Δεκαεπτά ώρες την εβδομάδα φροντιστήριο και ένα ποσό που μπορεί και να φτάνει τα 1.000 ευρώ μηνιαίως δίνουν ελληνικές οικογένειες για τη «δωρεάν παιδεία» της Γ’ Λυκείου. Με τη φετινή υποβάθμιση δε της συνταγματικής αποστολής του ελληνικού σχολείου για ευρεία και γενική παιδεία σε όλους τους μαθητές και τη μετατροπή της τελευταίας τάξης του Λυκείου σε ένα «προπαρασκευαστικού τύπου» εκπαιδευτικό πρόγραμμα για την εισαγωγή στα ΑΕΙ, το αποτέλεσμα έγινε ακόμη χειρότερο: όπως φανερώνουν τα στοιχεία από την Ομοσπονδία φροντιστών Ελλάδας, τα μαθήματα στα φροντιστήρια φέτος αντί να μειωθούν αυξήθηκαν κατά δύο με τρεις ώρες εβδομαδιαίως…
Οπως είναι γνωστό, τη φετινή χρονιά, στην Γ’ Τάξη Λυκείου διδάσκονται εξάωρα μαθήματα την εβδομάδα ανά ομάδα προσανατολισμού, με μοναδικά μαθήματα γενικής παιδείας (που τα διδάσκονται δηλαδή όλοι) τη Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία, τα Θρησκευτικά και τη Γυμναστική. Οι μαθητές στην τελευταία τάξη του Λυκείου, έτσι, δεν παίρνουν όλοι γενική παιδεία Μαθηματικών, Ιστορίας ή άλλων μαθημάτων, καθώς το νέο σύστημα που ψηφίστηκε πέρυσι ορίζει ότι οι εγκύκλιες γνώσεις των μαθητών σταματούν στη Β’ Λυκείου. Ακολούθως στην Γ’ Τάξη του οι μαθητές διδάσκονται βασικά τα μαθήματα στα οποία θα δώσουν Πανελλαδικές Εξετάσεις.
Τα προβλήματα του εκπαιδευτικού μας συστήματος ωστόσο, αντί να λυθούν, γιγαντώθηκαν. Στην Ελλάδα, όπως προκύπτει από έρευνα του Ινστιτούτου ΚΑΝΕΠ της ΓΣΕΕ, οι ιδιωτικές δαπάνες των οικογενειών για τις εκπαιδευτικές υπηρεσίες των παιδιών τους (μαζί με τις δαπάνες για ιδιωτικά σχολεία) έφτασαν το 2017 τα 3,3 δισ. ευρώ, και αυτή ήταν η κατώτερη τιμή που έφτασαν ποτέ, με το κράτος να «δίνει» επίσης σε δημόσιες επενδύσεις σχεδόν 5 δισ. για την εκπαίδευση.
Το σχολείο
«Τα προβλήματα στην εκπαίδευση είναι σήμερα πολλά και το δημόσιο Λύκειο είναι απαξιωμένο» λέει η Πηνελόπη Π., μητέρα μαθήτριας στην Γ’ Λυκείου σε σχολείο των νότιων προαστίων. «Η κόρη μου κάνει 17 ώρες φροντιστήριο εβδομαδιαίως και αυτή είναι μάλλον η καλύτερη των περιπτώσεων γιατί άλλοι συμμαθητές της κάνουν περισσότερα» προσθέτει χαρακτηριστικά.
Το τραγικότερο, ωστόσο, είναι ότι οι μαθητές ξεκινούν στα φροντιστήρια, από τη Β’ Λυκείου, τα μαθήματα της Γ’ Τάξης για να προλάβουν να τελειώσουν εγκαίρως την ύλη.
«Ανεξαρτήτως της οικονομικής κατάστασης της κάθε οικογένειας, τα μέλη της είναι υποχρεωμένα να κάνουν τραγικές οικονομίες για την πληρωμή των φροντιστηρίων των παιδιών τους αν θέλουν αυτά να περάσουν στο Πανεπιστήμιο» λέει η Πηνελόπη Π. «Δεν το υπολογίζει κανείς το σχολείο» δηλώνει χαρακτηριστικά.
Οπως εξηγεί, η κόρη της κάνει το πρωινό της πρόγραμμα κάθε μέρα στο σχολείο και μετά τουλάχιστον τέσσερις ώρες κάθε απόγευμα φροντιστήριο (ώρες που φέτος η οικογένεια τις αύξησε καθώς αυξήθηκε και η ύλη στα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα).
Οπως επιβεβαιώνει ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας φροντιστών Ελλάδας Γ. Βαφειαδάκης, όσοι μαθητές βρίσκονται στην Γ’ Λυκείου και κάνουν μαθήματα για να δώσουν το καλοκαίρι Πανελλαδικές Εξετάσεις έχουν φέτος αυξήσει τα μαθήματά τους κατά δύο με τρεις ώρες την εβδομάδα. Αυτό παρατηρείται κυρίως στην Εκθεση, στην Ανάπτυξη Εφαρμογών σε πραγματιστικό περιβάλλον, αλλά και σε άλλα μαθήματα.