Η 4η Νοεμβρίου αποτελεί μια θλιβερή επέτειο για το Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό, καθώς τη συγκεκριμένη ημερομηνία του έτους 1996 βυθίστηκε, συνεπεία ενός τραγικού δυστυχήματος στο θαλάσσιο χώρο βορείως της Σάμου, η πυραυλάκατος «Κωστάκος».
Τις απογευματινές ώρες της Δευτέρας 4 Νοεμβρίου 1996 η εν λόγω πυραυλάκατος, με κυβερνήτη τον πλωτάρχη Κ. Λάζαρη, βρισκόταν σε κατάσταση πλήρους συσκότισης κοντά στα Αυλάκια της Σάμου λόγω της συμμετοχής της σε άσκηση νυχτερινού αιφνιδιασμού.
Στις 6:35 μ.μ. το ταχύπλοο και ευέλικτο σκάφος του Πολεμικού Ναυτικού εμβολίστηκε με σφοδρότητα από το επιβατηγό σκάφος «Σάμαινα», που έπλεε πλησίον της ακτογραμμής της Σάμου με καπετάνιο τον Ματθαίο Πνευματικάκη, ενόσω κατευθυνόταν από το λιμένα του Βαθέος προς το Καρλόβασι.
Η πυραυλάκατος βυθίστηκε εντός ολίγων λεπτών συνεπεία της σφοδρής σύγκρουσης παρασύροντας στο θάνατο τέσσερις υπαξιωματικούς, μέλη του πληρώματός της.
Οι τριάντα τέσσερις διασωθέντες αξιωματικοί και υπαξιωματικοί της πυραυλακάτου περισυνελέγησαν με τη βοήθεια των ναυαγοσωστικών λέμβων που έριξε στη θάλασσα το «Σάμαινα».
Η πυραυλάκατος «Κωστάκος»
Η πυραυλάκατος «Ανθχος Κωστάκος» με διακριτικό P-25, τύπου La Combattante IIIb (μία από τις έξι του αυτού τύπου πυραυλακάτους που διέθετε τότε το Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό), είχε κατασκευαστεί, κατόπιν παραγγελίας του ΓΕΝ, στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά.
Το ταχύ αυτό περιπολικό κατευθυνομένων βλημάτων, μια από τις πλέον αξιόμαχες μονάδες του Ελληνικού Στόλου, είχε λάβει το όνομά του προς τιμήν του φονευθέντος στη Μάλτα, στις 27 Φεβρουαρίου 1942, αξιωματικού του υποβρυχίου «Γλαύκος».
Η παραλαβή της πυραυλακάτου από το Πολεμικό Ναυτικό είχε γίνει στις 24 Ιουνίου 1980.
Η πυραυλάκατος μπορούσε να αναπτύξει ταχύτητα 33 κόμβων, διέθετε δε μεγάλη δύναμη πυρός, καθώς ήταν εξοπλισμένη με εκτοξευτές κατευθυνομένων βλημάτων και τορπιλοσωλήνες τηλεκατευθυνόμενων τορπιλών, δύο πυροβόλα 76 χιλιοστών και δύο δίδυμα αντιαεροπορικά πυροβόλα 30 χιλιοστών.
Ύστερα από επίπονες προσπάθειες, το βυθισθέν σκάφος ανελκύστηκε στις 15 Μαρτίου 1997, αλλά δεν κρίθηκε οικονομικά σκόπιμη η επισκευή και εκ νέου ενεργοποίησή του.