Μπορεί οι αγορές μέσω Διαδικτύου να βρίσκονται στην Ελλάδα σε διαρκή άνοδο, με τους τέσσερις στους δέκα καταναλωτές (41,5%), ηλικίας 16 – 74 ετών να έχουν ήδη πραγματοποιήσει τουλάχιστον μία ηλεκτρονική αγορά το 1ο τρίμηνο του 2019, παρουσιάζοντας αύξηση σε επίπεδο δεκαετίας (2010 – 2019) της τάξης του 125,5%, ωστόσο ακόμη εκφράζονται φόβοι για την ασφάλεια των ηλεκτρονικών συναλλαγών.
Σύμφωνα με έρευνα της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής προβλήματα που καταγράφονται και αφορούν την ασφάλεια των συναλλαγών μέσω Διαδικτύου εντοπίζουν τέσσερις στους δέκα καταναλωτές, ενώ το 16,8% αντιμετώπισε προβλήματα ασφάλειας.
Από την έρευνα συλλέχθηκαν πληροφορίες αναφορικά με θέματα ασφάλειας, που μπορεί να προκύψουν κατά την πρόσβαση στο Διαδίκτυο από οποιαδήποτε συνδεδεμένη συσκευή (επιτραπέζιο υπολογιστή, laptop, tablet, «έξυπνο» κινητό τηλέφωνο κ.ά.), και συγκεκριμένα για δόλια χρήση τραπεζικών καρτών, απώλεια εγγράφων ή άλλων στοιχείων, κακή χρήση προσωπικών πληροφοριών, παραλαβή δόλιων ή παραπλανητικών μηνυμάτων (phishing / pharming).
Περίπου 2 στα 10 άτομα ηλικίας 16 – 74 ετών που χρησιμοποίησαν το Διαδίκτυο κατά το χρονικό διάστημα Απριλίου 2018 – Μαρτίου 2019 αντιμετώπισαν προβλήματα ασφάλειας. Τα προβλήματα ασφάλειας που αναφέρθηκαν εντοπίζονται περισσότερο στην παραλαβή δόλιων μηνυμάτων (phishing, 10,4%) και την εκτροπή σε ψεύτικες ιστοσελίδες που ζητούν προσωπικά στοιχεία (pharming 7,6%).
Περίπου 1 στα 100 άτομα που χρησιμοποίησαν το Διαδίκτυο δήλωσε ότι είχε και οικονομική ζημία (απώλεια χρημάτων), είτε λόγω online κλοπής στοιχείων ταυτότητας είτε πλαστοπροσωπίας. Μάλιστα το 37,7% των χρηστών λόγω του φόβου κάποιας ενδεχόμενης απάτης δεν πραγματοποίησε συναλλαγές. Συγκεκριμένα, δεν πραγματοποίησε τραπεζικές συναλλαγές το 17,4% των χρηστών, παροχή προσωπικών πληροφοριών σε ιστοσελίδες κοινωνικής ή επαγγελματικής δικτύωσης το 13,3%, παραγγελίες ή αγορές ειδών ή υπηρεσιών το 12,2% και επικοινωνία με δημόσιες υπηρεσίες και Αρχές το 2,6%. Προκειμένου οι διαδικτυακές συναλλαγές να είναι ασφαλείς οι ειδικοί συμβουλεύουν:
– Αποφεύγετε να πραγματοποιείτε οικονομικές συναλλαγές μέσω Διαδικτύου από Internet café, δημόσιες βιβλιοθήκες και άλλους χώρους στους οποίους πολλοί χρήστες έχουν πρόσβαση στους ίδιους υπολογιστές. Προτιμήστε τον προσωπικό σας υπολογιστή ή κάποιον για τον οποίο είστε βέβαιοι για το επίπεδο ασφάλειας.
– Κάνετε αγορές μόνο από γνωστές εταιρείες που σας παρέχουν εγγυήσεις ασφάλειας.
– Αν κάνετε συχνά αγορές από το Διαδίκτυο, χρησιμοποιείτε μια κάρτα αποκλειστικά για αυτή τη χρήση.
– Για τις τραπεζικές σας συναλλαγές και πληρωμές να χρησιμοποιείται μια αξιόπιστη συσκευή. Ο προσωπικός υπολογιστής, το tablet ή το smartphone μας είναι η καλύτερη επιλογή, καθώς είναι πιο πιθανό να παρατηρήσουμε αν υπήρξε ύποπτη δραστηριότητα.
– Αν λάβετε μέσω e-mail κάποια ειδοποίηση με την οποία σας ζητούν κωδικούς πρόσβασης και άλλα προσωπικά στοιχεία ή να συνδεθείτε σε κάποια ηλεκτρονική διεύθυνση μην το κάνετε, αλλά επικοινωνήστε τηλεφωνικά με τον αποστολέα εφόσον είναι τράπεζα, επιχείρηση ή δημόσια υπηρεσία για επιβεβαίωση.
– Μην ξεχνάτε να αποσυνδεθείτε από τον λογαριασμό σας όταν τελειώσετε τη συναλλαγή.
– Μην ανοίγετε τα ηλεκτρονικά μηνύματα (e-mails) για την προέλευση ή τον αποστολέα των οποίων δεν είστε βέβαιοι. Ιδιαίτερα επικίνδυνα είναι τα ηλεκτρονικά μηνύματα άγνωστης προέλευσης που περιέχουν συνημμένα αρχεία με κατάληξη. exe,. pif, ή. vbs.
– Μην στέλνετε ποτέ προσωπικά σας στοιχεία ή στοιχεία των συναλλαγών σας μέσω μιας κοινής διεύθυνσης ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (webmail).
ΟΙ ΑΡΙΘΜΟΙ. Πάντως το πρώτο τρίμηνο του 2019 τέσσερις στους δέκα Ελληνες ηλικίας από 16 έως και 74 ετών πραγματοποίησαν ηλεκτρονικές αγορές. Από το σύνολο των χρηστών αυτών το 37,5% του πληθυσμού έκανε από μία έως δύο ηλεκτρονικές αγορές, το 36,1% από τρεις έως πέντε αγορές και το 10,9% περισσότερες από 10 αγορές. Online τραπεζικές συναλλαγές όπως για παράδειγμα ενημέρωση τραπεζικού λογαριασμού, μεταφορά χρημάτων ή πληρωμή λογαριασμών πραγματοποίησε το 40,3% όσων χρησιμοποίησαν το Διαδίκτυο κατά το 1ο τρίμηνο του 2019, ποσοστό αυξημένο κατά 6,6% σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο (37,8%). Οσο για την αξία των προϊόντων και των υπηρεσιών που αγοράστηκαν μέσω Διαδικτύου κυρίως με τη χρήση πλαστικού χρήματος ήταν για το 48,3% κάτω των 99 ευρώ, για το 40,3% από 100 έως και 499 ευρώ, για το 11% από 500 ευρώ και άνω.
Μάλιστα τα στοιχεία της δείχνουν ότι το 86,7% των καταναλωτών που πραγματοποίησε ηλεκτρονικές αγορές επέλεξε να κάνει τις αγορές του από εγχώριες επιχειρήσεις. Το 35,4% έκανε ηλεκτρονικές αγορές από άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης και το 16,9% από χώρες εκτός ΕΕ, ενώ το ποσοστό όσων δήλωσαν ότι δεν γνωρίζουν τη χώρα προέλευσης των πωλητών ανήλθε στο 3,4%. Οσο για τα προϊόντα και τις υπηρεσίες που επιλέγουν περισσότερο οι χρήστες Διαδικτύου, ποσοστό 61,7% αφορούν ένδυση υπόδηση και αθλητικά είδη, 36,5% διαμονή σε καταλύματα, 25,8% ταξιδιωτικές υπηρεσίες και 24,3% παραγγελίες φαγητού σε πακέτο.