«Οι μπουλντόζες ζεσταίνουν τις μηχανές τους, η στιγμή που θα μπουν στην έκταση του πρώην αεροδρομίου του Ελληνικού αυτή την φορά δεν αργεί», αναφέρει στο Αθηναϊκό/Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων οικονομικός αναλυτής που παρακολουθεί με προσοχή την συγκεκριμένη επένδυση από το ξεκίνημα της, θέλοντας να υπογραμμίσει την πρόοδο που έχει συντελεσθεί το τελευταίο χρονικό διάστημα.
Δεκαεννέα σχεδόν χρόνια μετά την τελευταία απογείωση αεροπλάνου από το αεροδρόμιο του Ελληνικού και το «σφράγισμα» του στα τέλη Μαρτίου του 2001, 15 χρόνια μετά τους Ολυμπιακούς Αγώνες της Αθήνας το 2004 στη διάρκεια των οποίων χρησιμοποιήθηκε μέρος της έκτασης για τους Αγώνες, εννέα χρόνια μετά την έναρξη της διαδικασίας του διαγωνισμού για την αξιοποίηση της έκτασης και πέντε χρόνια μετά την ανακήρυξη της Lamda Development ως προτιμητέου επενδυτή, ελάχιστες είναι πλέον οι εκκρεμότητες που απομένουν για την έναρξη του μεγαλύτερη έργου αστικής ανάπλασης στην Ευρώπη και ένα από τα μεγαλύτερα διεθνώς.
Η Lamda αναλαμβάνει εξ ολοκλήρου το έργο του Ελληνικού
Στο πλαίσιο αυτό, όπως ανακοίνωσε στα μέσα της εβδομάδας που μας πέρασε, η Lamda Development, σε συνέχεια της ολοκλήρωσης της έκδοσης των κοινών υπουργικών αποφάσεων (ΚΥΑ) και ενόψει της άμεσης εκκίνησης της μεγαλύτερης επένδυσης στη χώρα, το Διοικητικό Συμβούλιο της εταιρίας αποφάσισε τη σύγκληση έκτακτης γενικής συνέλευσης στις 10 Οκτωβρίου με σκοπό την αύξηση μετοχικού κεφαλαίου, μέχρι του ποσού των 650 εκατ. ευρώ.
Όπως επισήμανε η Lamda Development, τους τελευταίους μήνες διεξήχθησαν συνομιλίες σε κλίμα καλής συνεργασίας με τους συμμετέχοντες στο επενδυτικό σχήμα Global Investment Group που έχει αναλάβει την επένδυση στο Ελληνικό, ο εθνικός όμως χαρακτήρας του έργου και ο έλεγχος διαχείρισης που αυτός συνεπάγεται, σε συνδυασμό με τα απαιτητικά χρονοδιαγράμματα έναρξης υλοποίησης, δεν επέτρεψαν την επίτευξη συμφωνίας με τρόπο που να ικανοποιεί τα ανωτέρω. Κατά συνέπεια, όπως επισήμανε στην ανακοίνωση της η Lamda Development, αναλαμβάνει η ίδια το οραματικό έργο του Ελληνικού με ποσοστό 100%, με στρατηγικές συνεργασίες -τόσο σε μετοχικό επίπεδο, όσο και σε επίπεδο επιμέρους αναπτύξεων- να προβλέπεται να υπάρξουν στο μέλλον στο πλαίσιο της διαχρονικής στρατηγικής της εταιρίας και της διεθνούς εμβέλειας αυτού του εμβληματικού έργου.
Ο βασικός μέτοχος «Consolidated LAMDA Holdings», συμφερόντων οικογένειας Λάτση, όπως ανακοινώθηκε, δεσμεύεται να ασκήσει στο σύνολό τους τα δικαιώματα προτίμησης που του αντιστοιχούν και να καλύψει τις μετοχές που τυχόν θα παραμείνουν αδιάθετες. Ο δεύτερος βασικός μέτοχος της εταιρείας, VOXCOVE (κοινοπραξία της OLYMPIA Group και της VNK Capital), πιστεύει ακράδαντα στο έργο Ελληνικό, στηρίζει και θα συμμετάσχει στην αύξηση μετοχικού κεφαλαίου, επισήμανε ο Lamda Development
Τα επόμενα βήματα
Την ουσιαστική έναρξη του επενδυτικού σχεδίου για την αξιοποίηση της έκτασης του πρώην αεροδρομίου του Ελληνικού θα σηματοδοτήσει πλέον η ολοκλήρωση του διεθνούς πλειοδοτικού διαγωνισμού για το καζίνο που διεξάγεται από την αρμόδια Επιτροπή Εποπτείας και Ελέγχου Παιγνίων (ΕΕΕΠ), που έχει ως καταληκτική ημερομηνία κατάθεσης δεσμευτικών προσφορών την 4η Οκτωβρίου. Με βάση τα σημερινά δεδομένα, διεκδικητές είναι δύο ισχυροί διεθνείς αμερικανικοί όμιλοι, οι Hard Rock International (HRI) και Mohegan Gaming & Entertainment (MGE), οι οποίοι έχουν προχωρήσει σε συμπράξεις με ελληνικούς ομίλους.
Επίσης παραμένει η εκδίκαση ορισμένων δικαστικών εκκρεμοτήτων, η ολοκλήρωση της διανομής του ακινήτου, καθώς και η παράδοση του ακινήτου ελεύθερο πλέον ώστε να ξεκινήσει η αξιοποίηση (θα πρέπει δηλαδή να ολοκληρωθεί η μετεγκατάσταση φορέων που στεγαζόντουσαν στην έκταση κ.λπ.).
Πού δημιουργούνται νέες θέσεις εργασίας
Από πλευράς προετοιμασίας και σχεδιασμού των έργων τα πάντα είναι έτοιμα εδώ και καιρό με κάθε λεπτομέρεια. Όπως έχει αναφέρει χαρακτηριστικά σε παλαιότερη συνέντευξη του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο διευθύνων σύμβουλος της Lamda Development Οδυσσέας Αθανασίου, που δεν έπαψε ποτέ να πιστεύει στην επένδυση του Ελληνικού ακόμη και σε δύσκολες στιγμές, έχουν ήδη πραγματοποιηθεί μελέτες από διεθνείς και ελληνικές εταιρίες που καλύπτουν κάθε πτυχή του έργου. Περιβαλλοντικές, οικονομικές κοινωνικές κ.λπ., συνολικού κόστους που ξεπερνά κατά πολύ τα 10 εκατ. ευρώ.
Το έργο θα ξεκινήσει με την πλήρη εκκαθάριση της συνολικής έκτασης 6.200 στρεμμάτων του πρώην αεροδρομίου του Ελληνικού, και σε χρονικό διάστημα μεταξύ 6 με 9 μήνες η έκταση θα είναι έτοιμη προκειμένου να ξεκινήσουν οι αναπλάσεις, με πρώτο έργο τη δημιουργία του μεγαλύτερου παραλιακού πάρκου στην Ευρώπη, έκτασης 2.000 στρεμμάτων, που θα αποτελεί και ένα από τα μεγαλύτερο στο είδος τους διεθνώς, κάτι που διακρίνεται και στην μακέτα του έργου καθώς το πράσινο του πάρκου να κυριαρχεί στην έκταση του χώρου ανάπλασης. Για να γίνει κατανοητό το μέγεθος του νέου μητροπολιτικό πάρκου στην περιοχή του Ελληνικού έκτασης 2.000 στρέμματα αναφέρονται οι εκτάσεις άλλων μεγάλων πάρκων στην Αττική και διεθνώς: Πεδίο του Άρεως 270 στρέμματα, Εθνικός Κήπος 160 στρέμματα, κτήμα Συγγρού 950 στρέμματα, πάρκο Τρίτση 1.000 στρέμματα, Hyde Park Λονδίνου 1.420 στρέμματα.
Νέα παραλία ελεύθερης πρόσβασης, μήκους μεγαλύτερο του ενός χιλιομέτρου
Ταυτόχρονα όμως θα ξεκινήσουν και τα έργα για την πλήρη αναβάθμιση του παραλιακού μετώπου, της μαρίνας αλλά και της κατασκευής σε πρώτη φάση δύο ξενοδοχειακών μονάδων. Στην ολοκλήρωση του έργου οι συνολικές κλίνες όλων των επιπλέον ξενοδοχειακών μονάδων που θα δημιουργηθούν, μαζί με τις κλίνες του καζίνο, θα ξεπερνούν τις 2.200 και θα λειτουργούν όλο το χρόνο, δημιουργώντας τουλάχιστον 5.500 νέες θέσεις εργασίας από όλο το φάσμα των τουριστικών ειδικοτήτων.
Τα παραπάνω έργα θα παραδοθούν εντός της πρώτης πενταετίας, καθώς θα έχουν διαμορφωθεί και ολοκληρωθεί παράλληλα όλα τα έργα υποδομών με συνέπεια το πάρκο και η παραλία να είναι αυτοτελώς προσβάσιμα.
Έχει επίσης ανακοινωθεί ότι στη διάρκεια του έργου αξιοποίησης της έκτασης θα προχωρήσει κατασκευή υψηλού κτιρίου, με χρήσεις κατοικίας, μοναδικής αρχιτεκτονικής που θα αποτελέσει τοπόσημο όχι μόνο για την Ελλάδα αλλά και για όλη την Ευρώπη. Το κτίριο θα είναι από τα ελάχιστα που βρίσκονται σε τόσο κοντινή απόσταση από το κέντρο μεγάλης πρωτεύουσας μπροστά σε παραλιακό μέτωπο, με περίπου 200 διαμερίσματα.
Έμφαση στο μεγαλύτερο αναπτυξιακό έργο της Ευρώπης θα δοθεί και στην ανάπτυξη του παραλιακού μετώπου, με κύριο σημείο τη δημιουργία μιας νέας παραλίας ελεύθερης πρόσβασης, μήκους μεγαλύτερου του ενός χιλιομέτρου που στη μια άκρη της θα έχει τη μαρίνα και στην άλλη ένα διεθνούς εμβέλειας ενυδρείο, το μεγαλύτερο στην Ευρώπη που ένα μέρος του θα είναι και υποθαλάσσιο.
Το μεγαλύτερο μέρος του έργου προβλέπεται να ολοκληρωθεί σε βάθος δωδεκαετίας, με τον ακριβή χρόνο ολοκλήρωσης του να εξαρτάται από την οικιστική ανάπτυξη και ειδικότερα την κατασκευή 8.000 κατοικιών.
Οι νέες θέσεις εργασίας που θα δημιουργηθούν στη φάση ανάπλασης θα εστιάζονται στις ανάγκες που θα προκύψουν από το εμπορικό κέντρο που θα δημιουργήσει 4.500 νέες θέσεις εργασίας, καθώς και στην απορρόφηση 2.000 θέσεων εργασίας από την κατασκευή και λειτουργία του Διεθνούς Ιατρικού Κέντρου και 2.500 θέσεων εργασίας από την κατασκευή και λειτουργία του Διεθνούς Πανεπιστημιακού Κέντρου. Νέες θέσεις εργασίας από ευρύ φάσμα ειδικοτήτων δημιουργούνται από νέες χρήσεις, όπως από τη δημιουργία πρότυπου επιχειρηματικού πάρκου, συνεδριακού κέντρου, νέου γηπέδου γκολφ, της αξιοποίησης του Ολυμπιακού Κέντρου κανό-καγιάκ κ.λπ. Οι συνολικές θέσεις εργασίας εκτιμάται ότι θα κυμανθούν γύρω στις 70.000 και θα καλύπτουν τομείς που επλήγησαν καίρια από την κρίση, όπως των κατασκευών, της τσιμεντοβιομηχανίας, της χαλυβουργίας, του κλάδου αλουμινίου, των προμηθευτών και μεταφορών από ευρύτατο τομέα προϊόντων αλλά και υπηρεσιών.
Οφέλη για το περιβάλλον και την κοινωνία
Τα οφέλη έχουν ανακοινωθεί εκτενώς από τον επενδυτή (την Lamda Development) αλλά και από την Πολιτεία, με έμφαση στο γεγονός ότι πρόκειται για μία πρότυπη αστική ανάπλαση με πολύ χαμηλό μέσο συντελεστή δόμησης, μικρότερο του 0,5, συντελεστή κάλυψης μικρότερο του 30% και εισφορά σε γη. Μια πολεοδόμηση, όπως έχει αναφερθεί, πολύ πιο ήπια όχι μόνο από τη συνηθισμένη στους όμορους δήμους και στην Αττική, αλλά και σε συμφωνία με τα υψηλότερα πρότυπα παγκοσμίως.
Ιδιαίτερη αναφορά έχει κάνει η Lamda Development και στα οφέλη για τον τουρισμό. Η δημιουργία του Marina Bay Sands στη Σιγκαπούρη, που αποτελεί έργο υποπολλαπλάσιας σημασίας σε σχέση με την ανάπλαση του Ελληνικού, αύξησε τον τουρισμό της πόλης κατά 20%, όπως έχει επισημανθεί χαρακτηριστικά. Γενικότερα, η συμβολή της ανάπλασης του Ελληνικού θα είναι καθοριστική για το μέλλον της Αθήνας αλλά και της χώρας, καθώς θα προσελκύσει παραπάνω από ένα εκατ. τουρίστες και θα διευρύνει την παραμονή τους στην πρωτεύουσα, από μόλις 2 διανυκτερεύσεις που παραμένει σήμερα.
Τα έσοδα για το ελληνικό Δημόσιο κατά την 25ετή επενδυτική δραστηριότητα του έργου (κατασκευή & λειτουργία), που υπολογίζονται σε σύνολο φόρων (εισοδήματος, εταιρικών, ασφαλιστικές εισφορές, φόροι ακινήτων, ΦΠΑ) ανέρχονται σε περισσότερα από 13,5 δισ. ευρώ.