυσμός, Παραπληροφόρηση, Εξολόθρευση και Ρύπανση.
Το «In Dante Veritas» παρουσιάστηκε από το Κρατικό Ρωσικό Μουσείο και τον δήμο της Βενετίας στο πλαίσιο της Μπιενάλε Τέχνης 2019 και συνοδευόταν από audio-guide (ρωσικά, αγγλικά και ιταλικά), με ποιήματα και πεζά που είχε γράψει ο ίδιος ο Κλιούκιν. Κεντρικό ρόλο έπαιζαν συμμετοχικές εγκαταστάσεις. Παραδείγματος χάρη, στον έννατο κύκλο της Κόλασης, ένα έκθεμα με τίτλο «Προδοσία» επέτρεπε στους επισκέπτες να έχουν την εμπειρία της «Αίθουσας του Προδότη»: οι επισκέπτες καλούντο να χαράξουν πάνω στους τοίχους και τα γλυπτά τα ονόματα όσων τους είχαν αδικήσει.
«Δεν θα επισκεφθείτε μια έκθεση αμαρτιών και βίτσιων» εξηγούσε ο Κλιούκιν, ο οποίος πριν πάει στο Μονακό το 2011 για να αφιερωθεί στη γλυπτική και το ντιζάιν ήταν επιτυχημένος επιχειρηματίας και ιδρυτής εταιρείας ανάπτυξης ακινήτων, επενδυτικού ομίλου και τράπεζας. «Θα βουτήξετε σε μια κολασμένη εμπειρία, όπου το κάθε αντικείμενο αποτελείται από περισσότερα από 100 συνυφασμένα στοιχεία: γλυπτά, πηγές φωτός, ύφασμα, ήχο και άλλα. Αυτή είναι η απάντηση στις ερωτήσεις: Πώς είναι ο Κάτω Κόσμος; Ποιοι, στην πραγματικότητα, είμαστε; Γιατί μπορεί να καταλήξουμε στην Κόλαση; Έχουμε την ικανότητα να αλλάξουμε;»
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ