Ξεκίνησε από την Αμερική το 1952, πέρασε τον Ατλαντικό και πλέον έχει κατακτήσει τους καταναλωτές σε ολόκληρο τον κόσμο. Δεν είναι τυχαίο ότι η δημοτικότητα της Black Friday την ερχόμενη Παρασκευή και της Cyber Monday που ακολουθεί (στις 2 Δεκεμβρίου) μεγαλώνει κάθε χρόνο με σταθερούς ρυθμούς και προκαλεί φρενίτιδα στο καταναλωτικό κοινό.
Και παρότι η Black Friday πραγματοποιείται φέτος για τρίτη χρονιά στην Ελλάδα, οι έλληνες καταναλωτές σε ποσοστό 95%, όπως προκύπτει από έρευνα της PayPal, γνωρίζουν πολύ καλά την ύπαρξή της, ιδιαίτερα στις ηλικίες 18-24 ετών (Generation Z) και 25-40 ετών (Millennials).
Προσοχή όμως. Μην παρασυρθείτε από τις φανταχτερές ταμπέλες και τα υψηλά ποσοστά των εκπτώσεων που αναγράφονται σε αυτές. Μπορεί να περιμένετε με αγωνία την ώρα που θα μπείτε στο κατάστημα για να ψωνίσετε, αλλά μην παρασυρθείτε από καταναλωτική μανία. Η ακόρεστη δίψα για αγορές που χαρακτηρίζει πολλούς από τους καταναλωτές μπορεί να μη φέρει τα αναμενόμενα. Για να αποφύγετε λοιπόν τις «Σειρήνες» που θα σας περιμένουν στο πέρασμά σας ανάμεσα στα εκατοντάδες προϊόντα που θα πωλούνται με εκπτώσεις και προσφορές, είτε αυτά είναι ηλεκτρονικά είτε φυσικά, δεν χρειάζεται να δεθείτε σε κανένα κατάρτι ως άλλος Οδυσσέας. Να είστε, απλώς, πολύ προσεκτικοί.
Η έρευνα πριν από κάθε αγορά αποτελεί για όλους μας χρήσιμο εργαλείο που θα μας βοηθήσει στη σωστή επιλογή με βάση αντικειμενικά κριτήρια για τα προϊόντα που καλύπτουν τις προσωπικές ανάγκες μας. Και αφού φυσικά συνυπολογίσουμε τη σχέση ποιότητας και τιμής, ειδικά για είδη τα οποία έχουν υψηλή αξία αγοράς.
Και μέσω διαδικτύου
Ιδιαίτερα προσεκτικοί όμως θα πρέπει να είμαστε και εάν επιλέξουμε να κάνουμε την αγοραστική μας βόλτα μέσω Διαδικτύου.
Σύμφωνα με έρευνα της PayPal και της Ipsos, ήδη τα 3/4 των καταναλωτών σε όλον τον κόσμο αγοράζουν online, ενώ οι περισσότεροι από τους μισούς αγοραστές εκφράζουν ανησυχίες για την ασφάλεια των συναλλαγών αυτών, με τον αριθμό των κρουσμάτων απάτης μέσω Διαδικτύου να σημειώνει αύξηση κατά 18% τις ημέρες αυτές.
Εάν υποθέσουμε μάλιστα ότι σε παγκόσμιο επίπεδο η μέση αξία μιας διεκπεραιωμένης πληρωμής κατά τη διάρκεια της περιόδου αυτής είναι 243 δολάρια (περίπου 220 ευρώ), οι απώλειες από την πλευρά των αγοραστών μπορεί να φτάσουν ακόμα και σε αρκετές χιλιάδες δολάρια.
Για να την αποφυγή λοιπόν πιθανών κινδύνων, δεν θα πρέπει να παραβλέπουμε ότι μια αξιόπιστη εμπορική ιστοσελίδα απαιτείται να παρέχει στους πελάτες της: την ταυτότητα του προμηθευτή (πλήρης εταιρική επωνυμία, έδρα, τηλέφωνα επικοινωνίας, email, ταχυδρομική διεύθυνση, ΑΦΜ και αριθμό ΓΕΜΗ), τα κύρια χαρακτηριστικά του προϊόντος και τη συνολική τιμή του (συμπεριλαμβανομένων φόρων, επιβαρύνσεων, εξόδων αποστολής, τυχόν εξόδων σε περίπτωση επιστροφής κ.λπ.), τη διαθεσιμότητα, τον τρόπο πληρωμής και αποστολής του προϊόντος αλλά και το δικαίωμα αναιτιολόγητης, αζήμιας υπαναχώρησης και επιστροφής του προϊόντος εντός 14 ημερών.
Επιπλέον βασικός κανόνας για τις ασφαλείς συναλλαγές μας είναι η επιλογή γνωστών ηλεκτρονικών καταστημάτων, ενώ θα πρέπει να μας διακρίνει επιφυλακτικότητα στις περιπτώσεις προϊόντων που πωλούνται σε εξαιρετικά χαμηλές τιμές και παράλληλα να αποφεύγουμε τις προσφορές που εμφανίζονται σε αναδυόμενα παράθυρα, αν προέρχονται από άγνωστους ιστοτόπους, όπως και το να μη δίνουμε τα προσωπικά μας δεδομένα αν δεν είμαστε απολύτως βέβαιοι για την ασφάλεια της ιστοσελίδας την οποία επισκεπτόμαστε. Επίσης κρατάμε πάντα αρχείο με τις συναλλαγές μας για κάθε ενδεχόμενο και εφόσον αντιληφθούμε φαινόμενα παράνομων και παραπλανητικών συμπεριφορών η υπεύθυνη καταναλωτική συμπεριφορά απαιτεί να το καταγγείλουμε στην τηλεφωνική γραμμή Καταναλωτή 1520 της Γενικής Διεύθυνσης Προστασίας Καταναλωτή ή μέσω της φόρμας καταγγελιών του ιστοτόπου του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων(www.mindev.gov.gr) ή με ηλεκτρονικό μήνυμα στη διεύθυνση 1520@efpolis.gr.
Με μπούσουλα τα παραπάνω οι αγορές την Black Friday θα είναι αναμφίβολα διασκεδαστικές και φυσικά συμφέρουσες.