Την ώρα που η Ελλάδα διευρύνει τη λίστα με τις προς αποκρατικοποίηση δημόσιες επιχειρήσεις η Βρετανία κινείται στην ακριβώς αντίθετη κατεύθυνση.
Η βρετανική συντηρητική κυβέρνηση ανακοίνωσε την κρατικοποίηση των σιδηροδρόμων στη βόρεια Αγγλία -που διαχειριζόταν η ιδιωτική εταιρία Northern Rail – και παρουσιάζουν πολλές δυσλειτουργίες, αυξάνοντας τη λίστα των παραδειγμάτων που αποδεικνύουν ότι η λύση για κρίσιμες κοινωνικά υπηρεσίες δεν βρίσκεται πάντα στην ιδιωτικοποίηση και το ξεπούλημα.
Η άποψη και η τάση αυτή ενισχύεται διεθνώς, τη στιγμή που στην Ελλάδα οι αποκρατικοποιήσεις κρίσιμων υποδομών και υπηρεσιών εξακολουθούν να αντιμετωπίζονται ως η μοναδική λύση για εξυγίανση και καλύτερη λειτουργία των επιχειρήσεων.
Θα περάσουν στη διαχείριση του βρετανικού Δημοσίου
Το υπουργείο Μεταφορών θα αποσύρει από την Northern την εκμετάλλευση αυτών σιδηροδρόμων που θα περάσουν στη διαχείριση του δημοσίου από 1ης Μαρτίου.
Θα είναι η δεύτερη κρατικοποίηση σιδηροδρομικού δικτύου σε διάστημα δύο ετών για μια συντηρητική κυβέρνηση, έπειτα από αυτήν των γραμμών στην ανατολική Αγγλία το 2018 με τη λήξη της σύμβασης εκμετάλλευσης της Virgin Trains East Coast.
Το υπουργείο εξηγεί ότι θέλει να εξασφαλίσει μια ήπια μετάβαση μετά τη Northern και να αποκαταστήσει την αξιοπιστία του σιδηροδρομικού δικτύου για τους ταξιδιώτες.
Ο υπουργός Μεταφορών Γκραντ Σαπς είχε χαρακτηρίσει στις αρχές Ιανουαρίου την υπηρεσία για αυτές τις γραμμές «πράγματι κακή» και «εφιαλτική» από το 2016, ημερομηνία κατά την οποία ανατέθηκε στη Northern αυτό το franchise.
Η Nothern… «καταλαβαίνει»
H Northern, ιδιωτική εταιρία που ανήκει στη γερμανική Arriva, θυγατρική η ίδια της Deutsche Bahn (Εταιρία Γερμανικών Σιδηροδρόμων), διατηρούσε το δικαίωμα εκμετάλλευσης αυτών των γραμμών έως το 2025.
Σε ανακοίνωση η Arriva αναφέρει ότι «κατανοεί» την απόφαση της κυβέρνησης, αποδίδοντας τα προβλήματα των γραμμών αυτών σε «εξωτερικούς παράγοντες» όπως οι απαρχαιωμένες υποδομές και οι απεργίες.
Αυτό το πολυσύχναστο δίκτυο της βόρειας Αγγλίας που συνδέει μεγάλες πόλεις όπως το Μάντσεστερ, το Λιντς, το Λίβερπουλ και το Νιούκασλ, παρουσιάζει καθυστερήσεις και ακυρώσεις δρομολογίων, κυρίως μετά την καθιέρωση του νέου πίνακα αφίξεων και αναχωρήσεων των αμαξοστοιχιών το 2018.
Χαιρετίζουν την κρατικοποίηση τα συνδικάτα
Τα συνδικάτα χαιρέτισαν αμέσως την απόφαση της κυβέρνησης, όπως το συνδικάτο των μηχανοδηγών, το ASLEF, που καλεί την κυβέρνηση να έχει μακροπρόθεσμο όραμα.
«Δεν θα έχουμε άμεση βελτίωση λόγω των πολλών προβλημάτων της Northern», προειδοποιεί ωστόσο ο γενικός του γραμματέας Μικ Ουίλαν, επικαλούμενος την καθυστέρηση της παράδοσης τροχαίου υλικού και την απουσία βελτίωσης των υποδομών από την κυβέρνηση.
Η επιστροφή αυτή στο δημόσιο συνιστά σημαντική πολιτική κίνηση για τον πρωθυπουργό Μπόρις Τζόνσον, ο οποίος δεν έκρυψε την πρόθεσή του να αυξήσει τις δημόσιες δαπάνες στις μη προνομιούχες περιοχές και παλιά προπύργια των Εργατικών όπως αυτές στη βόρεια Αγγλία όπου οι Συντηρητικοί κέρδισαν έδαφος στις εκλογές του Δεκεμβρίου. Η εκμετάλλευση των σιδηροδρόμων ιδιωτικοποιήθηκε τη δεκαετία του 1990 στη Βρετανία υπό την συντηρητική κυβέρνηση του Τζον Μέιτζορ.
Τα αποτελέσματά της είναι ιδιαίτερα αμφισβητούμενα, οι Εργατικοί και τα συνδικάτα επισημαίνουν τις δαπάνες, τις καθυστερήσεις και τα προβλήματα που συνδέονται με τον καταμερισμό της εκμετάλλευσης σε πλήθος ιδιωτικών εταιριών.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ-AFP-Reuters