O ΣΥΡΙΖΑ και η κα Ζορμπά αγνοούν την ουσιαστική σημασία της λέξης «κυνισμός», σχολιάζει το Υπουργείο Πολιτισμού σχετικά με τις αντιδράσεις του κόμματος της αξιωματικής αντιπολίτευσης και της τέως υπουργού με αφορμή τη συνέντευξη του Κυριάκου Μητσοτάκη στον Observer για τα γλυπτά του Παρθενώνα.
Το ΥΠΠΟΑ τονίζει πως αν η κ. Ζορμπά «έμπαινε στον κόπο να διαβάσει τη συνέντευξη, θα έβλεπε όχι μόνο την ορθή διατύπωση του παγίου αιτήματος από τον πρωθυπουργό για την οριστική επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα στην Αθήνα, αλλά και σαφώς διατυπωμένη τη θέση του ότι «το Βρετανικό Μουσείο δίνει μια χαμένη μάχη»».
«Ο πρωθυπουργός δήλωσε στον Observer ότι σε καμία περίπτωση η Ελλάδα δεν αποποιείται το πάγιο αίτημά της για την οριστική επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα και επ’ ουδενί τρόπω αναγνωρίζει καμία κυριότητα στη βρετανική πλευρά, θεωρώντας ότι μία ενδεχόμενη αποδοχή της πρότασής του θα αποτελούσε σημαντική χειρονομία καλής θελήσεως, εμπεριέχουσα την ουσιαστική αναγνώριση των Βρετανών για το δίκαιο της απαίτησης», τονίζει στην ανακοίνωσή του το ΥΠΠΟΑ.
Υπογραμμίζει ακόμη πως «ο ΣΥΡΙΖΑ και η τέως υπουργός αγνοούν την ουσιαστική σημασία της λέξης κυνισμός. Κυνισμός σημαίνει να μεταβιβάζει ο ΣΥΡΙΖΑ ως κυβέρνηση χιλιάδες αρχαιολογικούς χώρους στο Υπερταμείο, συμπεριλαμβανομένης της Κνωσού.
Κυνισμός σημαίνει να υπάρχουν εκατοντάδες χιλιάδες ευρήματα «φυλακισμένα» στις αποθήκες των μουσείων, αντί να ταξιδεύουν ως περιοδικές εκθέσεις, στο πλαίσιο πάντα των διατάξεων του Αρχαιολογικού Νόμου, διδάσκοντας τη διαχρονική συνεισφορά της Ελλάδας στον παγκόσμιο Πολιτισμό.
Κυνισμός σημαίνει να εγκαταλείπονται στην τύχη τους μνημεία και αρχαιολογικοί χώροι επί πέντε έτη, λόγω ιδεοληψιών και αδιαφορίας.
Κυνισμός σημαίνει ότι στο πλαίσιο της πολιτιστικής διπλωματίας, δεν έγινε καμία απολύτως προετοιμασία επί πέντε έτη για τη διοργάνωση ανάλογων εμβληματικών εκθέσεων από το ΥΠΠΟΑ για το εξωτερικό».
Τέλος, το Υπουργείο επισημαίνει ότι η κ. Ζορμπά «είτε έκανε ένα λάθος είτε απλά είπε ψέματα. Τι είναι χειρότερο; Διότι οι εμβληματικές εκθέσεις στις οποίες αναφέρεται, στην Κίνα και την Αμερική -δηλαδή Heaven and Earth, Greeks, Το ναυάγιο των Αντικυθήρων- προετοιμάζονταν από το 2010 και εγκαινιάστηκαν για πρώτη φορά το 2013 και το 2014. Αυτές οι εκθέσεις ταξίδευαν τα προηγούμενα πέντε χρόνια».
Αντίδρασεις ΣΥΡΙΖΑ
Να θυμίσουμε ότι τόσο ο τομεάρχης Πολιτισμού του ΣΥΡΙΖΑ, Πάνος Σκουρολιάκος, όσο και η τέως υπουργός Πολιτισμού, Μυρσίνη Ζορμπά, με δηλώσεις τους αναφέρθηκαν στην αναγνώριση της ιδιοκτησίας των γλυπτών, που θέτει ως προϋπόθεση το Βρετανικό Μουσείο, προκειμένου να τα δανείσει.
Ο κ. Σκουρολιάκος επεσήμανε ότι δεν μπορεί να μην το γνώριζε ο κ. Μητσοτάκης, αφού το είχε επισημάνει ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου, Χάρτβιχ Φίσερ, σε συνέντευξή του στα «ΝΕΑ» (26/1/19) και, τότε, είχε δώσει οργισμένη απάντηση η τ. υπουργός Πολιτισμού, Μυρσίνη Ζορμπά.
«Εάν ο πρωθυπουργός ήταν ενήμερος για την προϋπόθεση που θέτει το μουσείο, τότε η πράξη του συνιστά ενέργεια αχαρακτήριστη», αναφέρει ο τομεάρχης Πολιτισμού του ΣΥΡΙΖΑ, ενώ και η κ. Ζορμπά τόνισε ότι η αναγνώριση της κυριότητά τους από τη χώρα μας, «ακυρώνει την οριστική επιστροφή τους».
Μάλιστα, με νέα δήλωσή της, έκανε λόγο για «αλλαγή της εθνικής στρατηγικής για την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα», υπογραμμίζοντας ότι «στη σπουδή των θεαματικών κινήσεων φαίνεται πως τείνει να θυσιαστεί η μόνιμη επιστροφή των Γλυπτών και η επανένωση του μνημείου».
Τόνισε, δε, ότι το θέμα «απαιτεί ιδιαίτερους χειρισμούς, επιμονή, συνέχεια και σταθερότητα» και δεν μπορεί να «εργαλειοποιηθεί πολιτικά στο βωμό fast track θριαμβολογιών».
«Περιμένουμε διευκρινίσεις, ώστε να γνωρίζουμε όλοι με σαφήνεια την πορεία που η κυβέρνηση της ΝΔ σκοπεύει να χαράξει σ’ αυτό το εθνικής σημασίας ζήτημα», σημειώνει η κ. Ζορμπά.