Με δύο μοντέλα ιδιωτικοποίησης, την υποπαραχώρηση δραστηριοτήτων και την πώληση μετοχών το ΤΑΙΠΕΔ πρόκειται να αξιοποιήσει τα 10 περιφερειακά λιμάνια της χώρας εκκινώντας σταδιακά τους διαγωνισμούς πριν από το καλοκαίρι.
Ο λόγος για τους οργανισμούς λιμένων Αλεξανδρούπολης, Ηγουμενίτσας, Ηρακλείου, Καβάλας, Βόλου, Ραφήνας, Ελευσίνας, Λαυρίου, Κέρκυρας και Πάτρας, για τους οποίους εκδηλώνεται, σύμφωνα με πληροφορίες, έντονο επενδυτικό ενδιαφέρον. Το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας βρίσκεται στην τελική ευθεία για τη δημοσίευση νομοσχεδίου με το οποίο θα τροποποιεί διατάξεις που είχε θεσπίσει η προηγούμενη κυβέρνηση δίνοντας τη δυνατότητα αξιοποίησης των 10 περιφερειακών λιμανιών και με το μοντέλο της πώλησης μετοχών. Οπως εξηγούν αρμόδιες πηγές, και οι δύο τρόποι, της υποπαραχώρησης δραστηριοτήτων και της πώλησης μετοχών οδηγούν στο ίδιο αποτέλεσμα δηλαδή τη μακροχρόνια παραχώρηση στους επενδυτές. Ωστόσο, η πώληση μετοχών φέρνει επενδυτή που θα αποκτήσει τη δυνατότητα αξιοποίησης όλων των δραστηριοτήτων.
Για τέσσερα λιμάνια, πιθανότατα την Αλεξανδρούπολη, την Ηγουμενίτσα, την Καβάλα και το Ηράκλειο το επικρατέστερο μοντέλο είναι η πώληση μετοχών, χωρίς να αποκλείεται για τα δύο τελευταία η υποπαραχώρηση. Στην Καβάλα θα αφορά το λιμάνι Φίλιππος Β’ και στο Ηράκλειο την κρουαζιέρα. Σχετικές αποφάσεις θα ληφθούν μετά και τις εισηγήσεις του συμβούλου αξιοποίησης με τη μέθοδο της πώλησης μετοχών, για την πρόσληψη του οποίου το ΤΑΙΠΕΔ προκήρυξε διαγωνισμό.
Τα πρώτα υποψήφια για διαγωνισμό λιμάνια είναι τα τέσσερα πρώτα και ενδεχομένως, λένε οι πληροφορίες, αυτό που θα σηματοδοτήσει το σινιάλο του μεγάλου project θα είναι εκείνο της Αλεξανδρούπολης. Επονται η Ηγουμενίτσα και το Ηράκλειο και εν συνεχεία η Καβάλα και ο Βόλος.
Για τα λιμάνια της Αλεξανδρούπολης, της Καβάλας και του Βόλου, υπάρχει έντονο αμερικανικό επενδυτικό ενδιαφέρον, όπως άλλωστε αποκαλύπτει με συνέντευξή του στα «ΝΕΑ Σαββατοκύριακο» και ο πρεσβευτής των ΗΠΑ στην Ελλάδα, Τζέφρι Πάιατ. Ο ίδιος σημειώνει ότι το έχει συζητήσει με τους υπουργούς Πλακιωτάκη, Καραμανλή και Γεωργιάδη. Μάλιστα για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, ο Τζέφρι Πάιατ τονίζει ότι Ελλάδα και ΗΠΑ θα μπορούν να χρησιμοποιούν την Αλεξανδρούπολη «ως στρατηγικό περιουσιακό στοιχείο για την ανάπτυξη αμερικανικών και ΝΑΤΟϊκών δυνάμεων στη Μαύρη Θάλασσα και την περιοχή της Βαλκανικής».
Μεγάλα έσοδα
Το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης έχει ετήσια έσοδα της τάξης των 700.000 ευρώ και η αξιοποίησή του σύμφωνα με εκτιμήσεις του ΤΑΙΠΕΔ μπορεί να τα εκτινάξει ακόμη και στα 15 εκατ. ευρώ τον χρόνο. Εχει στρατηγική θέση καθώς γειτνιάζει με τον υπάρχοντα αγωγό μεταφοράς φυσικού αερίου TAP, τον υπό κατασκευή Ελλάδας – Βουλγαρίας (IGB) και τη σχεδιαζόμενη επένδυση του πλωτού σταθμού αποθήκευσης LNG ανοικτά της πόλης. Επιπλέον συνδέεται με την Εγνατία Οδό.
Γενικά ο Βόρειος άξονας από την Αλεξανδρούπολη μέχρι την Καβάλα κι από εκεί έως την Ηγουμενίτσα αποκτά μεγαλύτερη αξία τόσο λόγω της αξιοποίησης των συγκεκριμένων λιμανιών όσο και της επικείμενης ιδιωτικοποίησης της Εγνατίας Οδού που συνδέει τα τρία προαναφερόμενα λιμάνια.
Η Ηγουμενίτσα θεωρείται το επόμενο λιμάνι που θα βγει σε διαγωνισμό. Εχει σχεδόν αποκλειστικές δραστηριότητες την επιβατηγό ναυτιλία και αποτελεί την πύλη εισόδου και εξόδου με την Ιταλία. Ο οργανισμός ελέγχει και τρεις γειτονικές μαρίνες. Ο ιταλικός όμιλος Grimaldi φέρεται να έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον για τον έλεγχο της δραστηριότητας σε ό,τι αφορά τις γραμμές με την Ιταλία, τις οποίες ούτως ή άλλως χρησιμοποιεί. Τα δυνητικά ετήσια έσοδα του λιμανιού αναμένεται να αυξηθούν, μετά την ιδιωτικοποίηση, από 5,8 σε περίπου 9 εκατ. ευρώ ετησίως, σύμφωνα με εξειδικευμένες εκτιμήσεις.
Ο οργανισμός λιμένος Ηρακλείου αναμένεται να αξιοποιηθεί με την πώληση μετοχών. Πληροφορίες θέλουν ενδιαφέρον για τις δραστηριότητες της κρουαζιέρας να έχουν εκδηλώσει άτυπα η αμερικανικών συμφερόντων Carnival και η γερμανικών TUI Cruises. Η ιταλική Grimaldi έδειξε, λένε οι πληροφορίες, διαθέσεις για τις δραστηριότητες των επιβατηγών πλοίων, όπου βρίσκεται μέσω των Μινωικών Γραμμών.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΝΕΑ