Στην Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ) αναμένεται να ζητηθεί η η εκδίκαση της «πρότυπης» αγωγής για τα αναδρομικά των συνταξιούχων (μέχρι 12-5-2016), καθώς και για την κατάργηση της 13ης και 14ης σύνταξης, δηλαδή των δώρων Χριστουγέννων, Πάσχα και του επιδόματος αδείας.
Πρόκειται για μία σκληρή νομική μάχη, με έντονο δημοσιονομικό ενδιαφέρον, η οποία αναμένεται να ολοκληρωθεί μέσα στους επόμενους μήνες.
Στην Ολομέλεια του ΣτΕ, εισήχθησαν οι υποθέσεις αυτές προς συζήτηση με την διαδικασία της πρότυπης δίκης (νόμος 3900/2010) και μετά από αίτημα του ΕΦΚΑ.
Τα αναδρομικά
Το ΣτΕ έκανε δεκτό το αίτημα του ΕΦΚΑ, με το επιχείρημα ότι στο διοικητικό πρωτοδικείο Αθηνών εκκρεμούν περίπου 6.000 συναφείς αγωγές, οι περισσότερες εκ των οποίων είναι ομαδικές.
Οι συνταξιούχοι διεκδικούν από 5.600 έως 62.400 ευρώ περίπου ο καθένας, ανάλογα με την απώλεια που είχαν για 80 μήνες, δηλαδή από τις περικοπές του 2012, οι οποίες κρίθηκαν αντισυνταγματικές από το ΣτΕ το 2015.
Μετά την αίτηση του ΕΦΚΑ προς το ΣτΕ, για εισαγωγή ενώπιον του ΣτΕ της αγωγής ως «πιλοτικής», ώστε να απαντηθούν τα αναφερόμενα σε αυτήν προδικαστικά ερωτήματα, με μια σειρά αποφάσεών τους οι πρωτόδικοι δικαστές ανέβαλλαν την έκδοση οριστικής απόφασης, μέχρι να αποφανθεί το ΣτΕ
Επισημαίνεται ότι μόνο στο Διοικητικό Πρωτοδικείο Αθηνών εκκρεμούν περίπου 6.000 συναφείς αγωγές, οι περισσότερες εκ των οποίων είναι ομαδικές.
Με αφορμή την έναρξη της συζήτησης για τα αναδρομικά, συγκέντρωση έξω από το ΣτΕ έχουν προγραμματίσει οι συνταξιούχοι.
Το ΣτΕ
Το ΣτΕ καλείται ουσιαστικά να απαντήσει σε τέσσερα ερωτήματα:
– Αν η θεσπισθείσα με τη διάταξη του άρθρου 14 παρ. 2Α του ν. 4387/2016 ρύθμιση της συνέχισης καταβολής των συντάξεων, όπως είχαν διαμορφωθεί στις 31.12.2014, δηλαδή με τις μειώσεις που επήλθαν με τους μνημονιακούς νόμους 4051/2012 και 4093/2012 για το χρονικό διάστημα από 12.5.2016 και εφεξής, είναι σύμφωνη με το Σύνταγμα και την Ευρωπαϊκή Σύμβαση Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (ΕΣΔΑ).
– Αν η παραπάνω διάταξη του άρθρου 14 παρ. 2α του ν. 4387/2016 αφορά και το διάστημα από 1.1.2013 έως την 11η.5.2016 και, σε καταφατική περίπτωση, εάν η ρύθμιση για το διάστημα αυτό αντίκειται στο Σύνταγμα και την ΕΣΔΑ.
– Αν ο χρονικός περιορισμός της ισχύος των αποτελεσμάτων που έθεσαν οι 2287-8/2015 αποφάσεις της Ολομέλειας του ΣτΕ αφορά μόνο τη διαπίστωση της αντίθεσης προς το Σύνταγμα των διατάξεων των ν. 4051/2012 και 4093/2012 ή αφορά και τη διαπιστωθείσα αντίθεσή τους με τις ρυθμίσεις του Προσθέτου Πρωτοκόλλου της ΕΣΔΑ.
– Αν με βάση τις πρόσφατες κρίσεις της Ολομέλειας του ΣτΕ της 4ης Οκτωβρίου του 2019 και των αποφάσεων του ΣτΕ του 2015 οι παραπάνω μειώσεις των συντάξεων για το χρονικό διάστημα από 1.1.2013 έως 11.5.2016 είναι δυνατό να κριθούν σύμφωνες με το Σύνταγμα και την ΕΣΔΑ εφόσον από εμπεριστατωμένη επιστημονική μελέτη, μεταγενέστερη των αποφάσεων της Ολομέλειας του ΣτΕ 2287-8/2015 προκύπτει ή θα προκύψει ότι οι μειώσεις των συντάξεων βάσει των ν. 4051/2012 και και 4093/2012 από την έναρξη επιβολής τους (1.1.2013) ήταν κατ’ ουσίαν σύμφωνες με το Σύνταγμα και την ΕΣΔΑ.