Σήμα κινδύνου για τα νομοσχέδια του υπουργείου Δικαιοσύνης που ψηφίστηκαν στη Βουλή και επιφέρουν αλλαγές στον Ποινικό Κώδικα εκπέμπει ο μητροπολίτης Πειραιώς Σεραφείμ στη συνέντευξή του στα «ΝΕΑ», επισημαίνοντας πως με την αποποινικοποίηση της κακόβουλης βλασφημίας οδηγούμαστε «στην κακουργηματική θρησκευτική αυτοδικία». Χαρακτηρίζει την κυβερνητική πρόταση για αλλαγή του άρθρου 3 του Συντάγματος «δόλια» που «υποκρύπτει το γκρέμισμα της ελληνορθόδοξης παράδοσής μας». Για τη «δήθεν συμφωνία Εκκλησίας – Πολιτείας» λέει ότι εξαγγέλθηκε χωρίς μελέτη από τον Πρωθυπουργό και είχε τεράστια νομικά ζητήματα. Μιλάει ακόμη για το πολυδιάστατο έργο της Μητρόπολης Πειραιώς με την καθημερινή προσφορά 7.500 μερίδων φαγητού και με ετήσιες παροχές άνω των 5.500.000 ευρώ σε όσους έχουν ανάγκη.
Σεβασμιότατε, γιατί είστε αντίθετος με τις αλλαγές στους Ποινικούς Κώδικες που υπερψηφίστηκαν στη Βουλή, λίγες μέρες πριν από τις εκλογές;
Ο ποινικός νομοθέτης δεν τιμωρεί την άρνηση ή την κριτική του θρησκευτικού γεγονότος, αλλά τη δημοσία κακόβουλη βλασφημία, τη δόλια δημοσία γενομένη καθύβριση του θείου, που στοχεύει όχι στην κριτική άρνηση, αλλά στη χυδαία απομείωση του θρησκευτικού γεγονότος που αναποδράστως προκαλεί την οργή των πιστευόντων στην υβριζομένη θρησκευτική παραδοχή, διότι η θρησκεία ή η αθεΐα συνιστά αναποδράστως οντολογικό θεμέλιο, υπό του οποίου διαπλάσσεται ο ψυχισμός και η πράξη του βίου.
Με την αποποινικοποίηση της κακόβουλης βλασφημίας και της καθυβρίσεως θρησκευμάτων οδηγούμεθα αναποδράστως στην κακουργηματική θρησκευτική αυτοδικία, διότι δεν θα υφίσταται έννομος τρόπος αντιδράσεως και ικανοποιήσεως του πλησσομένου θρησκευτικού συναισθήματος, που δολίως και χυδαίως καθυβρίζεται, με πρόδηλο αποτέλεσμα τη βαρύτατη προσβολή του θρησκευομένου προσώπου που συγκροτείται και νοηματοδοτείται ηθικά, πνευματικά και οντολογικά από τη θρησκευτική του παραδοχή και κατά ταύτα αποφορτίσεως του θυμικού του.
Είχατε κάνει εξαρχής την εκτίμηση ότι η συμφωνία Εκκλησίας – Πολιτείας, Τσίπρα – Ιερώνυμου, δεν θα περάσει. Πιστεύετε ότι καλώς τελικά η Ιερά Σύνοδος παρέπεμψε το θέμα στις ελληνικές καλένδες;
Επιμένετε να μην αλλάξει το άρθρο 3 του Συντάγματος, να μη γίνει δηλαδή το κράτος ουδετερόθρησκο;
Πώς σχολιάζετε την επαναπροσέγγιση του Αρχιεπισκόπου Αθηνών Ιερώνυμου με τον Οικουμενικό Πατριάρχη Βαρθολομαίο;
Σιγά σιγά βαίνουμε προς την έξοδο από την οικονομική κρίση. Ποια ήταν η συμβολή της Μητρόπολης Πειραιώς όλα αυτά τα χρόνια στην ανακούφιση των αδυνάμων;
Ομως από την πίστη της απορρέει το μεγάλο χρέος της κοινωνικής συναντίληψης και της αδιαπτώτου προσφοράς στον εμπερίστατο συνάνθρωπο. Αν το ψωμί το δικό μας είναι μία εγκόσμια ανάγκη, το ψωμί του συνανθρώπου μας όποιος κι αν είναι, αποτελεί για μας εξόχως πνευματικό και ηθικό ζήτημα. Η Ι. Μητρόπολη Πειραιώς όπως και ολόκληρη η Εκκλησία στα χρόνια της κρίσης επιστράτευσε κάθε άνθρωπο καλής θέλησης και μέσα από εθελοντικές δράσεις προσφέρει καθημερινά 7.500 μερίδες φαγητό στο μεγάλο λιμάνι και συνολικά κατ’ έτος άνω των 5.500.000 ευρώ σε φάρμακα, ανεξόφλητους λογαριασμούς κοινωνικών υπηρεσιών, κάλυψη ενοικίων, υποτροφίες σε απόρους σπουδαστές και φοιτητές και την ταπεινή μας διακονία στο Γηροκομείο Πειραιώς όπου περιθάλπουμε 200 υπερήλικες εκ των οποίων οι 100 κατάκοιτοι.
Σας επικρίνουν συχνά ότι εκφράζετε το υπερσυντηρητικό κομμάτι της Ιεραρχίας. Πώς το σχολιάζετε;
Ο,τι κατά καιρούς έχω καταθέσει ως ταπεινή συμβολή στα δρώμενα αποτελεί δάνειο και μεταφορά των θεσφάτων της δισχιλιετούς Αγίας Εκκλησίας μας, των θεοφόρων Πατέρων της και του Ευαγγελικού της μηνύματος. Κατά ταύτα δεν έχω και δεν προβάλλω προσωπικό λόγο αλλά επιδιώκω απλώς να αποτελώ ταπεινό ηχείο του ενσαρκωθέντος Θεού Λόγου. Επομένως δεν είμαι ούτε συντηρητικός, ούτε προοδευτικός και υπερασπίζομαι ανυστάκτως τα ανθρώπινα δικαιώματα εφόσον συνάπτονται άρρηκτα με την ανθρώπινη φύση, διότι εκ της ευθύνης μου δεν μπορώ να συμπράττω σε ψυχοπαθολογικές εκτροπές και σε ανθρωποπαθείς κατασκευές χωματοποίησης του ανθρώπου.