Εμπιστοσύνη στην κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη, όσον αφορά την ολοκλήρωση του έργου του μετρό Θεσσαλονίκης, φαίνεται πως έχει το 65% των κατοίκων της πόλης, σύμφωνα με δημοσκόπηση.
Αυτό προκύπτει άλλωστε από δημοσκόπηση που διενήργησε η εταιρεία Prorata, για λογαριασμό του voria.gr.
Η «Έρευνα ανίχνευσης απόψεων των κατοίκων του πολεοδομικού συγκροτήματος Θεσσαλονίκης για την εξέλιξη του έργου του Μετρό Θεσσαλονίκης» πραγματοποιήθηκε με προσωπικές συνεντεύξεις σε άτομα άνω των 18 ετών, δημοτών Θεσσαλονίκης και Καλαμαριάς, με 450 ερωτηματολόγια.
Η έρευνα επιβεβαιώνει το πολύ μεγάλο ενδιαφέρον των πολιτών της Θεσσαλονίκης για το έργο του μετρό και επίσης δείχνει ότι οι Θεσσαλονικείς παρακολουθούν στενά το θέμα, έχουν διαμορφωμένη άποψη ακόμα και για τα πιο «τεχνικά» ζητήματα και στο μεγαλύτερο μέρος τους προτάσσουν το να προχωρήσει επιτέλους και να ολοκληρωθεί το έργο.
Εμπιστοσύνη στη ΝΔ
Στα κύρια στοιχεία της έρευνας είναι το γεγονός ότι δείχνουν πολύ μεγαλύτερη εμπιστοσύνη στη νέα κυβέρνηση της ΝΔ σε σύγκριση με την προηγούμενη του ΣΥΡΙΖΑ ότι θα ολοκληρώσει το έργο, παρά το γεγονός ότι αφενός η νέα κυβέρνηση είναι μόλις λίγους μήνες στο τιμόνι, ανακοίνωσε νέα λύση στο θέμα του σταθμού Βενιζέλου, νέο χρονοδιάγραμμα για λειτουργία του μετρό (με τον σταθμό Βενιζέλου) τον Απρίλιο του 2023 και η «Αττικό Μετρό ΑΕ» απέκτησε νέα διοίκηση μόλις πριν λίγες μέρες.
Μεταξύ των δύο μεγάλων κομμάτων, στο συγκεκριμένο θέμα οι ερωτηθέντες εμπιστεύονται περισσότερο τη Νέα Δημοκρατία παρά τον ΣΥΡΙΖΑ. Συγκεκριμένα:
-Δηλώνουν ότι για την ολοκλήρωση του έργου τους εμπνέει μεγαλύτερη εμπιστοσύνη μια κυβέρνηση ΝΔ με πρωθυπουργό Μητσοτάκη (65%) παρά μια κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ με πρωθυπουργό Τσίπρα (15%).
-Το 57% δηλώνει ότι πιστεύει τη σημερινή κυβέρνηση ότι το έργο θα παραδοθεί, μαζί με τον σταθμό Βενιζέλου τον Απρίλιο του 2023. Ενώ σε αντίστοιχο ερώτημα, μόνο το 22% δηλώνει ότι πιστεύει την προηγούμενη κυβέρνηση ότι το έργο θα παραδιδόταν, χωρίς τον σταθμό Βενιζέλου, μέσα στο 2020 (ενώ το 73% πιστεύει το αντίθετο).
Είναι επίσης εντυπωσιακή η αισιοδοξία που εκφράζουν οι πολίτες στη συγκεκριμένη έρευνα, καθώς παρά τα όσα έχουν προηγηθεί δηλώνουν ότι είναι αισιόδοξοι ότι θα ολοκληρωθεί το έργο (σε ποσοστό 71%, έναντι 25% που δηλώνει ότι δεν θα ολοκληρωθεί).
Οι Θεσσαλονικείς παίρνουν θέση και στο επίμαχο ζήτημα του σταθμού Βενιζέλου. Με τα όσα έχουν γραφεί και ειπωθεί, έχουν αποκτήσει πλέον θέση…
Το 51% τάσσεται υπέρ της λύσης απόσπασης και επανατοποθέτησης των αρχαιοτήτων που προωθεί η σημερινή κυβέρνηση, αλλά και οι παραγωγικοί φορείς, ο περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας και ο νέος δήμαρχος, Κωνσταντίνος Ζέρβας, έναντι 38% που θα προτιμούσε οι αρχαιότητες να παραμείνουν στο χώρο κατά την κατασκευή του σταθμού, όπως υποστηρίζει ο ΣΥΡΙΖΑ και ο πρώην δήμαρχος, Γιάννης Μπουτάρης. Είναι αξιοσημείωτο ότι, αν και το θέμα είναι σύνθετο και πιο τεχνικής φύσεως, μόλις το 7% δηλώνει ότι δεν το γνωρίζει και άλλο ένα 4% δεν απαντά. Γεγονός που σημαίνει ότι έχουν παγιωθεί απόψεις και προφανώς δύσκολα θα αλλάξουν θέσεις…
Στη σημαντικότερη ίσως ερώτηση της έρευνας, που αποτυπώνει το κλίμα και την κυρίαρχη τάση στην πόλη για το θέμα του μετρό, το 72% των Θεσσαλονικέων, δηλαδή σχεδόν τρεις στους τέσσερις, απαντούν ότι ανεξάρτητα από το ποια λύση θα θεωρούσαν σωστότερη οι ίδιοι για το σταθμό Βενιζέλου, αυτό που προτιμούν τώρα είναι να προχωρήσει η λύση που ανακοίνωσε η κυβέρνηση. Υπέρ αντιδράσεων για να μην εφαρμοστεί αυτή η λύση τάσσεται το 18%, ενώ το 10% δεν απαντά.
Ποιοι ευθύνονται
Οι πολίτες όμως δεν διστάζουν να επιρρίψουν και ευθύνες για τα όσα έγιναν. Ως προς την κατανομή ευθυνών για τις καθυστερήσεις μέχρι σήμερα στην ολοκλήρωση του έργου, οι ερωτώμενοι (είχαν δυνατότητα έως δύο επιλογών σε αυτή την ερώτηση) αποδίδουν ευθύνες στον ΣΥΡΙΖΑ (32%) και τον κ. Μπουτάρη (28%) και στη συνέχεια σε ΠΑΣΟΚ και Νέα Δημοκρατία (από 22%).
Την επιλογή «όλοι μαζί», διάλεξε ένα ποσοστό 12%. Αν αυτό συνδυαστεί με το υψηλότατο ποσοστό 73% που απαντά ότι δεν πίστεψε τις εξαγγελίες της προηγούμενης κυβέρνησης περί λειτουργίας του μετρό, χωρίς το σταθμό Βενιζέλου, τότε έχουμε ένα δείγμα της αναξιοπιστίας και της αφερεγγυότητας που θεωρούν οι πολίτες ότι διατρέχει τις εξαγγελίες για το σημαντικότερο σύγχρονο έργο υποδομής στη Θεσσαλονίκη.