Παράταση έως το τέλος του χρόνου στην ισχύ των διπλωμάτων οδήγησης των οδηγών άνω των 74 ετών αναμένεται να δώσει και επισήμως το υπουργείο Μεταφορών με τροπολογία που θα καταθέσει – ίσως και αύριο – στη Βουλή, βάζοντας ταυτοχρόνως τέλος στο μέτρο της επανεξέτασής τους στα εξεταστικά κέντρα των Περιφερειών.
Με τη συγκεκριμένη τροπολογία -εκτιμάται ότι θα ψηφιστεί έως το τέλος της εβδομάδας – θα ανασταλεί ο νόμος Σπίρτζη περί «Δοκιμασίας προσόντων και συμπεριφοράς υποψήφιων οδηγών για τη χορήγηση αδειών οδήγησης οχημάτων» και θα επανέλθει σε ισχύ, τουλάχιστον για έξι μήνες, το προηγούμενο σύστημα εξετάσεων οδήγησης.
Σε κάθε περίπτωση, στόχος του υπουργείου Μεταφορών είναι να μπει οριστικό τέλος στην ταλαιπωρία των οδηγών άνω των 74 χρόνων, που μέχρι πρόσφατα περίμεναν στις ουρές προκειμένου να επανεξεταστούν για το δίπλωμα οδήγησης.
Στις προθέσεις του υπουργείου είναι οι ηλικιωμένοι οδηγοί να εξετάζονται λεπτομερειακά – όπως γίνεται και σε όλες τις άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης – από τους αρμόδιους γιατρούς, οι οποίοι θα χορηγούν πιστοποιητικό καταλληλότητας ή ακαταλληλότητας για τη συνέχιση της οδήγησης.
Στο πλαίσιο αυτό, αναμένεται να αυστηροποιηθεί το παλιό καθεστώς εξέτασης των οδηγών από τους γιατρούς, οι οποίοι πλέον θα φέρουν και την τελική – επιστημονική ευθύνη για το εάν κάποιος ηλικιωμένος είναι σε θέση να οδηγεί ή όχι. Σήμερα, ο ισχύων νόμος έχει μεταφέρει την αρμοδιότητα αυτή στους εξεταστές οδήγησης.
Το μεταβατικό διάστημα
Στο μεταβατικό διάστημα των έξι μηνών, ο Ν. 4599/2019 (Σπίρτζη) θα επανεξεταστεί στο σύνολό του από την αρμόδια υπηρεσία του υπουργείου Μεταφορών, η οποία θα εισηγηθεί τις αλλαγές που θα πρέπει να γίνουν, ετοιμάζοντας και τις απαραίτητες Κοινές Υπουργικές Αποφάσεις (ΚΥΑ) για οικονομία χρόνου.
Αλλα βασικά σημεία του Ν. 4599/2019 που θα επανεξεταστούν αφορούν την ασφάλιση των υποψήφιων οδηγών, αλλά και τη διαδικασία καταγραφής των πρακτικών εξετάσεων με κάμερες και μικρόφωνα.
Ειδικότερα, σε ό,τι αφορά την ασφάλιση των υποψήφιων οδηγών, το πρόβλημα έγκειται στο ότι δεν υπάρχει οποιαδήποτε νομιμοποιητική βάση για την πώληση τέτοιων ασφαλιστηρίων συμβολαίων, καθώς ο νόμος Σπίρτζη παρουσιάζει σοβαρά νομικά κενά (οι ασφαλιστικές εταιρείες ασφαλίζουν οχήματα και όχι οδηγούς).
Επίσης, νομικά κενά εντοπίζονται – κυρίως έναντι του νέου Γενικού Κανονισμού Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων – και όσον αφορά τη νομιμότητα καταγραφής των πρακτικών εξετάσεων με κάμερες και μικρόφωνα, αλλά και τη διαδικασία μεταφοράς του περιεχομένου τους με «στικάκι» από μη πιστοποιημένους υπαλλήλους.
Οι ηλικιωμένοι οδηγοί
Ειδικότερα, σε ό,τι αφορά τους ηλικιωμένους οδηγούς, ήδη, με πρόσφατη απόφαση του υπουργείου Μεταφορών, έχει σταματήσει να εφαρμόζεται «η διενέργεια δοκιμασιών προσόντων και συμπεριφοράς» για την ανανέωση της άδειας οδήγησης σε όσους έχουν ξεπεράσει το 74ο έτος της ηλικίας τους (είχε θεσπιστεί με τον Ν. 4530/18 και τροποποιήθηκε με τον Ν. 4599/19). Εξαιρέθηκαν μόνον όσοι είχαν κριθεί απορριπτέοι στις δοκιμασίες, για τους οποίους «συνεχίζεται η διαδικασία, σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις».
Στο εξής, οι οδηγοί άνω των 74 χρόνων που επιθυμούν να ανανεώσουν το δίπλωμά τους θα πρέπει στο διάστημα από 30 Αυγούστου έως 31 Οκτωβρίου να υποβάλουν σχετική αίτηση και τα απαιτούμενα δικαιολογητικά στις υπηρεσίες Μεταφορών των Περιφερειών, ώστε να παραταθεί η ισχύς της άδειάς τους έως τις 31 Δεκεμβρίου 2019.
Οσοι είχαν λάβει ήδη παράταση θα πρέπει να την παραδώσουν στις υπηρεσίες Μεταφορών, υποβάλλοντας αίτηση για περαιτέρω παράταση ισχύος του διπλώματός τους ως το τέλος του χρόνου.
Με την ίδια απόφαση του υπουργού Μεταφορών παρατάθηκε και η διάρκεια ισχύος των δελτίων εκπαίδευσης εξέτασης των υποψήφιων οδηγών. Οι νέες παρατάσεις κρίθηκαν αναγκαίες λόγω των προβλημάτων που έχουν δημιουργηθεί μετά την ψήφιση του νόμου Σπίρτζη για τις εξετάσεις οδήγησης, χωρίς να έχει προετοιμαστεί κατάλληλα η πολιτεία για την εφαρμογή του.