Προσλήψεις μέσω ΑΣΕΠ πτυχιούχων ιδιωτικών κολεγίων που είναι παραρτήματα αναγνωρισμένων ΑΕΙ του εξωτερικού θα γίνουν το επόμενο χρονικό διάστημα για την κάλυψη των αναγκών των σχολείων της χώρας.
Ετσι, παραμονές των προσλήψεων 5.250 μόνιμων εκπαιδευτικών, το υπουργείο Παιδείας δίνει το δικαίωμα διεκδίκησης μιας θέσης στον… ήλιο της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης της χώρας και στους κατόχους πτυχίων των κολεγίων – παραρτημάτων πανεπιστημίων της ΕΕ ή τρίτης χώρας. Οι πτυχιούχοι αυτής της κατηγορίας, από τη στιγμή της ψήφισης του νέου νομοσχεδίου του υπουργείου Παιδείας που κατατέθηκε στη Βουλή, θα γίνονται δεκτοί για προσλήψεις στην εκπαίδευση, εφόσον βέβαια έχουν αναγνώριση από τα αρμόδια συμβούλια επαγγελματικών προσόντων.
Σε αυτό το φόντο, ξεκίνησε η κατάθεση δικαιολογητικών και σχετικών αιτήσεων στις Διευθύνσεις Εκπαίδευσης της χώρας για τους μόνιμους διορισμούς δασκάλων και καθηγητών που θα στελεχώσουν τα σχολεία από την ερχόμενη σχολική χρονιά (2020-21). Η προθεσμία θα ολοκληρωθεί στις 12 Φεβρουαρίου.
Με το νέο νομοσχέδιο επανέρχονται όμως και «ποινές» για τους αναπληρωτές εκπαιδευτικούς που διορίζονται στα σχολεία και δεν αναλαμβάνουν υπηρεσία ή παραιτούνται. Πλέον θα επιβάλλεται ο αποκλεισμός από τους διορισμούς και τις προσλήψεις για τρία έτη όλων των εκπαιδευτικών που αρνούνται τον διορισμό τους. Στο ίδιο κείμενο ορίζεται ότι δεν θα ισχύσουν τελικά το καλοκαίρι οι «μίνι» Πανελλαδικές για τις απολυτήριες εξετάσεις ανά νομό ή περιφέρεια, ενώ οι απόφοιτοι του περασμένου έτους στις Πανελλαδικές του 2020 θα μπορούν να επιλέξουν αν θα εξεταστούν με το περσινό ή το φετινό εξεταστικό σύστημα.
Τέλος ιδρύεται Κρατικό Πιστοποιητικό Πληροφορικής που θα δίνεται μέσα στα σχολεία.
Αλλάζουν όλα την αξιολόγηση
Στα πανεπιστήμια αλλάζει το τοπίο. Η νέα Αρχή που αντικαθιστά την ΑΔΙΠ (Αρχή αξιολόγησης ΑΕΙ) αναλαμβάνει από φέτος ρόλο γενικού «μάνατζερ» της ανώτατης εκπαίδευσης και έχει εξουσίες να ανοίγει ή να κλείνει τμήματα, να δίνει αλλά και να κόβει χρήματα. Για όσα ΑΕΙ αρνηθούν να συμμετάσχουν στην αξιολόγηση ή δείξουν προθέσεις «ανταρσίας», η νέα Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘΑΑΕ) θα μπορεί να εισηγείται διακοπή της χρηματοδότησής τους.
Ετσι, οργάνωση, προσλήψεις προσωπικού, «μοίρασμα» των κρατικών κονδυλίων στα ΑΕΙ, έξτρα μπόνους 20% στους «αρίστους» θα περνάνε στο μέλλον από τα μέλη της.
Τα όργανα αξιολόγησης των ΑΕΙ θα έχουν πλέον και εκπρόσωπο των φοιτητών και των αρμόδιων Επιμελητηρίων της χώρας, ενώ η νέα Αρχή φέρνει στη χώρα μας πανεπιστημιακούς από το εξωτερικό, καθώς θα απευθύνει σύντομα κάλεσμα εμπειρογνωμόνων για να βοηθήσουν στη νέα στρατηγική της ανώτατης εκπαίδευσης.
Πάντως στα κριτήρια αξιολόγησης των ΑΕΙ θα λαμβάνεται στο μέλλον υπόψη και ο αριθμός των αλλοδαπών φοιτητών τους. Με τις ίδιες διατάξεις ιδρύονται στα ΑΕΙ Κέντρα Αριστείας που θα συνδέονται με την έξτρα χρηματοδότησή τους.
Το νομοσχέδιο δεν περιλαμβάνει τελικά τις διατάξεις για τα ξενόγλωσσα προπτυχιακά προγράμματα των ΑΕΙ, καθώς αυτές οι διατάξεις μελετώνται περισσότερο και θα κατατεθούν στο επόμενο νομοσχέδιο για την ανώτατη εκπαίδευση.
Η ΕΘΑΑΕ θα υπογράφει τετραετή ετήσια «συμβόλαια» στρατηγικών στόχων και ανάπτυξης με τα ΑΕΙ της χώρας ή μονοετείς συμφωνίες.
Πώς θα δίνονται τα χρήματα
Η επιχορήγηση των ΑΕΙ θα γίνεται στο μέλλον ως εξής:
– Το 80% της τακτικής επιχορήγησης στα ΑΕΙ κατανέμεται σύμφωνα με τα κατωτέρω, ιδίως, κριτήρια:
– τον συνολικό αριθμό των εγγεγραμμένων φοιτητών ανά πρόγραμμα σπουδών
– το πρόγραμμα σπουδών
– τη διάρκεια των προγραμμάτων σπουδών
– το μέγεθος και τη γεωγραφική διασπορά του ιδρύματος
– Το 20% της τακτικής επιχορήγησης στα ΑΕΙ κατανέμεται με βάση ενδεικτικούς δείκτες ποιότητας και επιτευγμάτων, στους οποίους επιλέγει να αξιολογηθεί κάθε ΑΕΙ. Οι δείκτες αυτοί είναι, ιδίως, οι εξής:
n η ποιότητα και αποτελεσματικότητα της εκπαιδευτικής διαδικασίας (αριθμητική σχέση των αποφοίτων προς τους εισερχόμενους φοιτητές, αξιολόγηση των εκπαιδευτικών υπηρεσιών από τους φοιτητές και την πορεία επαγγελματικής απορρόφησης των αποφοίτων)
n η ερευνητική δραστηριότητα (αριθμός διδασκόντων που επιτυγχάνουν χρηματοδότηση από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ερευνας, Κέντρων Αριστείας στην έρευνα, πανεπιστημιακών που κατέχουν θέσεις στα κεντρικά όργανα διοίκησης διεθνών ακαδημαϊκών ή ερευνητικών οργανισμών ή διεθνών επιστημονικών εταιρειών, αριθμός δημοσιεύσεων ανά καθηγητή, αριθμός ετεροαναφορών ανά καθηγητή, αριθμός ανά καθηγητή απλών συμμετοχών σε διεθνή ανταγωνιστικά προγράμματα έρευνας της ΕΕ και άλλων διεθνών οργανισμών κ.ά.)
n η διεθνοποίηση (αριθμός των αλλοδαπών φοιτητών, φοιτητών που φοιτούν στο ίδρυμα μέσω των ευρωπαϊκών και διεθνών εκπαιδευτικών προγραμμάτων, φοιτητών που φοιτούν στο εξωτερικό μέσω αντίστοιχων προγραμμάτων κ.λπ.)