Παγκόσμια ανησυχία έχουν προκαλέσει οι εξελίξεις στον Περσικό Κόλπο, μετά τις επιθέσεις που σημειώθηκαν στις εγκαταστάσεις της πετρελαϊκής εταιρείας Aramco στη Σαουδική Αραβία το Σάββατο.
Η κίνηση του Ιράν να δεσμεύσει τάνκερ στα στενά του Ορμούζ, με την κατηγορία ότι μεταφέρει λαθραίο πετρέλαιο, έρχεται να παίξει και τον δικό της ρόλο στην έκρυθμη κατάσταση.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων, Γιώργο Ασμάτογλου, ο οποίος μίλησε στον News 24/7, ήδη από το πρωί της Τρίτης θα αυξηθεί η βενζίνη πανελλαδικά και μέχρι το τέλος της εβδομάδας η αύξηση θα φτάσει στο 5%.
«Αυτό που συμβαίνει με τη Σαουδική Αραβία, θα έχει ό,τι επιδράσεις είχε και με τον Περσικό Κόλπο με το πλοίο. Εδώ όμως είναι μεγαλύτερο το πρόβλημα, γιατί η Aramco είναι ένα τεράστιο διυλιστήριο και καλύπτει περίπου το 30% των αναγκών του πλανήτη. Γι’ αυτό – και ενώ ήδη το παραγόμενο προϊόν έχει μειωθεί κατά 50%- θα υπάρχει αρνητική επίπτωση τόσο στην αγορά όσο και στις τιμές» εξηγεί ο κ. Ασμάτογλου.
«Με τη μέση τιμή να είναι πανελλαδικά στο 1.62 και στα μεγάλα αστικά κέντρα να φτάνει και το 1.50, οι τιμές μέχρι τέλος της εβδομάδας θα ανέβουν μέχρι και 5%. Δηλαδή αν ένα πρατήριο πουλάει στο 1.62 ευρώ, θα φτάσει στο 1.69-1.70. Οι αυξήσεις θα ξεκινήσουν από αύριο το πρωί γιατί τα καύσιμα που αγοράστηκαν και θα αγοραστούν αύριο έχουν αυξημένη τιμή» συμπληρώνει.
Τι θα γίνει με το πετρέλαιο θέρμανσης
Σχετικά με το πετρέλαιο θέρμανσης, του οποίου η αγορά αναμένεται να ξεκινήσει από τον επόμενο μήνα, αναφέρει: «Είχαμε υπολογίσει ότι θα πωλείται στο 1 ευρώ ανά λίτρο αλλά μετά τις εξελίξεις θα φτάσει στο 1.20. Η αύξηση είναι δεδομένη σε όλα τα καύσιμα. Τόσο στα υγρά όσο και στα αέρια».
«Είτε η Ελλάδα αγοράζει από τη Σαουδική Αραβία είτε δεν αγοράζει, η τιμή του αργού πετρελαίου, θα αυξηθεί παγκοσμίως. Αυτό θα επιβαρύνει όχι μόνο τα υγρά καύσιμα, αλλά και τα αέρια. Συνεπώς θα αυξηθεί και το κόστος παραγωγής των αγαθών. Αυτό πρέπει να αποφευχθεί».
Η αύξηση δεν μπορεί να απορροφηθεί από τους πρατηριούχους
Σε ερώτηση για το αν μπορεί να απορροφηθεί η αύξηση από τους πρατηριούχους, ο κύριος Ασμάτογλου λέει στο News24/7 «δεν μπορεί να απορροφηθεί».
«Η αύξηση είναι 50 ευρώ ανά 1.000 λίτρα. Και 50 ευρώ ανά 1.000 λίτρα ο πρατηριούχος δεν κερδίζει» εξηγεί και συμπληρώνει:
«Όταν η αύξηση υπερβαίνει το κέρδος του πρατηριούχου, δεν πρόκειται να απορροφηθεί ποτέ».
Μοναδική λύση η μείωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης
Μοναδική λύση, για τον πρόεδρο της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων είναι η μείωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης.
Όπως είπε ο κ. Ασμάτογλου στο News 24/7 έχει ήδη γίνει συνάντηση με τον υπουργό Ανάπτυξης κ. Άδωνι Γεωργιάδη και τόσο ο ίδιος όσο και ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας, είναι ενήμεροι για το θέμα. Από την συνάντηση δεν προέκυψε κάποια θετική ή αρνητική απάντηση καθώς επαφίεται στην διαπραγμάτευση της κυβέρνησης με τους θεσμούς.
«Εμείς έχουμε καταθέσει πρόταση μείωσης του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης. Δεν είναι συγκεκριμένη, καθώς πρέπει να βρεθούν ισοδύναμα πρώτα. Αυτό είναι θέμα του οικονομικού επιτελείου του κράτους».