Σε δεσμευτική συμφωνία για τη συγχώνευσή τους προχώρησαν η Fiat Chrysler (FCA) και η γαλλική PSA που ελέγχει μεταξύ άλλων την Peugeot, με στόχο να δημιουργήσουν την τέταρτη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία στον κόσμο και να απειλήσουν την πρωτοκαθεδρία του ομίλου Volkswagen στην Ευρώπη.
Οι δύο εταιρείες τώρα θα πρέπει να πείσουν τις κρατικές εποπτικές αρχές για να δώσουν το πράσινο φως για τη συγχώνευση και να εφαρμόσουν την υπόσχεση να μειώσουν το λειτουργικό κόστος χωρίς να κλείσουν εργοστάσια.
Η νέα εταιρεία που θα δημιουργηθεί θα έχει αξία 50 δισ. δολαρίων και θα συγχωνεύσει τις μάρκες Fiat, Jeep, Dodge, Ram, Maserati, Peugeot, Citroen, Opel και DS.
Η Fiat και η PSA στοχεύουν να ολοκληρώσουν το ντιλ μέσα στο επόμενο δωδεκάμηνο. Είχαν ανακοινώσει για πρώτη φορά ότι βρίσκονται σε συνομιλίες τον Οκτώβριο.
Η νέα εταιρεία που θα δημιουργηθεί θα έχει ετήσιες πωλήσεις 8,7 εκατ. οχημάτων και θα απασχολεί 400.000 άτομα. Τα λειτουργικά της κέρδη υπολογίζονται σε 11 δισ. ευρώ και τα έσοδα σε 170 δισ. ευρώ. Τα στοιχεία αυτά τα έχει υπολογίσει το Reuters με βάση τις λογιστικές καταστάσεις του 2018.
Ο νέος όμιλος θα έχει έδρα την Ολλανδία και οι μετοχές θα είναι εισηγμένες στα χρηματιστήρια του Παρισιού, του Μιλάνου και της Νέας Υόρκης. Ο διευθύνων σύμβουλος της PSA Κάρλος Ταβάρες θα αναλάβει καθήκοντα διευθύνοντος συμβούλου στον νέο όμιλο. Η θητεία του θα διαρκέσει αρχικά πέντε χρόνια. Ο πρόεδρος της FCA Τζον Ελκαν θα αναλάβει καθήκοντα προέδρου στον ίδιο όμιλο. Η νέα εταιρεία θα έχει έντεκα μέλη διοικητικού συμβουλίου. Σε αυτά θα περιλαμβάνονται ο Ταβάρες, πέντε μέλη που θα ορίσει η PSA και πέντε που θα ορίσει η FCA. Κάθε εταιρεία θα έχει στο διοικητικό συμβούλιο και εκπροσώπους των εργατικών συνδικάτων.
Με τη συγχώνευση οι δύο εταιρείες εκτιμούν ότι θα μειώσουν τα λειτουργικά τους έξοδα κατά 3,7 δισ. ευρώ ετησίως. Οι δύο πλευρές έχουν υποσχεθεί ότι δεν θα κλείσουν εργοστάσια.
Η κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία Dongfeng Motor θα μειώσει το μερίδιό της στην PSA που σήμερα ανέρχεται σε 12,2%, πουλώντας ξανά μέρος του μεριδίου αυτού στους Γάλλους. Αυτό γίνεται για να δοθεί ευκολότερα το πράσινο φως για τη συγχώνευση από τις αμερικανικές αρχές σύμφωνα με το Reuters. Οι κινέζοι της Dongfeng θα έχουν στον νέο όμιλο ποσοστό 4,5%.
Με την ολοκλήρωση του ντιλ η Exor, η εταιρεία συμμετοχών της οικογένειας Ανιέλι που ελέγχει την FCA με μερίδιο 29,2% θα γίνει ο μεγαλύτερος μεμονωμένος επενδυτής του νέου ομίλου με μερίδιο 14,5%.
Μέσα στο 2019 η FCA είχε πραγματοποιήσει συνομιλίες με τη Renault, την ανταγωνίστρια της PSA στη Γαλλία. Καθώς οι συνομιλίες εκείνες δεν προχώρησαν, η FCA αποφάσισε να αναζητήσει άλλο σύμμαχο. Πρόκειται για κίνηση που εντάσσεται στο πλαίσιο των προσπαθειών των αυτοκινητοβιομηχανιών να αντιμετωπίσουν τη μείωση των πωλήσεων καθώς και την ανάγκη πραγματοποίησης πολύ μεγάλων επενδύσεων για την εξέλιξη ηλεκτρικών οχημάτων καθώς και οχημάτων που θα μπορούν να κινούνται χωρίς την παρέμβαση οδηγού. Η FCΑ από την πλευρά της με το ντιλ θα αποκτήσει πρόσβαση σε σύγχρονες πλατφόρμες οχημάτων της PSA. Η κίνηση αυτή θα βοηθήσει την ιταλική εταιρεία να πληροί τους νέους πιο αυστηρούς κανονισμούς για εκπομπές ρύπων.
Το κόστος για την ανάπτυξη ηλεκτρικών οχημάτων και άλλων οχημάτων προηγμένης τεχνολογίας είναι πολύ μεγάλο. Για τον λόγο αυτό όλες σχεδόν οι παραδοσιακές αυτοκινητοβιομηχανίες, από τις ΗΠΑ μέχρι την Ιαπωνία, την Ασία και την Ευρώπη, αναζητούν συνέργειες για να το μοιραστούν. Ηδη η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει υιοθετήσει ακόμη πιο αυστηρές εκπομπές ρύπων δυσκολεύοντας το έργο των αυτοκινητοβιομηχανιών.