Γκάνγκστερ, υπερήρωες, μαθητές, εραστές, σκλάβοι, αγρότες, κολλημένοι με την τεχνολογία και αστροναύτες σε ελεύθερη πτώση. Ολοι αυτοί οι ετερόκλητοι χαρακτήρες συγκεντρώνονται στη νέα λίστα της «Guardian». Η βρετανική εφημερίδα ως συνέχεια των αντίστοιχων κατατάξεων που ετοιμάζει για άλλες κατηγορίες στη βιομηχανία του θεάματος (τηλεόραση, κλασική μουσική, άλμπουμ) δημοσίευσε τη λίστα με τις 100 καλύτερες ταινίες του 21ου αιώνα. Οι κριτικοί Πίτερ Μπράντσο, Καθ Κλαρκ, Αντριου Πούλβερ και Κάθριν Σόαρντ ετοίμασαν τη λίστα κρίνοντας πρόσφατες και παλιότερες παραγωγές, κλασικές κι εναλλακτικές, καταλήγοντας σε 100 φιλμ που άφησαν το αποτύπωμά τους στον αιώνα που πέρασε.
Στην κορυφή της λίστας, λοιπόν, τοποθέτησαν την ταινία του Πολ Τόμας Αντερσον «Θα χυθεί αίμα» (2007), ένα φιλμ «έντονα, ανησυχητικά αρσενικό, μια ιστορία ανδρικής τοξικότητας χωρίς καμία πραγματική γυναικεία διάσταση», όπως σημειώνει ο Πίτερ Μπράντσο στο κείμενό του. Στη δεύτερη θέση είναι το «12 χρόνια σκλάβος» του Στιβ ΜακΚουίν (2013) που «δεν ενδιαφέρεται για τίποτε άλλο παρά την αλήθεια», ενώ στην τρίτη το «Boyhood» του Ρίτσαρντ Λινκλάτερ (2014) αποτυπώνοντας τη ζωή ενός αγοριού από τα 6 έως τα 18 του χρόνια. Στον δρόμο προς τη δεκάδα, ο αναγνώστης θα συναντήσει τα φιλμ «Under the Skin» του Τζόναθαν Γκλέιζερ (2013), «Ερωτική επιθυμία» («Ιn the Mood for Love») του Γουόνγκ Καρ-Βάι (2000), «Κρυμμένος» του Μίκαελ Χάνεκε (2005), «Συνεκδοχή, Νέα Υόρκη» του Τσάρλι Κάουφμαν (2008), «Moonlight» του Μπάρι Τζένκινς (2016), «Zama» της Λουκρέσια Μαρτέλ (2017) και «Team America: World Police» των Ματ Στόουν και Τρέι Πάρκερ (2004).
Ο ΛΑΝΘΙΜΟΣ. Πέρα από τις ταινίες που παίχτηκαν στις κινηματογραφικές αίθουσες, οι συντάκτες περιέλαβαν στη λίστα τους και έργα που έγιναν γνωστά μέσα από τις διαδικτυακές πλατφόρμες. Χαρακτηριστικό παράδειγμα το «Ρόμα» (2018) του Αλφόνσο Κουαρόν που μετά το Netflix και τα Οσκαρ τώρα κλέβει την καρδιά και της «Guardian» στην 20ή θέση. Το έτερο μπλοκμπάστερ του μεξικανού σκηνοθέτη «Gravity» (2013) βρέθηκε στην 32η θέση. Αρκετά πιο κάτω, στην 67η θέση, είναι ο «Κυνόδοντας» του Γιώργου Λάνθιμου, το μοναδικό φιλμ του έλληνα δημιουργού που βρήκε χώρο στη λίστα, εξαιτίας «της τονικής ιδιοσυγκρασίας του και της ακούραστης και ασταθούς ιστορίας και των ερμηνειών που αφήνουν έξω τις “Αλπεις”, τον “Αστακό” και την “Ευνοούμενη”», αναφέρει η Κάθριν Σόαρντ.
Από τη λίστα δεν λείπουν και οι εμπορικές παραγωγές που κέρδισαν το ευρύ κοινό και τώρα φαίνεται πως δεν άφησαν ασυγκίνητους ούτε τους κριτικούς της βρετανικής εφημερίδας. «Ξενοδοχείο Grand Budapest» του Γουές Αντερσον (27ο), «Ο λύκος της Νέας Υόρκης» του Μάρτιν Σκορσέζε (43ο), «Πριν το ηλιοβασίλεμα» του Ρίτσαρντ Λινκλέιτερ (50ό), «Social Network» του Ντέιβιντ Φίντσερ (54ο), «Οι Απίθανοι» του Μπραντ Μπερντ (64ο), «Το μυστικό του Brokeback Mountain» του Ανγκ Λι (66ο), «Η Συμμορία των 11» του Στίβεν Σόντερμπεργκ (78ο), ο «Μονομάχος» του Ρίντλεϊ Σκοτ (94ο), ο «Σκοτεινός ιππότης» του Κρίστοφερ Νόλαν (98ο) και «Κάποτε στο Χόλιγουντ» του Κουέντιν Ταραντίνο (100ό).
Ο ΠΟΛ ΤΟΜΑΣ ΑΝΤΕΡΣΟΝ. Αν και οι περισσότεροι συνηθίζουν να λένε πως οι κριτικές είναι καθαρά προσωπική υπόθεση, ο Πολ Τόμας Αντερσον που είδε το «Θα χυθεί αίμα» να βρίσκεται στην κορυφή της λίστας της «Guardian», στις δηλώσεις του στην εφημερίδα δείχνει να απολαμβάνει την πρωτιά. «Ποιος είμαι εγώ για να διαφωνήσω; Το δέχομαι. Το καμαρώνω και δεν το παίρνω καθόλου ελαφρά. Αλλά, φυσικά, θα μπορούσα να φτιάξω στα γρήγορα μια μεγάλη λίστα με σπουδαίες ταινίες απ’ αυτόν εδώ τον αιώνα, δεν είναι δύσκολο. Εχω χρόνια να δω το “There Will Be Blood”, αλλά την τελευταία φορά που το είδα ένιωσα περήφανος και ικανοποιημένος. Ολα τα στοιχεία του μοιάζουν να συνδέονται καλά – οι ερμηνείες, η μουσική, το τοπίο και η ιστορία, όλα τα επίπεδα της ταινίας, ιδιαίτερα το κεντρικό νόημα της σχέσης πατέρα και γιου -, όλα λειτουργούν μαζί. Επιπλέον είναι πολύ ρωμαλέα ταινία κι αυτό μ’ αρέσει. Ξέρετε, όπως, νομίζω, γνωρίζουμε όλοι, αυτό που κάνει την ταινία σπουδαία είναι ο Ντάνιελ Ντέι-Λιούις» είπε στους συντάκτες της λίστας.