Η Black Friday τελείωσε και τώρα οι καταναλωτές αναμένουν με ανυπομονησία την Cyber Monday. Τη Δευτέρα 2 Δεκεμβρίου, θα καταστήματα θα υποδεχτούν ηλεκτρονικά τους καταναλωτές για αγορές μέσω διαδικτύου.
Πρόκειται για έναν «θεσμό» που καθιερώθηκε και πάλι στις ΗΠΑ, ενώ τα τελευταία χρόνια έφτασε και στην Ελλάδα.
Ωστόσο, οι ηλεκτρονικές αγορές εγκυμονούν αρκετούς κινδύνους, γι’ αυτό και οι καταναλωτές θα πρέπει να προσέξουν, ειδικά αν επιλέξουν να κάνουν τις αγορές τους μέσω τραπεζικών καρτών.
Τι να προσέξετε
Πρώτο και βασικό βήμα είναι ο καταναλωτής να είναι προσεκτικός με το προϊόν που επιλέγει.
Διαβάστε τους όρους χρήσης και αγοράς, που πρέπει να υπάρχουν σε εμφανές σημείο στην ιστοσελίδα του ηλεκτρονικού καταστήματος πότε θα λάβετε το προϊόν από την ημέρα παραγγελίας του ανάλογα και με τη διαθεσιμότητά του, την πολιτική επιστροφών, τους τρόπους πληρωμής, το κόστος των μεταφορικών, την πολιτική ακύρωσης κ.λ.π.
Βεβαιωθείτε ότι η σελίδα πληρωμής του καταστήματος χρησιμοποιεί τεχνολογία κρυπτογράφησης SSL (Secure Sockets Layer). Όταν φτάσει η στιγμή της πληρωμής,η διεύθυνση της ιστοσελίδας πρέπει να ξεκινά με https:// και όχι απλά με http://.
Επίσης, στο κάτω δεξί μέρος του περιηγητή http://www.saferinternet.gr θα πρέπει να υπάρχει ένα λουκετάκι.
Προσωπικά δεδομένα
Διαβάστε την πολιτική του καταστήματος για τη συλλογή των προσωπικών δεδομένων, και συγκεκριμένα, ποιες πληροφορίες αποθηκεύονται κατά την ηλεκτρονική συναλλαγή και πώς χρησιμοποιούνται.
Το κατάστημα μπορεί να χρησιμοποιήσει τα στοιχεία σου για την αποστολή διαφημιστικών προσφορών ή άλλων ενημερωτικών μηνυμάτων, με την προϋπόθεση ότι σε ενημερώνει και το δηλώνει ξεκάθαρα εξ αρχής στους όρους του.
Επίσης, το κατάστημα πρέπει απαραίτητα να σου παρέχει τη δυνατότητα κάθε φορά να επιλέγεις εάν επιθυμείς να διακόψεις οποιαδήποτε τέτοια επικοινωνία.
Βεβαίωση παραγγελίας
Με την ολοκλήρωση της αγοράς σου, θα πρέπει να λάβετε επιβεβαίωση της παραγγελίας σου από το ηλεκτρονικό κατάστημα, η οποία συνήθως στέλνεται με e-mail.
Στο συγκεκριμένο μήνυμα αναγράφονται τα σημαντικά στοιχεία της συναλλαγής, όπως ο αριθμός παραγγελίας, περιγραφή του προϊόντος που παραγγείλατε, ο χρόνος και ο τρόπος παράδοσης.
Εάν δε λάβετε κάποιο μήνυμα επιβεβαίωσης, καλό είναι να επικοινωνήσεις με το κατάστημα από το οποίο πραγματοποίησες την παραγγελία σου, για να δείτε εάν υπήρξε κάποιο θέμα.
Μόλις παραλάβετε το προϊόν, έλεγξε το προσεκτικά για να βεβαιωθείτε ότι παραλάβατε ακριβώς αυτό που είχατε παραγγείλει χωρίς κάποιο ελάττωμα.
Μαζί με το προϊόν θα πρέπει να υπάρχει το παραστατικό αγοράς (απόδειξη ή τιμολόγιο) με την επωνυμία του ηλεκτρονικού καταστήματος από το οποίο παραγγείλατε.