Την Παρασκευή 29 Νοεμβρίου στις 20:30 μ.μ. στην αίθουσα Ωδείο Φίλιππος Νάκας παρουσιάζεται από το κιθαριστικό σύνολο Guitarte η συναυλία με τίτλο « “4 Concerti Grossi”, a preparar l’ avvenire», μουσική των συνθετών Corelli, Geminiani, Händel, Vivaldi σε μεταγραφή για 7 κιθάρες από τον Νίκο Χατζηελευθερίου.
Η μουσική της εποχής του Μπαρόκ, για πολλούς μουσικούς, αποτελεί χώρο έρευνας και ανάδειξης ιστορικών και στιλιστικών ερμηνευτικών προσεγγίσεων. Για άλλους, πάλι, είναι πεδίο πειραματισμών και τολμηρών διασκευών. Το Guitarte παρουσιάζει λοιπόν, τέσσερα Concerti grossi σε μεταγραφές για 5 έως 7 κιθάρες, με τους κιθαρίστες σε εναλλασσόμενους ρόλους, soli και tutti. Η μουσική των Händel, Vivaldi, Corelli, Geminiani, με τον ήχο της σημερινής κιθάρας, σε απόδοση για κιθαριστικό σύνολο, διεκδικεί μια θέση, στο σύγχρονο ηχητικό περιβάλλον, για όσους αγαπούν να απολαμβάνουν τη μουσική του 17ου και 18ου αιώνα.
Η σχέση του συνόλου Guitarte με τα κονσέρτα που περιέχονται στο τελευταίο τους CD με τον ομώνυμο τίτλο, ξεκινά από τη σπουδή και τη μελέτη έργων της εποχής για λαούτο (J. S. Bach, S. L. Weiss, A. Vivaldi κ.ά.), περνάει από μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα πορεία (από τα μαθητικά ακόμη χρόνια) με κιθαριστικά σύνολα κι έχει ως τελευταίο σημείο αναφοράς το έργο του J. S. Bach – Musikalisches Opfer (BWV 1079), το οποίο ηχογράφησε το σύνολο στο προηγούμενο CD Traces.
O Nίκος Χατζηελευθερίου μιλάει στα «Νέα» για τη συναυλία, την κιθάρα και την μπαρόκ μουσική.
Πώς προέκυψε η ιδέα για την συναυλία;
Η επαφή μας μ αυτά τα έργα και η αλληλεπίδραση με το κοινό μας μέσω τέτοιων έργων είναι παλιά ιστορία. Έχουμε “πάρει” πολλά απ αυτή τη μουσική και ήρθε η ώρα να “δωσουμε”. Το…Μπαρόκ είναι εδώ! Πάντα…
Ποια στοιχεία σας ενέπνευσαν στην νέα σύνθεση των έργων;
Αποτελεί πρωτοτυπία η εκτέλεση τέτοιων έργων από κιθάρες. Ειδικά σε τέτοιο εύρος, μπορούμε να πούμε ότι είμαστε οι πρώτοι που το κάνουν. Πέρα απ αυτό νομίζω ότι ο σημερινός ήχος της κιθάρας ανανεώνει και τα ίδια τα έργα. Κλασικά έργα, σα να γράφτηκαν πρόσφατα.
Η μουσική του μπαρόκ πώς μετασχηματίζεται σε σύγχρονο άκουσμα στα έργα που εκτελείτε;
Έτσι κι αλλιώς παίζοντας κανείς έργα μπαρόκ με σύγχρονης κατασκευής όργανα, τα φέρνει στο σημερινό ηχητικό περιβάλλον. Υπάρχουν μουσικά σύνολα που παίζουν μπαροκ με όργανα εποχής. Πολύ ενδιαφέρον. Εμείς μεταγράφοντας τα έργα για κιθάρες πάμε πιθανόν στην αντίπερα όχθη. Πολλοί θα πουν “μα είναι δυνατον;”…Τα έργα αυτά ως μουσικές επινοήσεις αντέχουν στο χρόνο μέχρι και σήμερα. Ο καλοδουλεμένος σύγχρονος ήχος (από τη στιγμή που δε γίνονται παρεμβάσεις στα δομικά στοιχεία του έργου), τα φέρνει στο αυτί του σύγχρονου ανθρώπου με απόλυτη φυσικότητα.
Γιατί επιλέξατε τους συγκεκριμένους συνθέτες για τη συναυλία σας;
Είναι από τους σημαντικότερους συνθέτες εκείνης της εποχής. Περισσότερο όμως μέτρησε στην επιλογή μας η δυνατότητα καλής μουσικής εκφοράς από τις κιθάρες, των συγκεκριμένων έργων
Ένα κιθαριστικό σύνολο όπως εσείς, τι προκλήσεις χρειάζεται να αντιμετωπίσει στην μουσική του πορεία;
Ένα κιθαριστικό σύνολο, είναι ένα σύνολο που αποτελείται από σολίστ. Η πρόκληση είναι να μπορούν να λειτουργούμε ως σολιστ…με παρέα.
Υπότιτλος στην συναυλία σας είναι “a preparare l’ avvenire”. Τι θέλετε να προετοιμάσετε για το μέλλον σας μέσα απ’ τη συγκεκριμένη εμφάνιση;
Ένα μέλλον με περισσότερη ελευθερία τόλμη πρόκληση και ρίσκο στις καλλιτεχνικές μας επιλογές.
Για σας, η κιθάρα τι διάσταση έχει πάρει; Πώς την αντιμετωπίζετε;
“Μαζί δεν κάνουμε και χώρια δε μπορούμε”. Είναι το απόλυτο “οργανον” δηλαδή μέσον…
Χωρίς αυτήν δε μπορούμε να δημιουργήσουμε. Άλλες φορές πάλι μας “στενεύει”…
Με λίγα λόγια μια μακρά συμβίωση, σχεδόν καρμική…