Του Γρηγόρη Καλογερόπουλου
Μεγάλος θόρυβος γίνεται τελευταία να ιδιωτικοποιηθεί το ΖΑΠΠΕΙΟ και να μετονομαστεί σε Ολύμπιο Μέγαρο ή Μέγαρο Ολυμπίων. Το επιβλητικό αυτό κτήριο που βρίσκεται στο κέντρο της Αθήνας, κτίστηκε με χρήματα δια δωρεάς του Βορειοηπειρώτη Εθνικού Ευεργέτη Ευάγγελου Ζάππα, ο όποιος δεν ευτύχησε να το δει εν ζωή του αποπερατωμένο το εν λόγω σημαντικό αρχιτεκτονικό δημιούργημα του. Τελικά το εν λόγω κτήριο αποπερατώθηκε στις 20 Οκτώβριου 1888.
Μετά την αποπεράτωσή του το 1888 ετέθη και το θέμα της ονομασίας του εν λογω κτηρίου. Ετσι η σοφία του ελληνικού λαού έδωσε στο κτήριο αυτό την ονομασία ΖΑΠΠΕΙΟΝ και όχι Ζάππειο Μέγαρο ως συνήθως κατά την λαϊκή ρήση προσαγορεύεται και τούτο για να τιμήσει το όνομα του δωρητού, όπως συμβαίνει άλλωστε κα με δωρεές που έχουν κάνει τότε αλλά και τώρα πολλά άλλα άτομα. Με διαφορετικά λόγια, μια δωρεά την οποία κάνει κάποιος αποτελεί νόμο άγραφο μεν αλλά νόμο απαράβατο δε, να δίδεται στο δημιούργημα αυτό το όνομα του δωρητού.
Το 1894 στο Πανεπιστήμιο των Παρισίων της Σορβόννης δημιουργήθηκε η πρώτη Διεθνής Ολυμπιακή Επιτροπή από τον Γάλλο Πιερ Ντε ΚΟΥΜΠΕΡΤΕΝ για την αναβίωση των αρχαίων Ολυμπιακών Αγώνων και προτάθηκε η πρώτη σύγχρονη Ολυμπιάδα να λάβει μέρος στην Αθήνα, όπως και έγινε το 1896. Έτσι το Ζάππειο αποτέλεσε την περίοδο αυτή την έδρα της Διεθνούς Ολυμπιακής Επιτροπής.
Ωστόσο σήμερα αυτές τις μέρες που διανύουμε στον ελληνικό Τύπο αναφέρεται όπως προαναφέραμε, γίνονται ενέργειες από δημόσιου καθεστώτος, το Ζάππειο, να περάσει εις χείρας ιδιωτών και ιδιαίτερα με την απαράδεκτη για εμάς την ονομασία Ολύμπιον Μεγάρων ή Μεγάρων Ολυμπίων.
Πράξη ανίερη και ανήθικη συγχρόνως γι αυτό και υπήρξε σύσσωμη αντίδραση όχι μόνο από τους Ηπειρώτες αλλά και από άλλες περιοχές της χώρας μας.
Αν και εμείς πιστεύουμε ότι η ιδιωτικοποίηση του Ζαππείου δεν θα επιτευχθεί με την απαράδεκτη ονομασία Ολύμπιον Μεγάρων ή Μεγάρων Ολυμπίων τελικά, είναι και η Ελληνική Γλώσσα στη δομή της η οποία αντιτίθεται σε μια τέτοια ονομασία. Θα βάλλουμε λοιπόν τα πράγματα στις πιο μικρές λεπτομέρειες που από ετυμολογικής πλευράς μια τέτοια μετονομασία η βασίλισσα των Γλωσσών όπως είναι η Ελληνική Γλώσσα δεν το επιτρέπει.
Οπως είναι γνωστό η Ελληνική Γλώσσα διαφέρει από τις άλλες γλώσσες στη δομή της, καθότι η ελληνική Γλωσσά είναι Γλώσσα Εννοιολογική σε αντίθεση με τις άλλες γλώσσες οι οποίες δεν είναι και αποκαλούνται Σημασιολογικές Γλώσσες. Ο Όρος εννοιολογική γλώσσα, σημαίνει ότι κάθε λέξη έχει μια ετυμολογική έννοια, ενώ στις άλλες γλώσσες δεν συμβαίνει αυτό. Για παράδειγμα η λέξη αυτοκίνητο, ένια το αντικείμενο το όποιο κινείται από μόνο του, ενώ η ιδία λέξη στην Αγγλική ας λάβουμε για παράδειγμα Γλώσσα, πήρε την ονομασία car χωρίς έννοια. Με αλλά λόγια όταν θα βλέπει κάνεις αυτό το αντικείμενο θα το ονομάζει απλά car.
Ας έλθουμε τώρα στη Ελληνική Γλώσσα από ετυμολογικής πλευράς η οποία δεν επιτρέπει την προτεινόμενη αυτή ονομασία.
Η λέξη Μέγαρο που προτείνεται στην ονομασία, είναι λέξη η οποία δημιουργήθηκε κατά την αρχαία Μινωική Περίοδο στην Ιστορία της Ελλάδας περί το 2.000 π.χ. Πρωτοαναφέρεται δε στην Οδύσσεια του Ομήρου Β,94, που μαζί με την Ιλιάδα είναι τα πρώτα Βιβλία στην ιστοριογραφία της Ελλάδας αλλά και του Κόσμου. Η λέξη μέγαρο, παράγεται με πρώτο συνθετικό τη λέξη μέγας και δεύτερο συνθετικό τη λέξη αρούρη που θα πει η Γή ή από το ρήμα αίρω που θα πει υψώνομαι.
Κατ αυτόν τον τρόπο η λέξη Μέγαρο σημαίνει ετυμολογικά αυτό το όποιο υψώνεται κατά μέγιστο τρόπο πάνω από τη Γη. Με διαφορικά λόγια αυτό το οίκημα το όποιο έχει πολλά πατώματα , πολλούς ορόφους, όπως δηλαδή ήταν και τα ανάκτορα της Κνωσού στην Κρήτη επί Μινωικής Εποχής αλλά και τα ανάκτορα του Οδυσσέα στη Ιθάκη.
Το Ζάππειο όμως δεν έχει ορόφους για να πάρει την ονομασία ετυμολογικά ως Μέγαρο, όπως για παράδειγμα το κτήριο της Βουλής των Ελλήνων το όποιο έχει πολλούς ορόφους και πατώματα αποκαλείται δικαίως Μέγαρο Βουλής .
Ας έλθουμε τώρα στην προτεινομένη ονομασία Ολύμπιον Μεγάρον ή Μεγάρον Ολυμπίων. Όταν προφέρουμε αυτή την αρχαία λέξη , αμέσως η σκέψη του καθενός πηγαίνει στους αρχαίους δώδεκα Θεούς του Ολύμπου. Αυτοί όμως οι θεοί του Ολύμπου δεν ζούσαν μέσα σε Μέγαρα , αλλά ζούσαν αποκλειστικά μέσα σε Παλάτια ή μέσα σε Ανάκτορα τα οποία λέει η Ελληνική Μυθολογία τα είχε κατασκευάσει ο Θεός Ήφαιστος.
Υπάρχει συνεπώς μεγάλη διάφορα από ετυμολογικής πλευράς μεταξύ των λέξεων, Μεγάρων και Παλατιών ή Ανάκτορων. Κατασκευασμένα στη υψηλότερη κορυφή του Όλυμπου αυτά τα Παλάτια ήταν αόρατα στους ανθρώπους. Με αυτό το τρόπο η λέξη Ολύμπιον στην προκείμενη περίπτωση πρέπει να συνοδεύεται υποχρεωτικά με την ονομασία Ολύμπιον Παλατιών και όχι Ολύμπιον Μεγάρων αφού ήταν η κατοικία των αρχαίων θεών του Όλυμπου.
Η Ελλάδα όμως από το 1974 και μετέπειτα, δεν είναι βασιλευόμενη Δημοκρατία με Παλάτια ή Ανάκτορα κλπ όπως ήταν πρωτύτερα.