Νέα στοιχεία για τις συνθήκες, κάτω από τις οποίες το ελικόπτερο που επέβαινε ο Κόμπι Μπράιαντ η 13χρονη κόρη του Τζιάνα και άλλοι 7 άνθρωποι έχασαν με τραγικό τρόπο τη ζωή τους έρχονται στο φως της δημοσιότητας όσο προχωρούν οι έρευνες των αρχών.
Σύμφωνα με τα μέχρι στιγμής στοιχεία σημαντικός παράγοντας στην τραγική αυτή εξέλιξη έπαιξαν οι καιρικές συνθήκες, καθώς στο Λος Άντζελες την μοιραία Κυριακή επικρατούσε ομίχλη.
Ενδεικτικό είναι και το γράφημα που δίνουν στη δημοσιότητα οι Los Angeles Times, όπου δείχνουν το ελικόπτερο, που είχε απογειωθεί από το αεροδρόμιο John Wayne με προορισμό το αεροδρόμιο Camarillo, να επιλέγει διαφορετική διαδρομή από αυτή που επέλεγε συνήθως και που είχε πραγματοποιήσει τουλάχιστον άλλες 20 φορές από τα τέλη του 2018. Ο λόγος που επιλέχθηκε διαφορετική διαδρομή, σύμφωνα πάντα με τους Los Angeles Times, είναι η περιορισμένη ορατότητα.
Μιλώντας σε αμερικανικά ΜΜΕ, εκπρόσωπος του NTSB δήλωσε ότι ο πιλότος του ελικοπτέρου στην τελευταία του μετάδοση προς τους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας είπε ότι θα επιχειρήσει άνοδο για να αποφύγει ένα «στρώμα συννέφων». Τα στοιχεία του ραντάρ έδειξαν ότι το ελικόπτερο ανέβηκε στα 2.300 πόδια και στη συνέχεια ξεκίνησε μια αριστερή καθοδική στροφή.
Η πρόσκρουση που ακολούθησε ήταν τόσο σφοδρή ώστε το ελικόπτερο να γίνει κομμάτια και τα συντρίμμια του να απλωθούν σε μια έκταση 180 μέτρων.
«Υπάρχει το σημείο της σύγκρουσης σε έναν λόφο και ένα κομμάτι της ουράς του ελικοπτέρου βρίσκεται στην αριστερή πλευρά. Η άτρακτος βρίσκεται στην άλλη πλευρά του λόφου και ο κύριος κινητήρας είναι περίπου 90 μέτρα πιο πέρα».
Συγκλονιστικές φωτογραφίες
Το πρωί της Τρίτης η Daily Mail δημοσίευσε μια σειρά φωτογραφιών -η εγκυρότητα των οποίων δεν έχει επιβεβαιωθεί από επίσημα χείλη- για τις οποίες υποστηρίζει ότι έχουν τραβηχτεί λίγα λεπτά μετά την συντριβή του ελικοπτέρου.
Το χρονικό της τραγωδίας
Ήταν 9.20 το πρωί όταν το ελικόπτερο έκανε κύκλους για 15 λεπτά ανατολικά του αυτοκινητόδρομου κοντά στο Γκλέντειλ.
Ο πιλότος είχε επικοινωνήσει με τους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας, οι οποίοι και τον έβαλαν σε αναμονή για 15 λεπτά εξαιτίας της περιορισμένης ορατότητας πριν του δώσουν άδεια για να προχωρήσει προς το Μπέρμπανκ.
Ωστόσο η ορατότητα ήταν το ίδιο περιορισμένη και στον δρόμο προς το Μπέρμπανκ.
Τότε ο πιλότος ανέβηκε στα 1.300 πόδια και είχε ορατότητα περίπου πέντε μιλίων.
Ο πιλότος θα μπορούσε να είχε επικοινωνήσει με τους ελεγκτές και να τους ζητήσει να αλλάζει ο τρόπος πτήσης του χρησιμοποιώντας το IFR (δηλαδή τα πτητικά όργανα) το οποίο θα του επέτρεπε να πετάξει μέσα στα σύννεφα.
Ωστόσο αυτή η τακτική σύμφωνα με τους ειδικούς είναι χρονοβόρα και γενικά δεν προτιμάται.
Γιατί δεν πέταξε με όργανα παρακολούθησης υψομέτρου
Ο Paul Cline, βοηθός καθηγητής αεροναυτικής στο Πανεπιστήμιο City της Νέας Υόρκης δήλωσε στο New York Magazine ότι αν πετούσε με IFR (με τους κανόνες πτήσεις με όργανα) χρειαζόταν να περιμένει την σειρά του που σημαίνει ότι «περιμένεις στην ουρά ακόμα κι αν είσαι ο Κόμπι Μπράιαντ».
Η τακτική αυτή δεν επελέγη με αποτέλεσμα ο πιλότος να αποφασίσει να αλλάζει συνεχώς κατεύθυνση και ύψος .
Στο παρακάτω ηχητικό ο ελεγκτής εναέριας κυκλοφορίας λέει προς τον πιλότο του μοιραίου ελικοπτέρου «πετάτε πολύ χαμηλά».
Με τη συγκεκριμένη οδηγία ουσιαστικά οι ελεγκτές ζήτησαν από τον πιλότο να μην πετά τόσο χαμηλά καθώς οι ίδιοι δεν μπορούσαν να τον βοηθήσουν μέσω των ραντάρ.
Με πολυετή εμπειρία ο πιλότος
Σύμφωνα με τα αρχεία ομοσπονδιακής αεροπορίας που επικαλείται η Daily Mail, ο Άρα Ζομπαγιάν ήταν πιστοποιημένος πιλότος εμπορικού ελικοπτέρου εδώ και 12 χρόνια, πιστοποιημένος εκπαιδευτής πτήσεων εδώ και 2 χρόνια και εκπαιδευτής εδάφους εδώ και 11 χρόνια.
Επίσης είχε βαθμολογηθεί και εκπαιδευτεί ώστε να μπορεί να πετά σε τέτοια καταστάσεις με έντονη ομίχλη.
«Αυτό που προκάλεσε τη συντριβή του ελικοπτέρου παραμένει απροσδιόριστο, αλλά «όλα τα σημάδια» δείχνουν πως ο πιλότος δεν ήταν σε θέση να δει πού πήγαινε ενώ δεν χρησιμοποιούσε όργανα παρακολούθησης υψομέτρου με αποτέλεσμα να βασίζεται αποκλειστικά και μόνο στην όρασή του» ανέφερε πηγή από την αεροπορία στο Page Six.
Αποπροσανατολίστηκε ο πιλότος;
Ο Jerry Kidrick, συνταξιούχος συνταγματάρχης του στρατού, πιλότος ελικοπτέρων στο Ιράκ και τώρα καθηγητής στο αεροναυτικό πανεπιστήμιο Embry-Riddle στο Prescott της Αριζόνα, δήλωσε ότι η γρήγορη άνοδος του ελικοπτέρου και η γρήγορη κάθοδος υποδηλώνουν ότι ο πιλότος αποπροσανατολίστηκε.
Όταν συμβαίνει αυτό, είπε, οι πιλότοι πρέπει να αλλάξουν αμέσως από τις οπτικές ενδείξεις για να πετάξουν το αεροσκάφος χρησιμοποιώντας μόνο τα όργανά του.
«Είναι μια από τις πιο επικίνδυνες συνθήκες που μπορείς να βρεθείς», είπε ο Kidrick. «Πολλές φορές, το σώμα σας σας λέει κάτι διαφορετικό από αυτό που σας λένε τα όργανα. Μπορείτε να νιώσετε σαν να κλίνετε προς τα αριστερά ή προς τα δεξιά, ενώ δεν συμβαίνει κάτι τέτοιο. Αν ο πιλότος δεν εκπαιδεύεται αρκετά καλά για να εμπιστεύεται τα όργανα, θα βρεθεί σε μια κατάσταση πανικού».
«Τα ελικόπτερα δεν πέφτουν έτσι απλά από τον ουρανό»
Την ίδια ώρα πρώην πιλότος του αμερικανού σούπερ σταρ ισχυρίστηκε ότι το Sikorsky S-76B είναι ένα «αξιόπιστο» ελικόπτερο που δεν θα μπορούσε έτσι απλά να «πέσει από τον ουρανό».
Ο Kurt Deetz, που πετούσε το ελικόπτερο του σούπερ σταρ του NBA γύρω στο 2015, χαρακτήρισε το ελικόπτερο ως μια «λιμουζίνα» που ήταν σε «φανταστική» κατάσταση και υπόκειτο σε ένα «πολύ καλό πρόγραμμα συντήρησης».
Ο Deetz δήλωσε ότι το ελικόπτερο είναι ένα πολύ πολύπλοκο αεροσκάφος που σημαίνει ότι θα πρέπει να πιλοτάρεται από πολύ έμπειρους πιλότους. Είπε ότι οι πιλότοι χρειάζονται τουλάχιστον δύο χιλιάδες ώρες πτήσης σε ελικόπτερα με δύο κινητήρες για να πετάξουν ελικόπτερα σαν αυτά του Κόμπι Μπράιαντ.
«Δεν υπάρχουν πολλοί άνθρωποι με τα κατάλληλα προσόντα για να τα πετάξουν», είπε, ενώ μιλώντας για την αξιοπιστία του εν λόγω ελικοπτέρου, ο Deetz είπε στο CNN: «Απλά δεν πέφτουν έτσι απλά από τον ουρανό». Είπε επίσης ότι το εν λόγω μοντέλο ελικοπτέρου θεωρείται σχεδόν «αλεξίσφαιρο».