Εκεί στην Περιφέρεια Αττικής, επί των ημερών της Ρένας Δούρου, βιάζονταν πάρα πολύ για όλα τα έργα που σχετίζονται με την κατασκευή του νέου γηπέδου της ΑΕΚ. Βιάζονταν επίσης, από ό,τι φαίνεται, να δώσουν το έργο στην ΙΝΤΡΑΚΑΤ του Σωκράτη Κόκκαλη. Και μάλιστα βιάζονταν τόσο που δεν μπορούσαν καν να ακολουθήσουν την ορθή διαδικασία που προβλέπει η σχετική νομοθεσία. Με αποτέλεσμα να έχουν προβλήματα με το Ελεγκτικό Συνέδριο.

Όμως, ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Η εταιρεία ΙΝΤΡΑΚΑΤ με την απόφαση 642/2017 της Επιτροπής Ανταγωνισμού καταδικάστηκε, μαζί με άλλες εταιρείες για την περίφημη υπόθεση της παραβίασης των κανόνων ανταγωνισμού σε σχέση με τα μεγάλα έργα. Η εταιρεία κατέβαλε πρόστιμο 4.300.493 ευρώ και δήλωσε ότι θα πάρει τα αναγκαία μέτρα αυτοκάθαρσης.

Η ισχύουσα νομοθεσία για τις δημόσιες συμβάσεις, όπως αποτυπώνεται στον νόμο 4412/2016 βάζει συγκεκριμένους όρους για να μπορεί να γίνεται δεκτή στο διαγωνισμό για ένα έργο, Για παράδειγμα μπορεί μια αναθέτουσα αρχή να μην συμπεριλάβει στο διαγωνισμό εταιρεία για την οποία υπάρχουν «επαρκώς εύλογες ενδείξεις ότι […] συνήψε συμφωνίες με άλλους οικονομικούς φορείς με σκοπό τη στρέβλωση του ανταγωνισμού».

Μια εταιρεία που εμπίπτει στις κατηγορίες αποκλεισμού μπορεί όμως να προσκομίσει στοιχεία ώστε να αποδείξει ότι όντως πλέον αξιόπιστη, γιατί π.χ. έχει καταβάλει ή προτίθεται να καταβάλει το σχετικό πρόστιμο και έχει προχωρήσει σε αλλαγές στον τρόπο λειτουργίας και οργάνωσης. Αυτά τα στοιχεία μπορεί η αναθέτουσα αρχή να τα ζητήσει εγκαίρως και να τα αξιολογήσει. Όλα αυτά θέλουν και τη σύμφωνη γνώμη ειδικής επιτροπής που απαρτίζεται από εκπροσώπους του Υπουργού Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού, του Υπουργού Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, καθώς και του Υπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων.

Η Περιφέρεια ξέχασε να ζητήσει από την ΙΝΤΡΑΚΤ στοιχεία που να αποδεικνύουν αξιοπιστία

Άρα λοιπόν όταν η Περιφέρεια Αττικής αποφάσισε να επιταχύνει τη διαδικασία για να διευκολύνει, με χρήματα του ελληνικού δημοσίου, τα έργα που σχετίζονται με το γήπεδο της ΑΕΚ, έπρεπε, πριν περάσει στο διαγωνισμό και στην κατακύρωση του έργου στην ΙΝΤΡΑΚΑΤ, να ζητήσει από την εταιρεία στοιχεία που να αποδεικνύουν ότι είναι πλέον αξιόπιστη, να τα εκτιμήσει, να ζητήσει και τη γνώμη της επιτροπής με τους εκπροσώπους των υπουργείων.

Όμως, όλα αυτά ήταν ψιλά γράμματα για τους υπευθύνους της Περιφέρειας που το μόνο που τους ένοιαζε ήταν φτάσουν όσο πιο γρήγορα γινόταν τα κονδύλια του δημοσίου στην ΙΝΤΡΑΚΤ του Σωκράτη Κόκκαλη, παραβλέποντας ότι επειδή ήταν εταιρεία που είχε καταδικαστεί στο παρελθόν για παραβίαση του ανταγωνισμού έπρεπε να αποδείξει ότι είναι αξιόπιστη.

 

Το μπλόκο του Ελεγκτικού Συνεδρίου

Όμως, το Ελεγκτικό Συνέδριο δεν είχε την ίδια γνώμη. Έτσι μπλόκαρε τη σύμβαση και ζήτησε να ακολουθηθεί η νόμιμη διαδικασία. Όπως αναφέρει και η Οικονομική Επιτροπή της Περιφέρειας: «Με υπ΄αριθμ. 787/2019 Πράξη του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αναβάλλεται η έκδοση οριστικής Πράξης και διατάσσεται η συμπλήρωση του φακέλου σύμφωνα με το αναφερόμενο σκεπτικό, δηλαδή 1)με την προβλεπόμενη στο άρθρο 73 παρ. 8 του Ν. 4412/2016 απόφαση της αναθέτουσας αρχής αναφορικά α) με την επάρκεια των επανορθωτικών μέτρων που η προσωρινή ανάδοχος εταιρεία δήλωσε στο ΕΕΕΠ/ΤΕΥΔ ότι έλαβε, προκειμένου να αποδείξει την αξιοπιστία της μετά την επιβολή σε βάρος της προστίμου με την υπ’ αριθμ. 642/2017 Απόφαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού και β) με την ανακήρυξη αυτής ως προσωρινής αναδόχου, 2) με την προηγηθείσα σύμφωνη γνώμη της επιτροπής του αρ. 73 παρ. 8 και 9 του Ν.4412/2016 και 3) με όλα τα σχετικά στοιχεία.»

 

Η καθυστερημένη συμμόρφωση της Περιφέρειας Αττικής

Η Περιφέρεια τώρα δεν είχε άλλη δυνατότητα πέραν του να συμμορφωθεί και να ζητήσει από την ΙΝΤΡΑΚΑΤ να στείλει όλα τα σχετικά στοιχεία που να αποδεικνύουν την αξιοπιστία της αλλά και το εάν μετά την καταδίκη της για παραβίαση του ανταγωνισμού πήρε όλα τα αναγκαία μέτρα αυτοκάθαρσης. Τα στοιχεία αυτά στάλθηκαν από την εταιρεία και η Οικονομική Επιτροπή της Περιφέρειας Αττικής αποφάσισε στις 26 Σεπτεμβρίου 2019 ότι «καταρχήν» τα αποδεικτικά στοιχεία και τα μέτρα που έχει λάβει η εταιρεία και αποδεικνύουν την αξιοπιστία της. Όμως, κάνει σαφές ότι η τελική απόφαση «θα εκδοθεί μετά τη γνωμοδότηση της Επιτροπής που απαρτίζεται από εκπροσώπους του Υπουργού Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού, του Υπουργού Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, καθώς και του Υπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, όπως ορίζεται στο αρ. 73 παρ. 2 και 3 του Ν. 4412/2016.»