Στην… πρίζα θα μπουν στο εγγύς μέλλον οι βουλευτές Αττικής (και πιθανόν και της υπόλοιπης χώρας), μιας και για πρώτη φορά, ανάμεσα στις επιλογές τους για την απόκτηση βουλευτικού αυτοκινήτου, θα συμπεριλαμβάνονται και τα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα.
Eτσι, δεν είναι απίθανο, να δούμε τους επόμενους μήνες οι βουλευτές να κινούνται αθόρυβα, εξαιτίας της μετακίνησής τους με ένα «καθαρόαιμο» ηλεκτρικό αυτοκίνητο, με μηδενικές εκπομπές ρύπων και με μοντέλα που σε καμία περίπτωση δεν θα θυμίζουν τις καθιερωμένες λιμουζίνες και με κινητήρες άνω των 2.000 κ.εκ.
Πρεμιέρα στη Βουλή
Ηδη, προχθές, έκαναν την εμφάνιση τους, στο γκαράζ της Βουλής τα πρώτα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, τα οποία είχαν στη διάθεσή τους για το πρώτο τεστ ντράιβ περισσότεροι από 50 βουλευτές όπου μέσω τριών αντιπροσωπειών (αφορά ηλεκτρικά των Nissan, BMW και VW) ενημερώθηκαν για τις δυνατότητές τους, τη φόρτιση κ.ά.
Να σημειωθεί, ότι, στα άμεσα σχέδια είναι να εγκατασταθεί και ταχυφορτιστής στα γκαράζ της Βουλής, ενώ τα πρώτα ηλεκτρικά θα κυκλοφορήσουν τον Μάρτιο. Ετσι, η ηλεκτροκίνηση μπορεί να εισβάλει με ταχύτητες… χελώνας στη ζωή των κοινοβουλευτικών εκπροσώπων, όμως οι ανύπαρκτες, έως σήμερα, υποδομές αποδεικνύουν ότι στην πράξη, η χρήση τους θα φέρει ένα νέο «κύμα» υποχρεώσεων και πονοκεφάλων, εξαιτίας της έλλειψης δημόσιων σημείων ταχυφόρτισης.
Και αν στα άμεσα σχέδια της κυβέρνησης είναι η προώθηση της ηλεκτροκίνησης – με τη χρηματική επιδότηση της αγοράς τους, τα μειωμένα διόδια αλλά ακόμη και το δωρεάν πάρκινγκ στους χώρους ελεγχόμενης στάθμευσης – προς το παρόν η χώρα μας παραμένει ουραγός στην προώθηση των ηλεκτρικών οχημάτων, με πιο άμεσο πρόβλημα το ελλιπές δίκτυο ταχυφορτιστών. Μόνο στην Αττική, το δίκτυο ταχυφορτιστών για ηλεκτρικά ΙΧ δεν ξεπερνάει τα 50 – 60 σημεία.
Η διάρκεια φόρτισης, μέσω του οικιακού δικτύου κατά μέσο όρο και για τα περισσότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, διαρκεί από 7 – 9 ώρες. Οσον αφορά τις επιλογές; Σήμερα, στην ελληνική αγορά κυκλοφορούν περισσότερα από 10 νέα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, ενώ, το 2020, ο αριθμός αυτός αναμένεται να διπλασιαστεί εξαιτίας των λανσαρισμάτων και άλλων νέων ηλεκτρικών οχημάτων (μεταξύ αυτών και πέντε – έξι ηλεκτρικά πόλης). Επίσης, το κόστος αγοράς ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου ξεκινάει από τα 27 – 30 χιλιάδες ευρώ και ξεπερνάει για τις πιο ακριβές προτάσεις τα 80 – 100 χιλιάδες ευρώ.
Ηταν πολλά τα κυβικά…
Και αν σήμερα, οι βουλευτές ετοιμάζονται να μπουν στην πρίζα και να καθίσουν στο εγγύς μέλλον σε οικολογικά αυτοκίνητα, μηδενικών ρύπων, για πολλές δεκαετίες τα βουλευτικά αυτοκίνητα ήταν πάντα μια πονεμένη ιστορία πολλών… κυβικών που κόστιζε και κοστίζει στη χώρα μας αρκετά εκατομμύρια ευρώ (τo 2020, ο προϋπολογισμός για τη μίσθωσή τους, μέσω λίζινγκ, θα ανέβει από τα 2,6 εκατομμύρια ευρώ, στα 3 εκατομμύρια).
Και αυτό επειδή, τα 300 καλογυαλισμένα αυτοκίνητα στο γκαράζ της Βουλής ήταν στις «αγαπημένες» προτεραιότητες των περισσότερων νεοεκλεγμένων βουλευτών, που τα παραλάμβαναν με το κλειδί στο χέρι και με την πρεμιέρα τους στη Βουλή. Στο μενού των προτιμήσεών τους τα άφθονα κυβικά, συνήθως γερμανικής καταγωγής, με φουλ εξοπλισμό, δερμάτινα καθίσματα και ενίοτε στις πιο πλούσιες εκδόσεις με όλα τα κονφόρ. To προνόμιο των βουλευτικών αυτοκινήτων «καταργήθηκε» μόνο στα λόγια, από τον πρώην πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα, που μπορεί προεκλογικά (το 2015) να διατυμπάνιζε ότι θα τα καταργήσει (αναφέροντας ότι οι βουλευτές δεν στερούνται οικονομικής δυνατότητας να μετακινούνται με δικά τους έξοδα), τελικά, οι πεντάμετρες λιμουζίνες παρέμειναν στα γκαράζ, με τις περισσότερες να γίνονται ανάρπαστες από τους τότε «νεοσύλλεκτους» της Βουλής, διατηρώντας ακόμη και την περίοδο της κρίσης φουσκωμένο τον λογαριασμό εξαιτίας των πανάκριβων μισθωμάτων. Λίγοι ήταν οι βουλευτές που αρνήθηκαν να το παραλάβουν, ενώ ελάχιστοι ήταν αυτοί που κράτησαν χαμηλό, σε κυβικά, το βουλευτικό τους «προφίλ».
Ο πρώτος βουλευτής που παρέδωσε το βουλευτικό αυτοκίνητο και κυκλοφορούσε με το δικό του, υβριδικό, ήταν ο αείμνηστος Αρης Σταθάκης, που διακρίθηκε για την προσφορά του στην οδική ασφάλεια, τόσο ως δημοσιογράφος, όσο και ως βουλευτής. Η πρώτη απόπειρα αντικατάστασης των βουλευτικών αυτοκινήτων με πιο οικολογικά, έγινε το 2009, όταν οι βουλευτές ψήφισαν στις επιλογές των μοντέλων να συμπεριληφθούν και τα υβριδικά, μηδενικών ρύπων αυτοκίνητα, χωρίς ωστόσο περιορισμό στα κυβικά. Ετσι, τα γκαράζ της Βουλής, εκείνη την περίοδο, γέμισε με υβριδικές, πολυτελείς λιμουζίνες της Lexus, όπως την GS450h, με το κόστος εκάστης να ξεπερνάει τα 80.000 ευρώ!
«Ανεμικές» πωλήσεις
Με την ηλεκτροκίνηση να κερδίζει συνεχώς έδαφος στις περισσότερες χώρες της Κεντρικής και Βόρειας Ευρώπης – όπως για παράδειγμα στη Νορβηγία που αποτελεί τη χώρα με τις περισσότερες πωλήσεις ηλεκτρικώναυτοκινήτων, μια και ένας στους δύο επιλέγουν ένα EV μοντέλο – στη χώρα μας, οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων δεν ξεπερνούν από τις αρχές της χρονιάς τα 250 – 300 αυτοκίνητα, συμπεριλαμβανομένων και των plug – in υβριδικών οχημάτων, που αντιστοιχούν σε ένα ποσοστό 0,4% επί των συνολικών πωλήσεων.
Είναι ενδεικτικό, ότι οι χώρες που σημείωσαν τη μεγαλύτερη αύξηση στις πωλήσεις ηλεκτρικών τους τελευταίους μήνες, είναι και οι χώρες που έχουν δοθεί θαρραλέα κίνητρα για την αγορά ενός ηλεκτροκίνητου μοντέλου (με επιδοτήσεις από 3.000 έως και 7.000 ευρώ). Στις χώρες της ΕΕ οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων σημείωσαν άνοδο 46%, τους τρεις τελευταίους μήνες, ενώ το 2020 αναμένεται ακόμη μεγαλύτερη αύξηση. Στις χώρες που σημειώνεται και η μεγαλύτερη αύξηση στα ηλεκτρικά ΙΧ είναι η Γερμανία (71%), η Γαλλία (35%) όπως και στην Ισπανία και την Ιταλία.