Η βουτιά στη ζήτηση αργού πετρελαίου και διυλισμένων προϊόντων λόγω της εξάπλωσης του κορωνοϊού που καταγράφεται στην Κίνα αποτυπώνεται τώρα και στις κινήσεις των σούπερ τάνκερ. Στην Κίνα εγχώριες και ξένες εταιρείες έχουν κατεβάσει προσωρινά τα ρολά ή υπολειτουργούν σε μια προσπάθεια να αναχαιτιστεί η επιδημία. Πουθενά μάλιστα δεν φαίνεται πιο έντονη η μείωση στη ζήτηση για πετρελαιοειδή από όσο στα λιμάνια της Σαντόνγκ. Εκεί, όπως αναφέρει το Bloomberg, ο χρόνος που περνά μέχρι τα πετρελαιοφόρα να ξεφορτώσουν αργό πετρέλαιο και διυλισμένα καύσιμα έχει τετραπλασιαστεί, καθώς η ζήτηση για το φορτίο τους είναι μικρή.
Δύο πετρελαιοφόρα βρίσκονται ήδη εκεί για είκοσι ή περισσότερες ημέρες, ενώ συνήθως δεν παραμένουν περισσότερες από πέντε ημέρες για να παραδώσουν το φορτίο τους σύμφωνα με τα στοιχεία του Bloomberg που συγκεντρώθηκαν έως τις 12 Φεβρουαρίου. Αλλα πέντε τάνκερ και σούπερ τάνκερ εμφανίζονται να έχουν δέσει εκεί για διάστημα από πέντε έως δεκατριών ημερών. Τα τάνκερ αυτά εξακολουθούν και είναι γεμάτα με πετρέλαιο και άλλα παρόμοια προϊόντα, καθώς κανείς δεν βιάζεται να τα ξεφορτώσει. Πρόκειται για τάνκερ που γέμισαν με καύσιμα στη Νορβηγία ή σε λιμάνια της Μέσης Ανατολής με προορισμό την Κίνα.
Η Κίνα πριν από το ξέσπασμα της επιδημίας ήταν η χώρα με τις μεγαλύτερες εισαγωγές πετρελαίου στον κόσμο. Η Σαντόνγκ βρίσκεται στην Ανατολική Κίνα και αποτελεί τη βάση πολλών πετρελαϊκών εταιρειών της χώρας και γενικότερα λιμάνι όπου γίνεται μεγάλη διακίνηση μαύρου χρυσού.
Τα πλοία δένουν τώρα στα ανοιχτά της Σαντόνγκ επειδή τα διυλιστήρια σε όλη τη χώρα έχουν μειώσει σημαντικά την παραγωγή λόγω της βουτιάς στη ζήτηση από της βιομηχανίες. Τα αποθέματα πετρελαίου της Κίνας έχουν αυξηθεί σημαντικά επειδή δεν καταναλώνονται. Επίσης έχει πέσει κατακόρυφα η ζήτηση για καύσιμα όπως η αμόλυβδη και το πετρέλαιο κίνησης επειδή λόγω του κορωνοϊού έχουν σταματήσει τα ταξίδια και γενικότερα οι μετακινήσεις πολύ μεγάλου μέρους του πληθυσμού της χώρας.
Οπως αναφέρει το Bloomberg, ο ρυθμός επεξεργασίας πετρελαίου και συναφών προϊόντων από τις εγκαταστάσεις στη Σαντόνγκ έχει μειωθεί στο μισό μέσα στον Φεβρουάριο. Το διεθνές λιμάνι Qingdao έχει ανακοινώσει ότι έχουν μειωθεί οι ρυθμοί εκφόρτωσης και επεξεργασίας αργού πετρελαίου.
Οι ίδιες πηγές αναφέρουν ότι οι διυλίσεις καυσίμων στην Κίνα έχουν μειωθεί κατά 15%. Πρόκειται για μείωση της ημερήσιας κατανάλωσης πετρελαίου στη χώρα κατά 2 εκατ. βαρέλια. Υπάρχουν μάλιστα περιπτώσεις όπου επιχειρείται να ακυρωθούν τελείως ολόκληρες παραγγελίες λόγω της έλλειψης εγχώριας ζήτησης.
Την ίδια στιγμή η μείωση της ζήτησης για μαύρο χρυσό από την Κίνα έχει γίνει αισθητή σε όλον τον κόσμο. Τα μέλη του OPEC και η Ρωσία έχουν αρχίσει να επανεξετάζουν το ενδεχόμενο νέας μείωσης στην παραγωγή για να στηριχτούν οι τιμές και να μη μειωθούν πολύ τα έσοδα των πετρελαιοπαραγωγών χωρών.
Καθώς τα αποθέματα πετρελαίου στην Κίνα και σε άλλες χώρες αυξάνονται λόγω της μείωσης στη ζήτηση, πολλές εταιρείες αναζητούν τώρα τρόπους να αποθηκεύσουν μεγάλες ποσότητες που ήδη έχουν στα χέρια ή έχουν παραγγείλει.
Είναι ενδεικτικό ότι μεγάλες εταιρείες, όπως οι Royal Dutch Shell, Vitol και Litasco, αναζητούν αυτό το διάστημα να μισθώσουν σούπερ τάνκερ όχι για να μεταφέρουν αλλά για να αποθηκεύσουν μεγάλες ποσότητες μαύρου χρυσού. Αυτό συμβαίνει επειδή λόγω της επιδημίας πολλοί πελάτες θέλουν να αναβάλουν ή να καθυστερήσουν παραδόσεις πετρελαίου, όπως ανέφεραν πηγές στο Bloomberg.
Ηδη δύο εταιρείες διαχείρισης σούπερ τάνκερ είχαν αποκαλύψει από την προηγούμενη εβδομάδα ότι έχει αυξηθεί σημαντικά η ζήτηση για την αποθήκευση πετρελαίου. Πρόκειται για ένδειξη του πόσο πολύ έχει μειωθεί η ζήτηση, αφού συνήθως η αποθήκευση πετρελαίου στη θάλασσα είναι πιο ακριβή από την αποθήκευση στην ξηρά.