Υπάρχουν πολλές μορφές φοβίας ή φοβικής νεύρωσης αν προτιμάτε. Μερικές είναι ευρέως γνωστές, όπως η κλειστοφοβία, ενώ άλλες λιγότερο αφού είναι αρκετά… περίεργες ή και αστείες. Ανάμεσά τους είναι φοβίες που σχετίζονται με ζώα (π.χ. αραχνοφοβία, αλεκτωροφοβία, μυσοφοβία – ο φόβος για ποντίκια, ανατιδοφοβία – ο φόβος για τις πάπιες), με καταστάσεις και συναισθήματα (όπως αγοραφοβία, αεροφοβία, εργοφοβία, κλειστοφοβία, κατοπτροφοβία), αλλά και με την υγεία, αντικείμενα, χρώματα και ουσίες (δηλαδή αιχμοφοβία, τρυπανοφοβία, αιματοφοβία, χρηματοφοβία, φοβία στο τυρί, στα πούπουλα).
Πώς όμως μπορείς να διαχειριστείς μια τέτοια αγχώδη διαταραχή, που χαρακτηρίζεται από έναν έντονο, επίμονο και παράλογο φόβο, για κάποιο αντικείμενο, ζώο, χώρο ή κατάσταση, που δεν μπορεί να υπερνικηθεί παρά μόνον αποφεύγοντας το φοβικό αντικείμενο;
Μια ομάδα φοιτητών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας από το Τμήμα Ψηφιακών Συστημάτων και το Τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Ηλεκτρονικών Υπολογιστών, κατάφερε να διακριθεί στον διαγωνισμό «Ημέρες Καινοτομίας», που πραγματοποιήθηκε προχθές στον Βόλο, παρουσιάζοντας μία καινοτόμα επιχειρηματική ιδέα, στον τομέα της «έξυπνης υγείας», για τη διαχείριση του φόβου μέσω εικονικής πραγματικότητας.
Εκπρόσωποι της ομάδας θα ταξιδέψουν στο Παρίσι, όπου θα παρουσιάσουν την ιδέα τους σε ευρωπαϊκό επίπεδο διεκδικώντας τη χρηματοδότησή της, στον τελικό διαγωνισμό που θα πραγματοποιηθεί από τις 30 Νοεμβρίου έως τις 2 Δεκεμβρίου.
Μιλώντας στο magnesia.gr ένας από τους εμπνευστής της ιδέας, ο φοιτητής του Τμήματος Ηλεκτρολόγων Μηχανικών Σπύρος Μαχαλιώτης ανέφερε πως αυτή την ονόμασαν Ve-ar από την παράφραση της αγγλικής λέξης fear, που σημαίνει φόβος.
«Ουσιαστικά δουλέψαμε πάνω στη διαχείριση των φοβιών μέσω εικονικής πραγματικότητας. Απευθυνόμαστε σε ψυχολόγους που παρακολουθούν ασθενείς με φοβίες, όπως κοινωνική φοβία, αγοραφοβία κτλ. Εμείς «χτίσαμε» διάφορα σενάρια, τα οποία θα τα πουλήσουμε σε έναν ψυχολόγο κι εκείνος με τη σειρά του κατά τη διάρκεια της θεραπείας, θα τα εφαρμόσει στον ασθενή μέσω εικονικής πραγματικότητας.
»Δηλαδή θα υποβάλει σε κάποιο στάδιο της ψυχοθεραπείας τον ασθενή σε διάφορα σενάρια π.χ. βόλτα στο σούπερ μάρκετ, να μιλάει σε κόσμο μέσω εικονικής πραγματικότητας χρησιμοποιώντας τις ειδικές συσκευές . Ο ασθενής θα φοράει τα ειδικά γυαλιά εικονικής πραγματικότητας και ο ψυχολόγος θα διαχειρίζεται από τον υπολογιστή του το σενάριο και θα καταγράφει τις αντιδράσεις, έτσι ώστε να ολοκληρωσει την έκθεσή του πάνω στον ασθενή», εξήγησε χαρακτηριστικά ο Σπύρος Μαχαλιώτης.
Η ιδέα γεννήθηκε κατά τη θέαση ενός επεισοδίου τηλεοπτικής σειράς («Black Mirror») στo οποίο υπήρχε ένας ήρωας, τον οποίο εξέθεταν σε διάφορα σενάρια φοβιών, σε συνδυασμό με την ερασιτεχνική αγάπη του Σπύρου για την ψυχολογία.
Η ομάδα που αποτελείται ακόμη από τους Σταύρο Παπατζέλο, Ζωή Πασχαλίδη, Αλέξανδρο Βολιώτη, Χανς Πιλίντσι, Παναγιώτη Γρηγοριάδη, Τάσο Δρόσο και Ευαγγελία Κωνσταντίνου εργάστηκε πάνω σ’ αυτή τη ιδέα, κατέστρωσε βήμα προς βήμα το «προϊόν» και αναδείχθηκε η νικήτρια ανάμεσα σε πολλές άλλες. Για την καλύτερη προσέγγιση του θέματός της, «εξοπλίστηκε» με την δοκιμασμένη τεχνική του MIT στην Καινοτόμο Επιχειρηματικότητα, ή αλλιώς την Πειθαρχημένη Επιχειρηματικότητα, από τον πιστοποιημένο διδάσκοντα της μεθόδου δρ. Φώτη Φιλιππόπουλο.
Οι «Ημέρες Καινοτομίας» διοργανώθηκαν από το Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης και Ηλεκτρονικού Περιεχομένου (ΕΚΤ) με συντονιστή τον Γιώργο Μέγα και τη Μονάδα Καινοτομίας και Επιχειρηματικότητας του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας με υπεύθυνο τον Γ. Σταμπουλή. Η εκδήλωση, που πραγματοποιήθηκε για δεύτερη χρονιά στον Βόλο, εντάσσεται στο πλαίσιο των «Innovation Days» που πραγματοποιούνται σε όλη την Ευρώπη από το Ινστιτούτο Καινοτομίας και Τεχνολογίας EIT Health.