Μελέτη για τα αρχαία στο Μετρό Θεσσαλονίκης προωθήθηκε στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο, σε αναζήτηση λύσης στο πρόβλημα που χρονίζει και δημιουργεί εμπλοκή στα σχέδια κατασκευής του πολύπαθου σταθμού «Βενιζέλου».
«Δεν φοβόμαστε τις αντιδράσεις. Εχουμε θωρακίσει τη μελέτη με την απαραίτητη επιστημονική τεκμηρίωση», δήλωσε στον «Ελεύθερο Τύπο» ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό, Νίκος Ταχιάος, σχολιάζοντας την μελέτη.
Τι προβλέπει η λύση για τα αρχαία του Μετρό Θεσσαλονίκης
Προβλέπει την απόσπαση των αρχαιοτήτων που έχουν βρεθεί στο σημείο, την κατασκευή του σταθμού και την επανατοποθέτησή τους.
Η μελέτη κατατέθηκε προχθές και σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις θα τεθεί προς συζήτηση στο ΚΑΣ την Τετάρτη 18 Δεκεμβρίου.
Τα μέλη του Συμβουλίου καλούνται να τοποθετηθούν επί της μελέτης και εφόσον ανάψουν το «πράσινο φως» να «ξεκλειδώσουν» την κατασκευή του σταθμού.
Σύμφωνα με όσα έχουν γίνει γνωστά, η συμπληρωματική μελέτη που αφορά στην απόσπαση και επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων θα κοστίσει περίπου 15 εκατομμύρια ευρώ, όταν οι εκτιμήσεις εκτόξευαν στα 70 εκατομμύρια ευρώ το κόστος κατασκευής του σταθμού in situ, δηλαδή με την ταυτόχρονη παραμονή των αρχαιοτήτων στο σημείο.
«Οταν αποσπαστούν θα μεταφερθούν σε ειδικό φυλασσόμενο χώρο στο Καλοχώρι, όπου θα παραμείνουν μέχρι την ολοκλήρωση του σταθμού και την επανατοποθέτησή τους στο σημείο. Αλλωστε, εκεί φυλάσσονται και πολλά άλλα αντικείμενα που έχουν βρεθεί κατά τη διάρκεια κατασκευής του μετρό», πρόσθεσε ο κ. Ταχιάος.
Τόνισε ότι στο σταθμό «Βενιζέλου» θα τοποθετηθούν ακριβώς στο σημείο όπου εντοπίστηκαν το 92% των αρχαιοτήτων που έχουν βρεθεί μέχρι σήμερα ενώ στις εξόδους θα μπορούν να εκτεθούν και τυχόν νέα ευρήματα.
Υπογράμμισε ότι ο επίμαχος σταθμός θα παραδοθεί προς χρήση στους Θεσσαλονικείς τον Απρίλιο του 2023, μαζί με την υπόλοιπη βασική γραμμή του μετρό, προσθέτοντας πως αν υιοθετούνταν τελικά η λύση της κατασκευής in situ, τότε ο σταθμός θα ολοκληρωνόταν με καθυστέρηση τριών ετών, δημιουργώντας εμπόδια στην ομαλή παράδοση του συνολικού έργου.
Το παρασκήνιο της λύσης
Μέσα σε λιγότερες από 100 μέρες από την εξαγγελία του Κυριάκου Μητσοτάκη από το βήμα της 84ης ΔΕΘ για κατασκευή του σταθμού με τη μέθοδο της απόσπασης και επανατοποθέτησης των αρχαιοτήτων, τα στελέχη της Αττικό Μετρό κινήθηκαν μεθοδικά και αποτελεσματικά καταθέτοντας ολοκληρωμένη συμπληρωματική μελέτη στο ΚΑΣ, η τύχη της οποίας θα κριθεί την Τετάρτη.
Από μόνο του αποτελεί επίτευγμα λόγω της πολυπλοκότητας του έργου και των πολλών παραμέτρων. Η σύνταξη της συμπληρωματικής μελέτης βασίστηκε σε ένα μέρος και σε εκείνη του γειτονικού σταθμού «Αγίας Σοφίας», ο οποίος κατασκευάζεται επίσης με απόσπαση και επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων που βρέθηκαν στο σημείο.
Και την ώρα που ο σταθμός «Βενιζέλου» δείχνει να μπαίνει στις ράγες της υλοποίησης και μία θετική απόφαση του ΚΑΣ στη συμπληρωματική μελέτη της Αττικό Μετρό θα «ξεκλειδώσει» όλες τις διαδικασίες και θα ξεμπλοκάρει το έργο, υπάρχει και μία μικρή μειονότητα (αποτελούμενη κυρίως από στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ, αρχαιολόγους και τον Γιάννη Μπουτάρη) που μάχεται τη λύση της απόσπασης και επανατοποθέτησης.
Σύμφωνα με τον «Ελεύθερο Τύπο», η συγκεκριμένη Κίνηση έχει καταθέσει ήδη αίτημα να παραβρεθεί στην κρίσιμη συνεδρίαση του ΚΑΣ την ερχόμενη Τετάρτη προκειμένου να παρουσιάσει τις θέσεις της, ενώ εντελώς… δημοκρατικά έχει προαναγγείλει προσφυγή στο Συμβούλιο της Επικρατείας στην περίπτωση που το ΚΑΣ… τολμήσει να δώσει την έγκρισή του στη μελέτη της Αττικό Μετρό.
Παραμένει άγνωστο αν η επαπειλούμενη προσφυγή στο ΣτΕ δημιουργήσει επιπλέον πρόβλημα και καθυστέρηση στην κατασκευή του σταθμού «Βενιζέλου», για τον οποίο η συντριπτική πλειονότητα των φορέων και των επιστημόνων της πόλης έχει ταχθεί υπέρ της λύσης που δρομολογείται.
Για την ιστορία, υπενθυμίζεται ότι το ΚΑΣ γνωμοδότησε θετικά το 2013 για τη λύση της απόσπασης και επανατοποθέτησης των αρχαιοτήτων στο σταθμό «Βενιζέλου», το 2015, με κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ η απόφαση ακυρώθηκε και το 2017 το ίδιο Συμβούλιο γνωμοδότησε θετικά για τη λύση τής in situ κατασκευής του σταθμού.