Στην τελική ευθεία μπαίνει από σήμερα η διαδικασία της αναθεώρησης του Συντάγματος η οποία θα ολοκληρωθεί το βράδυ της Δευτέρας 25 Νοεμβρίου με τις τοποθετήσεις των πολιτικών αρχηγών, του πρωθυπουργού και την ονομαστική ψηφοφορία.
Στο επίκεντρο της συζήτησης που ξεκινάει σήμερα μπαίνουν σταδιακά τα επτά βασικά σημεία των προτεινόμενων συνταγματικών αλλαγών, προκειμένου να επιτευχθεί η αναγκαία συναίνεση για να διαμορφωθεί ο νέος συνταγματικός χάρτης της χώρας.
Η Ολομέλεια αρχίζει από σήμερα να εξετάζει τις αναθεωρητέες διατάξεις – όπως τις εισηγείται με έκθεσή της η Επιτροπή Αναθεώρησης του Συντάγματος, υπό την προεδρία του βουλευτή της ΝΔ Ευριπίδη Στυλιανίδη.
Η σημερινή συνεδρίαση αφορά τις δύο πρώτες, από τις συνολικά πέντε, θεματικές ενότητες, κυρίως τις σχέσεις Εκκλησίας και Πολιτείας, τη Θρησκευτική Ελευθερία, τον Όρκος και τα Ατομικά και Κοινωνικά Δικαιώματα.
Πολωτικός ο ΣΥΡΙΖΑ
Η έκδηλη, συμβολικά και φραστικά, από την πρώτη στιγμή επιθετική έως και πολωτική διάθεση του ΣΥΡΙΖΑ, καθώς και η πανθομολογούμενη εκτίμηση πως οι προωθούμενες αλλαγές δεν είναι όσες θα έπρεπε να δρομολογηθούν για να αντιμετωπιστούν είτε ώριμα ζητήματα, είτε σύγχρονες ανάγκες, αποτελούν τα δύο κυρίαρχα χαρακτηριστικά της έναρξης της συζήτησης στην Ολομέλεια της Βουλής.
Παράλληλα, οι φωνές αντιπαράθεσης με τις οποίες ολοκληρώθηκαν οι πολύωρες διεργασίες της Επιτροπής προμηνύουν κλίμα έντασης και στην Ολομέλεια για τις επτά κρίσιμες διατάξεις.
Ηχηρές απουσίες
Από την έναρξη της κορυφαίας κοινοβουλευτικής διαδικασίας απουσίασε ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης Αλέξης Τσίπρας, όπως και οι υπόλοιποι αρχηγοί της ελάσσονος αντιπολίτευσης, πλην του Γ. Βαρουφάκη.
Όσον αφορά την απουσία του κ. Τσίπρα, που σε συμβολικό επίπεδο καταδεικνύει και τις διαθέσεις με τις οποίες ο ΣΥΡΙΖΑ προσέρχεται στην κορυφαία αυτή κοινοβουλευτική διαδικασία, πηγές της γαλάζιας πλειοψηφίας σημείωναν μεταξύ άλλων: «Η σημασία που αποδίδει η Κ.Ο. της ΝΔ στη συζήτηση, αποδεικνύεται και με την παρουσία του πρωθυπουργού στη Βουλή σήμερα, αντίθετα με τον αρχηγό της αξιωματικής αντιπολίτευσης που δεν παρέστη».
Τις διαθέσεις της αξιωματικής αντιπολίτευσης αποκάλυψε ξακάθαρα και το περιεχόμενο της ομιλίας του εισηγητή του ΣΥΡΙΖΑ Γ. Κατρούγκαλου, ο οποίος επικεντρώθηκε ιδιαιτέρως σε μια προσπάθεια αφενός να τονιστεί ο προοδευτικός χαρακτήρας του ΣΥΡΙΖΑ και αφετέρου να εμφανιστεί ως αρνητικός ο ρόλος της ΝΔ.
Στην κατεύθυνση αυτή ο κ. Κατρούγκαλος έκανε λόγο για προσπάθεια της πλειοψηφίας «να συνταγματοποιήσει τον νεοφιλελευθερισμό», καταλόγισε στην ΝΔ «αντίληψη τακτικισμού, ακραίας πολιτικής υποκρισίας στην αναθεωρητική διαδικασία», «αντίληψη παιγνίου και λογική όχι θεσμικής σοβαρότητας», καθώς και υποβολή προτάσεων «πολιτικά παραπλανητικών και αντισυνταγματικών».
Σε εντελώς διαφορετικό μήκος κύματος ο εισηγητής της πλειοψηφίας, Κώστας Τζαβάρας καταλόγισε στον ΣΥΡΙΖΑ ότι με τον τρόπο που κίνησε τη διαδικασία, αλλά και τώρα, προσπαθεί να κάνει τις ιδεολογικές του απόψεις επιστημονικές βεβαιότητες. Του καταλόγισε ότι το άρθρο 16 δεν αναθεωρήθηκε από ιδεοληψία του και έτσι χάνεται μια ακόμα ευκαιρία.
Παράλληα ο κ. Τζαβάρας τόνισε ότι το πολιτικό σύστημα θα μπορούσε να είναι πιο γενναίο, ως προς τις προωθούμενες αλλαγές, και δήλωσε ικανοποιημένος για εκείνα που θα έπρεπε να είναι αυτονόητα στην πολιτική ζωή:
«Κατά τον κοινοβουλευτικό λόγο που αρθρώθηκε, διατυπώθηκε και εκφράστηκε από τις διαφορετικές κομματικές παρατάξεις που συμμετέχουν σε αυτή τη διαδικασία και από όλους όσους πήραν το λόγο, η έγνοια ήταν να υπάρξει ποιότητα, υψηλός κοινοβουλευτικός λόγος. Και αυτό εν πολλοίς επιτεύχθηκε. Αυτή η συζήτηση θα πρέπει να αντισταθεί σε μια σειρά προκαταλήψεις που έχουν διαμορφωθεί στην κοινωνία των πολιτών, σχετικά με τη φθορά των θεσμών από την οικονομική κρίση».
Τα λοιπά κόμματα
Σε αυτό το κλίμα διπολισμού, οι εκπρόσωποι των μικρότερων κομμάτων αφενός υπεραμύνθηκαν των προτάσεων που έχουν κάνει και οι οποίες έχουν απορριφθεί, και αφετέρου επιχείρησαν να αναδείξουν την διάθεσή τους να συμβάλλουν σε συναινέσεις, όπου αυτές μπορούν να επιτευχθούν – αν και όλοι τους, με διαφορετική επιχειρηματολογία, υπογράμμισαν ότι οι αλλαγές είναι κατώτερες των περιστάσεων.
Υπέρ της άποψης ότι η συνταγματική αναθεώρηση έπρεπε να ανασταλεί και να εκκινήσει εξαρχής προκειμένου να συντελεστούν οι απαραίτητες αλλαγές οι οποίες ματαιώθηκαν λόγω ιδεοληψιών στην προτείνουσα Βουλή τάχθηκε ο εισηγητής του Κινήματος Αλλαγής Ανδρέας Λοβέρδος.
Για «ψευτοκαυγά» ΝΔ-ΣΥΡΙΖΑ κάνει λόγο το ΚΚΕ και για χαμένη ευκαιρία ομιλούν η «Ελλ. Λύση» και το «ΜέΡΑ25».
Η προεδρική εκλογή
Η λήξη της θεσμικής διαδικασίας, στην οποία περιλαμβάνεται το άρθρο 32 για τον τρόπο της προεδρικής εκλογής αναμένεται να σηματοδοτήσει, εντός του Δεκεμβρίου, την αρχή των συζητήσεων για τον επόμενο Πρόεδρο της Δημοκρατίας, παρόλο που κυβερνητικές πηγές διαμηνύουν ότι είναι πρόωρη η κουβέντα για τον διάδοχο του Προκόπη Παυλόπουλου.
Στα ζητήματα για τα οποία απαιτείται απλή πλειοψηφία 151 βουλευτών – αφού στην προηγούμενη Βουλή είχαν συγκεντρώσει περισσότερες από 180 – προδιαγράφεται κυριαρχία των προτάσεων της ΝΔ.
Τέτοια περίπτωση είναι το άρθρο για την αποσύνδεση της εκλογής Προέδρου της Δημοκρατίας από την πρόωρη διάλυση της Βουλής (32 παρ. 4). Προκρίνεται η διεξαγωγή τεσσάρων ψηφοφοριών: οι δύο πρώτες να απαιτούν 200 ψήφους, η τρίτη 180 και η τέταρτη 151.
Το ενδιαφέρον της Ολομέλειας στρέφεται και στο άρθρο που αφορά την ψήφο των αποδήμων (54 παρ. 4) και το οποίο απαιτεί 180 ψήφους για να τροποποιηθεί, με φόντο τη νομοθετική πρωτοβουλία της κυβέρνησης για το δικαίωμα ψήφου στους εκτός επικρατείας έλληνες εκλογείς. Η κυβέρνηση προσδοκά τη συναίνεση προκειμένου η ρύθμισή της για τους Ελληνες του εξωτερικού να περάσει χωρίς τον κίνδυνο να αντιμετωπίσει ζητήματα αντισυνταγματικότητας.
Για «αναβάθμιση του Κοινοβουλίου» μιλά η ΝΔ όσον αφορά το άρθρο 68 περί σύστασης Εξεταστικής Επιτροπής ύστερα από πρόταση βουλευτών της αντιπολίτευσης και με παρουσία 120 βουλευτών.
Ακόμα προτείνεται ένα σύστημα ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος για τη στήριξη της οικογένειας (άρθρο 21 παρ. 1) ενώ κατά το άρθρο 62 αυστηροποιείται η ασυλία του βουλευτή που θωρακίζεται μόνο κατά την άσκηση των καθηκόντων του και καταργείται η αποσβεστική προθεσμία του άρθρου 86, εξισώνοντας υπουργούς με τους κοινούς πολίτες ως προς την παραγραφή ποινικών αδικημάτων.