Με αφιέρωμα στη «σημαντικότερη Ελληνίδα του 20ού αιώνα», τη Μελίνα Μερκούρη, η οποία οραματίστηκε και καθιέρωσε τον θεσμό της «Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης», ξεκινά το Σάββατο, στο αμφιθέατρο της αρχαίας ρωμαϊκής πόλης Καρνούντουμ, στη σημερινή αυστριακή κωμόπολη Πετρονέλ, ανατολικά της Βιέννης, το φετινό πρόγραμμα του Φεστιβάλ Αρχαίου Ελληνικού Θεάτρου Καρντούντουμ, που ίδρυσε πριν από 30 χρόνια και διευθύνει έως σήμερα ο πολυβραβευμένος Ελληνο-ιταλός εικαστικός καλλιτέχνης και σκηνοθέτης Πιέρο Μπορντίν

Η αυριανή ξεχωριστή βραδιά με τίτλο «Από μύθους γεννημένη», είναι ένα ποιητικό-μουσικό ταξίδι στις ρίζες του ευρωπαϊκού πολιτισμού, με συντελεστές τους διάσημους Χανσγκιούντερ Χάιμε και τη Χέλγκα Ντέιβιντ να απαγγέλλουν αποσπάσματα από κείμενα 2.500 ετών και να ερμηνεύουν αθάνατα τραγούδια της Μελίνας, αντίστοιχα, με τη συνοδεία της βιεννέζικης Ορχήστρας Δωματίου Ορφέας υπό τη διεύθυνση του Κωνσταντίνου Δημηνάκη.

Στο φετινό πρόγραμμα του Φεστιβάλ, που διαρκεί μέχρι τις 23 Αυγούστου, προβλέπονται τρεις παραστάσεις του ξακουστού «Shakespeares Globe Theatre London», μια αρχαϊκή παραγωγή της γνωστής Πολωνής γλύπτριας Μαγνταλένα Αμπακόνοβιτς «Οι αναγνωρισμένοι άγνωστοι», καθώς και η παραγωγή του διευθυντή του Φεστιβάλ Πιέρο Μπορντίν «Σύνοδος Κορυφής», με σημερινές αναφορές και παραλληλισμούς προς την αποκαλούμενη «Σύνοδο των Αυγούστων».

Η «Σύνοδος των Αυγούστων» είχε πραγματοποιηθεί το 308 μ.Χ. στο Καρντούντουμ και αποτέλεσε καμπή στην ιστορία της Ανθρωπότητας, καθώς σε αυτή επισφραγίσθηκε η ανάδειξη σε καίσαρα, του αργότερα πρώτου Χριστιανού αυτοκράτορα της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας, του Μεγάλου Κωνσταντίνου. Η ανάδειξη του σημαδιακού αυτού ρόλου του Καρνούντουμ στη μετέπειτα μετάβαση, ουσιαστικά, από τους θεούς της Αρχαιότητας στον Χριστιανισμό, έγινε έπειτα από έρευνες του γεννημένου στη Βιέννη από Ελληνίδα μητέρα, Ελληνο-Ιταλού σκηνοθέτη και σκηνογράφου Πιέρο Μπορντίν.

Με τη συμπλήρωση, στις 11 Νοεμβρίου 2008, 1.700 χρόνων από τη Σύνοδο των Αυγούστων και τη θεμελίωση του ομώνυμου μνημείου στο προαύλιο του Αρχαιολογικού Μουσείου Καρνούντουμ, ο Οικουμενικός Πατριάρχης κ. Βαρθολομαίος σε μήνυμά του τόνιζε μεταξύ άλλων πως «στην Ευρώπη του 21ου αιώνα όπου η πολυμορφία των πολιτισμών και των θρησκειών θεωρείται ως πολύτιμος εμπλουτισμός, μπορούμε να βρούμε τις ρίζες αυτού του ιδεώδους στο Καρνούντουμ, στο οποίο τέθηκαν το 308 μ.Χ. τα θεμέλια του Χριστιανικού Ευρωπαϊκού Πολιτισμού».

Το Καρνούντουμ, όπου για ένα διάστημα είχε την έδρα του ο αυτοκράτορας Μάρκος Αυρήλιος, μαθητής του Ηρώδου του Αττικού, είχε γνωρίσει την άνθησή του τον δεύτερο μ.Χ. αιώνα, από τον οποίο χρονολογούνται και τα ερείπια των δύο ρωμαϊκών θεάτρων του, στα οποία και δίνονται κάθε χρόνο το καλοκαίρι οι παραστάσεις του ομώνυμου Φεστιβάλ Αρχαίου Ελληνικού Θεάτρου, ενώ ένα παράλληλο διεθνές συμπόσιο είναι αφιερωμένο στην ιστορία και στην ανά τους αιώνες σημασία του ελληνικού θεάτρου.

Το Φεστιβάλ Καρνούντουμ — το οποίο στο κέντρο της Ευρώπης είναι το μοναδικό στο είδος του που είναι αφιερωμένο στην Αρχαία Ελληνική Γραμματεία και μαζί με τις Συρακούσες και τη Μέριδα αποτελούν διεθνώς τα τρία κέντρα Αρχαίου Ελληνικού Δράματος εκτός Ελλάδας — έχει φιλοξενήσει στο παρελθόν όλα τα μεγάλα «ονόματα» που ασχολούνται με το αρχαίο ελληνικό θέατρο, όπως Τόνι Χάρισον, Πίτερ Χολ, Ρόμπερτ Ουίλσον, Ταντάσι Σουτζούκι, Χανσγιούργκεν Χάιμε, Σερένα Σινιγκάγκλια, Πίτερ Μπρουκ, Πέτερ Στάιν και Θεόδωρο Τερζόπουλο. Στο Φεστιβάλ συμμετείχαν στα 30 χρόνια από την ίδρυσή του, θίασοι ξακουστών θεάτρων όπως από το βρετανικό Βασιλικό Θέατρο, το Θέατρο Λα Μάμα της Νέας Υόρκης, το Πίκολο Τεάτρο του Μιλάνου, την κινεζική Κρατική Όπερα Πεκίνου, το Θέατρο Ταγκάνκα της Μόσχας, και διάσημοι ηθοποιοί όπως Χάνα Ζίγκουλα, Ζεράρ Ντεπαρτιέ, Μάγια Μόργκενστερν ή Μανταλένα Κρίπα.

Συνολικά, σε αυτές τις τρεις τελευταίες δεκαετίες, στο Καρνούντουμ «ανέβηκαν» 96 διεθνείς παραγωγές από 50 διαφορετικούς θεατρικούς θιάσους και θεατρικές ομάδες. Το αρχαίο ελληνικό θέατρο υπήρξε ένα από τα μεγαλύτερα επιτεύγματα των αρχαίων Ελλήνων και αποτελεί βασικό στοιχείο της ελληνικής πολιτιστικής κληρονομιάς που είναι η βάση του σημερινού ευρωπαϊκού πολιτισμού και είναι ανάγκη να αξιοποιηθεί ανάλογα, τόνιζε παλαιότερα σε αποκλειστική συνέντευξή του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ στη Βιέννη, ο Πιέρο Μπορντίν.

Ο ίδιος σημείωνε την «επιτακτική ανάγκη να δοθεί ιδιαίτερη προσοχή στην κληρονομιά του αρχαίου ελληνικού δράματος και στην αξιοποίησή της, κληρονομιά που δυστυχώς σχεδόν έχει χαθεί, είναι σχεδόν ανύπαρκτη στην Ευρώπη και ελάχιστοι εκτός Ελλάδας, ταυτίζουν πλέον το θέατρο με τη χώρα στην οποία γεννήθηκε και θριάμβευσε». Ο ίδιος προσπαθεί με το Φεστιβάλ στο Καρνούντουμ, που είναι η πλέον βορεινή έδρα του αρχαίου ελληνικού δράματος στην Ευρώπη – και μαζί με τις Συρακούσες και τη Μέριδα της Ισπανίας, αποτελούν τα τρία κέντρα Αρχαίου Ελληνικού Δράματος στο εξωτερικό — να επιτύχει μια διεθνή συνεργασία για την αξιοποίηση του αρχαίου ελληνικού δράματος, όπως του αρμόζει, και έχει ήδη πετύχει, τα τελευταία χρόνια το Φεστιβάλ να καθιερωθεί και να αναγνωριστεί διεθνώς.

Επαφές και συνεργασία στην Ελλάδα υπάρχουν από χρόνια με το Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης του οποίου, για παράδειγμα, η παραγωγή της Λυσιστράτης, με τη διάσημη Μάγια Μόργκενστρεν, παρουσιάστηκε με τεράστια επιτυχία πρώτα στο Φεστιβάλ Καρνούντουμ και κατόπιν, την επόμενη χρονιά, στη Μικρή Επίδαυρο. Το Καρνούντουμ, όπου για ένα διάστημα είχε την έδρα του ο αυτοκράτορας Μάρκος Αυρήλιος, μαθητής του Ηρώδου του Αττικού, είχε γνωρίσει την άνθησή του τον δεύτερο μ.Χ. αιώνα, από τον οποίο χρονολογούνται και τα ερείπια των δύο ρωμαϊκών θεάτρων του, ήταν στο σύνορο του ρωμαϊκού-ελληνικού πολιτισμού και του τότε υπόλοιπου κόσμου.

Σήμερα, κατά τον Πιέρο Μπορντίν, μια και συνορεύει με κεντρο-ανατολικοευρωπαϊκές χώρες, μακριά από τη Μεσόγειο, αλλά που οι άνθρωποί τους θέλουν να έλθουν σε επαφή με την ελληνική πολιτιστική κληρονομιά και με ένα από τα κυριότερα στοιχεία της, το θέατρο, το Καρνούντουμ, μπορεί να παίξει σημαντικό πολιτιστικό και πολιτικό ρόλο και αυτή η δυνατότητα, έχοντας αυτόν τον πυρήνα στην Κεντρική Ευρώπη, θα πρέπει να αξιοποιηθεί.

Και αυτό πολλά μπορεί να αποδώσει και ήδη αποδίδει, όπως δείχνουν, 30 χρόνια από την ίδρυσή του, οι εκατοντάδες θεατρόφιλοι από την Αυστρία και τις γύρω χώρες, αλλά και επιφανείς εκπρόσωποι της πολιτικής, της διπλωματίας, των γραμμάτων και τεχνών, που προσελκύει κάθε χρόνο το Καρνούντουμ, στις παραστάσεις του, μαζί με τα διθυραμβικά σχόλια των κριτικών, τόνιζε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Πιέρο Μπορντίν.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ