Την κατασκευή της διώρυγας της Κωνσταντινούπολης ανήγγειλε και πάλι ο τούρκος πρόεδρος Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν.
Σύμφωνα με την ανακοίνωση του: «Στα Στενά με την συνθήκη του Μοντρέ δεν έχουμε κανένα δικαίωμα και τα πλοία περνούν όπως θέλουν. Σκεφτείτε χρησιμοποιούν τα Στενά και δεν κερδίζουμε τίποτα. Όμως με το «Καναλ Ινσταμπουλ» (διώρυγα της Κωνσταντινούπολης) θα δημιουργηθούν δικαιώματα όπως συμβαίνει και στη διώρυγα του Σουέζ, Εμείς θα προχωρήσουμε το σχέδιο αυτό».
Πρόκειται για ένα τεράστιο έργο που αφορά αρκετά και την Ελληνική ναυτιλία.
Το σχέδιο του Ερντογάν προβλέπει ότι μέχρι το 2021 θα έχει κατασκευαστεί το 60% και περίπου το 2025 θα έχει ολοκληρωθεί. Η διώρυγα θα κοστίσει 10 δισεκατομμύρια δολάρια.
Στο Βόσπορο τα εμπορικά πλοία έχουν ελεύθερη διέλευση, δεν υπάρχει κάποιος έλεγχος με αυτό το σχέδιο όμως ο Ερντογάν λέει ότι «εδώ θα έχω».
Ωστόσο, αν για οικολογικούς λόγους περιοριστεί η διέλευση από τον Βόσπορο και περιμένει το πλοιο να περάσει από την Μαύρη θάλασσα στο Αιγαίο για περίπου 15 με 20 ημέρες αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να περνάει από την νέα διώρυγα που με την σειρά του αυτό συνεπάγεται έλεγχος του πλοίου στην συγκεκριμένη περιοχή καθώς εκεί δεν θα ισχύει η συνθήκη του Μοντρέ.Και ο έλεγχος δεν θα είναι μόνο οικονομικός.
Αν ληφθεί υπόψη ότι η οικογένεια του Εμίρη του Κατάρ καθώς και άλλοι Καταριανοί αγοράζουν τα οικόπεδα γύρω από την περιοχή της διώρυγας στον Βόσπορο παρατηρώντας στα απεικονιζόμενα σχέδια ότι θα χτιστεί μια νέα Κωνσταντινούπολη αυτό έχει την σημασία του σχετικά με το ποιος θα χρηματοδοτήσει αυτό το έργο.