Σοκαριστικοί είναι οι αριθμοί για τα τροχαία δυστυχήματα και ατυχήματα.
Το 2018, μόνο στο νομό Αττικής, 197 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους, 183 τραυματίστηκαν σοβαρά και 6.261 ελαφρά.
«Η Ελλάδα μετά το 2000 και έως σήμερα, παρά τη σημαντική μείωση του αριθμού των θυμάτων από τροχαία – ενδεικτικά αναφέρω ότι το 2018 σε σχέση με το 2010 είχαμε κατά 36% λιγότερους νεκρούς – εξακολουθεί να βρίσκεται σε μία από τις χαμηλότερες βαθμίδες ως προς το επίπεδο οδικής ασφάλειας συγκριτικά με τα άλλα κράτη – μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Καταλαβαίνετε, λοιπόν, ότι αποτελεί στοίχημα για μας η βελτίωση της οδικής ασφάλειας», τονίζει στο Αθηναϊκό – Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων ο διευθυντής της Διεύθυνσης Τροχαίας Αττικής, Σπυρίδων Λάσκος.
Οι Έλληνες οδηγοί δεν φορούν ζώνη και μιλούν στο τηλέφωνο
«Είναι αδιανόητο, το 2019», επισημαίνει ο αστυνομικός διευθυντής, «να συνεχίζουμε παλιές ή να υιοθετούμε νέες οδικές συμπεριφορές, οι οποίες προκαλούν τροχαία δυστυχήματα και ατυχήματα. Για παράδειγμα, η μη χρήση ζώνης ασφαλείας, κράνους και προστατευτικών μέσων συγκράτησης παιδιών. Μία απλή κίνηση, η πρόσδεση της ζώνης και η χρήση προστατευτικού κράνους μπορεί να αποτελέσουν το νήμα που θα μας κρατήσει στη ζωή, τη δική μας και της οικογένειάς μας.
Άλλο παράδειγμα αποτελεί η αντικανονική χρήση κινητού τηλεφώνου. Συμπεριφορά, η οποία έχει αναχθεί σε νέα μάστιγα. Η πλειονότητα των οδηγών, Ι.Χ επιβατικών, δικύκλων, φορτηγών, λεωφορείων, μιλούν στο τηλέφωνο, στέλνουν μηνύματα ή βλέπουν βίντεο κατά τη διάρκεια της οδήγησης. Συμπεριφορές όπως αυτές κατά την οδήγηση, δηλαδή για ένα δευτερόλεπτο να αποσπαστεί η προσοχή μας από το οπτικό πεδίο οδήγησής μας, να αφήσουμε το χέρι μας από το τιμόνι, μπορεί να έχουν τραγικές συνέπειες».
Ο κ.Λάσκος στέλνει παράλληλα το μήνυμα ότι η Διεύθυνση Τροχαίας Αττικής θα δείξει μηδενική ανοχή σε αντικοινωνικές συμπεριφορές οδηγών.
«Είναι πραγματικά αδιανόητες ορισμένες συμπεριφορές μας κατά την οδήγηση, οι οποίες πέρα από το γεγονός ότι αποτελούν παραβάσεις του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, είναι και λίαν αντικοινωνικές. Για παράδειγμα, η στάθμευση σε ράμπες διέλευσης ΑμΕΑ, η κίνηση στη Λωρίδα Εκτάκτου Ανάγκης ή στις λεωφορειολωρίδες, αποτελούν παραβάσεις τροχαίας, αλλά παράλληλα είναι συμπεριφορές που δεν σέβονται βασικά δικαιώματα των συμπολιτών μας.
Έτσι, εκ μέρους μου θεσμικά ως διευθυντής της Διεύθυνσης Τροχαίας Αττικής, δεν θα υπάρξει η παραμικρή ανοχή για τέτοιου είδους παραβάσεις και έχει μεταφερθεί ήδη στο προσωπικό των Υπηρεσιών Τροχαίας, η ανάγκη για συστηματική και εντατική αστυνόμευση για την εξάλειψη των συγκεκριμένων παραβάσεων».
Πότε συμβαίνουν τα περισσότερα τροχαία
Από τα στοιχεία της Διεύθυνσης Τροχαίας Αττικής προκύπτει, ότι τις καθημερινές, Δευτέρα έως Παρασκευή, συμβαίνουν πιο πολλά τροχαία σε σχέση με το Σαββατοκύριακο.
«Το γεγονός αυτό σχετίζεται πιθανότατα με την αυξημένη κοινωνικοοικονομική και εργασιακή δραστηριότητα τις συγκεκριμένες ημέρες στο νομό Αττικής», σημειώνει ο αστυνομικός διευθυντής.
«Αντίστοιχα, έχουμε εντοπίσει ότι τις ώρες 09:00 έως 13:00 και από 17:00 έως 21:00, συμβαίνουν τα περισσότερα δυστυχήματα και ατυχήματα, γεγονός το οποίο επίσης σχετίζεται με την πληθώρα μετακινήσεων. Ταυτόχρονα, παρατηρούμε ότι το 2019 έχουμε αυξημένο ποσοστό παράσυρσης πεζών και τροχαίων στα οποία εμπλέκονται δικυκλιστές».
Οι κυριότερες παραβάσεις
Η υπερβολική ταχύτητα, η μη χρήση προστατευτικού κράνους, η οδήγηση σε κατάσταση μέθης, η οδήγηση χωρίς δίπλωμα και η χρήση κινητού τηλεφώνου, είναι κατά σειρά οι παραβάσεις που έχει βεβαιώσει έως τώρα, για το 2019, η Τροχαία Αττικής.
«Η προληπτική τροχαία αστυνόμευση θα εξακολουθήσει να αποτελεί τη βασική προτεραιότητα του προσωπικού των Υπηρεσιών μας», επισημαίνει ο κ.Λάσκος.
«Η τροχαία αστυνόμευση αποτελεί βασικό στοιχείο της πρόληψης τροχαίων ατυχημάτων. Κανόνες οδικής συμπεριφοράς έχουν υιοθετηθεί από όλες τις χώρες προκειμένου να καθορίζουν την οδική συμπεριφορά των οδηγών. Η πλειονότητα των οδηγών συμμορφώνονται και ακολουθούν τους κανόνες αυτούς. Ωστόσο, θέλουμε να αντιληφθεί επιτέλους ο Έλληνας οδηγός ότι οι αστυνομικοί της Τροχαίας δεν βρίσκονται στο δρόμο για να βεβαιώνουν παραβάσεις. Σκοπός μας είναι να προλάβουμε το τροχαίο και ευχή μας να έρθει η ημέρα που δεν θα μπορούμε να βεβαιώσουμε καμία τροχονομική παράβαση. Σημειώστε, ότι η Διεύθυνση Τροχαίας Αττικής δεν είναι τιμωρός των οδηγών, αλλά αρωγός».
Οι κυρώσεις για παραβάσεις
Καίριο είναι και το θέμα των κυρώσεων για τροχαίες παραβάσεις.
«Οι κυρώσεις αυτές πρέπει να είναι, κατά την άποψή μας, αποτελεσματικές, αναλογικές και αποτρεπτικές. Και φυσικά θα πρέπει να επιβάλλονται άμεσα», υπογραμμίζει ο κ.Λάσκος.
«Σήμερα, ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας περιλαμβάνει δεκαπέντε κατηγορίες διοικητικών προστίμων που ξεκινούν από 10 ευρώ και φτάνουν σε 1.500 ευρώ. Επίσης, περιλαμβάνει δώδεκα παραβάσεις που παρέμειναν πλημμελήματα, ενώ δυστυχώς τριάντα εννέα παραβάσεις πλέον είναι μη αξιόποινες. Πριν από την έναρξη ισχύος του νέου Ποινικού Κώδικα διώκονταν σε βαθμό πταίσματος. Η όποια αναπροσαρμογή των κυρώσεων για παραβάσεις του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, αποτελεί στάθμιση πληθώρας παραγόντων, ώστε αφενός να μην είναι εξοντωτικές για τους οδηγούς, αφετέρου όμως να γίνει κατανοητό ότι ορισμένες οδηγικές μας συμπεριφορές πρέπει να παύσουν οριστικά και αμετάκλητα».
Μύθος ότι οι γυναίκες είναι χειρότεροι οδηγοί από τους άνδρες
Ειδική μνεία στην οδηγική συμπεριφορά των γυναικών κάνει, μέσω του ΑΠΕ – ΜΠΕ, ο διευθυντής της Τροχαίας Αττικής.
«Ο αστικός μύθος περί απροσεξίας των γυναικών οδηγών, καταπέφτει περίτρανα από τη μελέτη των στατιστικών στοιχείων μας. Εμείς, ως Τροχαία, προσλαμβάνουμε ως δεδομένο ότι οι γυναίκες οδηγοί εμπλέκονται πολύ λιγότερο απ’ ότι οι άνδρες σε τροχαία δυστυχήματα και ατυχήματα. Οφείλουμε, λοιπόν, να παρακινήσουμε τους άνδρες οδηγούς να αντιγράψουν τον τρόπο οδήγησης των γυναικών. Εμπιστευόμουν, εμπιστεύομαι και θα εμπιστεύομαι την ικανότητα των γυναικών σε όλες τις εκφάνσεις της καθημερινότητας.
Αντίστοιχη βαρύτητα πρέπει να δείχνουν όλοι οι οδηγοί οχημάτων στους πεζούς, ειδικά στους ηλικιωμένους, καθώς και στους επιβάτες. Ο σεβασμός και η αμυντική οδήγηση πρέπει να γίνουν βίωμα όλων μας. Οι κατηγορίες που προανέφερα, μαζί με τους δικυκλιστές, αποτελούν την κατηγορία των ευάλωτων χρηστών του οδικού δικτύου. Επιβάλλεται να προλαμβάνουμε συμπεριφορές, οι οποίες θα θέσουν αυτούς σε κίνδυνο, καθώς σε κάθε περίπτωση εμπλοκής τους σε ατύχημα, αυτοί είναι οι πιο εκτεθειμένοι».
Αλλαγή νοοτροπίας
Το βασικότερο όλων είναι το ζήτημα της αλλαγής νοοτροπίας των ενηλίκων οδηγών και της εκπαίδευσης των παιδιών, σύμφωνα με τον κ.Λάσκο.
«Ιδιαίτερα σημαντική εξέλιξη για αυτόν τον στόχο αποτελεί πρώτον η δημιουργία της ηλεκτρονικής πλατφόρμας (e-drive) του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και δεύτερον η εισαγωγή στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση της θεματικής ενότητας “Κυκλοφοριακή Αγωγή και Οδική Ασφάλεια”.
Τέλος, ως διευθυντής της Τροχαίας Αττικής, θα ήθελα να διαβεβαιώσω ότι θα συνδράμουμε με όλες τις δυνάμεις μας στην προσπάθεια αλλαγής οδηγικής κουλτούρας».