«Η γέννηση του Χριστού», ένα αριστούργημα του Καραβάτζιο, εκλάπη από τη Σικελική μαφία το 1969 όπως αποκαλύπτει ένα βίντεο που ήρθε στο φως.
Η καταιγίδα που είχε χτυπήσει το Παλέρμο τον Οκτώβριο του 1969 είχε μετατρέψει την ιταλική πόλη σε ερημιά. Κανένας δεν κυκλοφορούσε στο δρόμο εκείνη τη νύχτα εκτός από κάποιους που είχαν σχεδιάσει μια κλοπή από τις πιο διάσημες των έργων τέχνης στον κόσμο.
Στόχος τους ήταν ένα από τα πιο περιζήτητα έργα τέχνης, «Η γέννηση του Χριστού», ένα αριστούργημα του Μικελάντζελο Μερίζι Ντα Καραβάτζιο που βρισκόταν για 360 χρόνια στο παρεκκλήσι του Σαν Λορέντζο.
Η κλοπή του πίνακα του Καραβάτζιο
Οι κλέφτες έβγαλαν ξυράφι και έκοψαν τον καμβά από την κορνίζα του, που είχε διαστάσεις πελώριες για να μεταφερθεί (περίπου 3 μέτρα ύψος και δυο μέτρα πλάτος), το τύλιξαν και εξαφανίστηκαν μέσα στη σκοτεινή νύχτα, με τη βροχή να μη σταματά και να είναι η πιο δυνατή εκείνης της χρονιάς σε όλη τη Σικελία.
Όλες οι έρευνες αλλά και οι θεωρίες για το πού βρισκόταν ένας πίνακας που θα ήταν πολύ δύσκολο να πουληθεί εξαιτίας της δημοσιότητας που πήρε η κλοπή έπεσαν τα τελευταία πενήντα χρόνια στο κενό. Ένα βίντεο που έφερε στο φως η βρετανική εφημερίδα The Guardian, φέρνει ξανά το θέμα στην επικαιρότητα με νέες λεπτομέρειες.
Σε αυτό, ο ιερέας Ρόκκο Μπενεντέτο αποκαλύπτει ότι το αριστούργημα του Καραβάτζιο βρισκόταν στο σπίτι ενός capo της Σικελικής Μαφίας, του Γκαετάνο Μανταλαμέντι.
Αξίζει να σημειωθεί ότι από την ημέρα που κλάπηκε ο πίνακας του Καραβάτζιο καταχωρήθηκε στη λίστα του FBI ως ένα από τα πιο πολύτιμα έργα τέχνης στον κόσμο που αναζητούνται. Άλλοι πίστευαν ότι είναι κρυμμένος στην Ελβετία και άλλοι ότι εγκαταλείφθηκε σε μια αποθήκη όπου καταστράφηκε από την υγρασία και τα τρωκτικά.
Νέα στοιχεία που ήρθαν στο φως
Στο βίντεο που εμφάνισε η Guardian, ο Ρόκκο Μπενεντέτο μιλά για τις δύο φορές που έλαβε επιστολές από τους κλέφτες, την πρώτη για να διαπιστώσουν αν η Καθολική εκκλησία ήθελε να διαπραγματευτεί την επιστροφή του πίνακα και τη δεύτερη, στέλνοντας ένα μικρό κομμάτι του πίνακα ως απόδειξη ότι κατέχουν το έργο. «Εμείς τον έχουμε και είναι ο αυθεντικός Καραβάτζιο», έγραφε το σημείωμα που συνόδευε το μικρό κομμάτι του πίνακα.
Η ιταλική αστυνομία και το αρμόδιο υπουργείο δεν πείστηκαν από τα σημειώματα του ιερέα, τον οποίο μάλιστα κατηγόρησαν ότι εμπλέκεται στην κλοπή. Ανακρίθηκε αλλά καθώς φάνηκε ότι δεν έχει σχέση, αφέθηκε ελεύθερος. Πέθανε το 2013 και κανείς, ούτε οι μαφιόζοι, ούτε οι αρχές επικοινώνησαν ξανά μαζί του.
Το ότι ο πίνακας ήταν στα χέρια του μαφιόζου Γκαετάνο Μπανταλαμέντι αποκαλύφθηκε από έναν αποστάτη της οργάνωσης, τον Γκαετάνο Γκράντο. Ο ιερέας αποκάλυψε ότι στις αρχές του 1970, ένας ιερέας που λειτουργούσε σε μια εκκλησία στο Καρίνι από όπου είχε κλαπεί μια άλλη εικόνα, όταν ήρθε σε επαφή με τη μαφία για να του επιστραφεί, του έδειξαν δυο φωτογραφίες θρησκευτικών έργων. Η πρώτη ήταν με το έργο που είχαν κλέψει από την εκκλησία του και η δεύτερη με τη «Γέννηση του Χριστού».
Ομερτά για τον πίνακα του Καραβάτζιο
Ο αρχιμαφιόζος Μπανταλαμέντι που πέθανε στη φυλακή τον Απρίλιο του 2004 και μέχρι τον θάνατό του ήταν ένας πανίσχυρος διακινητής ηρωίνης ύψους 1,65 δισ. δολαρίων.
Ποτέ δε μίλησε, σε κανέναν για τον κλεμμένο πίνακα αλλά όλοι εικάζουν ότι τότε, στο Παλέρμο, μόνο μια οργάνωση είχε την εξουσία να κλέψει έναν τέτοιο θησαυρό: η Σικελική μαφία. Αρκετές φορές οι ελπίδες των αρχών αναζωπυρώνονται όπως το περασμένο καλοκαίρι όταν μια φήμη που κυκλοφόρησε ήθελε τον χαμένο πίνακα να βρίσκεται στην Ελβετία, στα χέρια ενός εμπόρου έργων τέχνης με τον οποίο είχε έρθει σε επαφή ο Μπανταλαμέντι.
Η ιστορία του χαμένου πίνακα του Καραβάτζιο έκλεισε πενήντα χρόνια. Ακόμα και αν βρισκόταν σήμερα, κανένας δεν μπορεί να φανταστεί τι συνέβη σε έναν καμβά 600 ετών που έγινε ρολό και σε ποια κατάσταση βρίσκεται και ίσως δε θα μάθουμε ποτέ, αφού οι πρωταγωνιστές της ιστορίας έχουν πεθάνει εδώ και χρόνια.
Πηγή: Elculture.gr