Η τελευταία χρονιά της δεκαετίας που μας πέρασε (2010-2019) έκλεισε στις 114.109 μονάδες, επίδοση βελτιωμένη κατά 10,3% σε σχέση με την αντίστοιχη του 2018 (103.431 ταξινομήσεις). Αυτή είναι η 7η συνεχόμενη χρονιά με θετικό πρόσημο στην ελληνική αγορά αυτοκινήτου από το ιστορικό χαμηλό των 58.482 πωλήσεων το 2012.

Και σε αυτή την χρονιά που μας πέρασε, το μεγαλύτερο μερίδιο στις πωλήσεις, το είχαν οι εταιρικές πωλήσεις φτάνοντας τις 52.279 μονάδες (52%) σε σχέση με τις λιανικές πωλήσεις. Αρκετές εταιρείες είδαν μερικά από τα μοντέλα τους να έχουν ποσοστά πάνω από το 80% στις εταιρικές πωλήσεις, οι οποίες αφορούν, είτε προς εταιρείες βραχυχρόνιας μίσθωσης (car rental), είτε προς μακροχρόνιας μίσθωσης (leasing).

Η κατηγορία των SUV απέσπασε το 2019 το 35,5% της εγχώριας αγοράς επιβατικών, ενισχυμένη σε σύγκριση με το 2018 κατά 6,3%, ενώ ως καύσιμο προτιμήθηκε η βενζίνη έναντι των πετρελαίου. Έτσι, το 2019 το 65,1% των νέων επιβατικών που πωλήθηκαν χρησιμοποιούν ως καύσιμο τη βενζίνη, έναντι 59,3% το 2018. Πετρέλαιο χρησιμοποιεί το 26,6% των καινούργιων επιβατικών που πωλήθηκαν στη διάρκεια του 2019 από 35,7% το 2018. Αυξημένο είναι το μερίδιο των υβριδικών, που από το 3,8% του 2018, ανέβηκαν στο 5,8% το 2019.

Τέλος, αξιοσημείωτο είναι η επανεμφάνιση της Mazda στην ελληνική αγορά, το πολύ χαμηλό ποσοστό (κάτω της μονάδας) των ηλεκτρικών αυτοκινήτων (επαναφορτιζόμενα plug-in και με συσσωρευτές), στο 0,4% το 2019 από 0,3% το 2018, και η ταξινόμηση 2 Maserati και 2 Tesla αυτοκινήτων μέσα στο 2019.

Πώς έκλεισε η αγορά το 2019

Η Toyota διατήρησε την πρώτη θέση για ακόμα μια χρονιά με 12.581 πωλήσεις και μερίδιο αγοράς 11,03%. H Peugeot ανέβηκε άλλη μια θέση σε σχέση με πέρσι, καταλαμβάνοντας τη 2η θέση με 9.827 πωλήσεις και μερίδιο 8,61 %. Η VW έπεσε μια θέση (σε σχέση με πέρσι) και ήρθε 3η με 9.463 πωλήσεις και μερίδιο αγοράς 8,29%. Η κερδισμένη του 2019 ήταν η Hyundai που ήρθε 4η στις πωλήσεις με 7.921 αυτοκίνητα (με μια εντυπωσιακή άνοδο +38,4% σε σχέση με το 2018) και μερίδιο αγοράς 6,94%, ενώ η Opel ήρθε 5η με 7.413 πωλήσεις και μερίδιο αγοράς 6,50%. Η Fiat έπεσε μια θέση και κατέλαβε το 2019 την 6η θέση με 7.319 αυτοκίνητα και μερίδιο 6,41 % της αγοράς, ενώ η Citroen ανέβηκε 2 θέσεις και ήρθε 7η με 6.963 πωλήσεις και μερίδιο 6,10 %. Στην 8η θέση βρίσκεται η Suzuki με 6.504 πωλήσεις και μερίδιο 5,7%, ενώ στην 9η θέση έπεσε η Nissan (από την 4η θέση του 2018) με 6.322 πωλήσεις και μερίδιο 5,54 %. Την δεκάδα κλείνει η Mercedes η οποία επέστρεψε ξανά στο τοπ 10 (από το 2017) καταγράφοντας 4.524 ταξινομήσεις και μερίδιο 3,96 %.

Top 10 εταιρειών σε ταξινομήσεις στην Ελληνική Αγορά για το 2019

ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗΣΠΩΛΗΣΕΙΣ 2019ΜΕΡΙΔΙΟ ΑΓΟΡΑΣ 2019ΠΩΛΗΣΕΙΣ

2018

Δ%

2019 vs 2018

Toyota12.58111,03%11.7567,0%
Peugeot9.8278,61%8.37117,4%
Volkswagen9.4638,29%9.0234,9%
Hyundai7.9216,94%5.72238,4%
Opel7.4136,50%6.9317,0%
Fiat7.3196,41%7.0923,2%
Citroen6.9636,10%5.38729,3%
Suzuki6.5045,70%5.90510,1%
Nissan6.3225,54%7.894-19,9%
Mercedes4.5243,96%3.78519,5%

          Πηγή: www.seaa.gr

Αξιοπρόσεκτη επίσης, είναι η άνοδος της Audi το 2019 με 4.020 πωλήσεις (αύξηση +51% σε σχέση με το 2018), η άνοδος της Land Rover με 319 ταξινομήσεις (αύξηση +74,3% σε σχέση με το 2018) και η άνοδος της Mitsubishi με 505 μονάδες και αύξηση 72,9 % σε σχέση με το 2018. Εξωπραγματικό θεωρείται και το ποσοστό αύξησης που κατέγραψε η Mazda το 2019 με αύξηση 16.100%! Αυτό συμβαίνει διότι βάση των στοιχείων του ΣΕΑΑ, η Mazda κατέγραψε 2 ταξινομήσεις το 2018 (παρόλο που επίσημα σαν εισαγωγική εταιρεία δεν δραστηριοποιούταν στην ελληνική αγορά), οπότε το 2019, όπου ξανά λειτούργησε η μάρκα στην ελληνική αγορά (κάτω από την ομπρέλα του ομίλου Συγγελίδη), κατέγραψε 324 πωλήσεις το 2019.

Αντίθετα, οι μάρκες που κατέγραψαν σημαντικές απώλειες στην αγορά το 2019, ήταν η SsangYong (-50%), η Jeep (-48,8%) και η Alfa Romeo (-42,2%) σε σχέση με το 2018.

Για ακόμα μία χρονιά, το Toyota Yaris βρέθηκε στην πρώτη θέση των ταξινομήσεων καινούργιων αυτοκινήτων στην Ελλάδα. Να υπενθυμίσουμε, ότι είναι Νο1 στην Ελλάδα συνεχόμενα, από το 2013 έως το 2019. Το δημοφιλές μικρό ιαπωνικό αυτοκίνητο έφτασε το 2019 τις 6.992 ταξινομήσεις, πολύ μπροστά από το δεύτερο Corsa (3.891). Στην τρίτη θέση τερμάτισε το VW Polo (3.822), ενώ τις ίδιες ακριβώς ταξινομήσεις σημείωσαν το Citroen C3 και το Fiat Panda (3.764 έκαστο). Το Peugeot 208 πραγματοποίησε 3.508 ταξινομήσεις, ενώ 7ο ήρθε το best seller της Nissan (το Qashqai) με 3.442 ταξινομήσεις. Στην 8η θέση βλέπουμε το Renault Clio με 3.000 πωλήσεις, ενώ 2 μοντέλα της Hyundai καταλαμβάνουν την 9η και 10η θέση με 2.476 και 2.459 πωλήσεις αντίστοιχα.

Τα πρώτα 10 μοντέλα αυτοκινήτων σε ταξινομήσεις στην Ελληνική Αγορά για το 2019

 ΜοντέλοΠωλήσεις
Toyota Yaris6.992
Opel Corsa3.891
VW Polo3.822
Citroen C33.764
Fiat Panda3.764
Peugeot 2083.508
Nissan Qashqai3.442
Renault Clio3.000
Hyundai i202.476
Hyundai i102.459

Πηγή: www.seaa.gr

Πίνακας 3. Τα best sellers αυτοκίνητα στην Ελλάδα το 2019 ανά κατηγορία

 Κατηγορία ΜοντέλοΠωλήσεις
ΜίνιFiat Panda3.764
ΜικράToyota Yaris6.992
Μικρά SUVVW T-Roc1.699
ΜικρομεσαίαMercedes A-Class1.992
Μικρομεσαία SUVNissan Qashqai3.442
ΜεσαίαSkoda Octavia603
Μεσαία SUVSkoda Kodiaq731
ΜεγάλαMercedes E-Class84
Μεγάλα SUVVolvo XC90123

                                       Πηγή: www.seaa.gr

Σε θέματα αμαξώματος, το 2019, οι αγοραστές επέλεξαν τα μικρά αυτοκίνητα, αλλά και τα SUV, ακολουθώντας την Ευρωπαϊκή τάση. Η κατηγορία Β (Toyota Yaris, VW Polo, Ford Fiesta, κοκ) είχε το μεγαλύτερο ποσοστό από όλα τα segments φτάνοντας το 32,90 % της αγοράς, τα δε SUV συνολικά (A-SUV, B-SUV, C-SUV, D-SUV, E-SUV και F-G-SUV) κατέλαβαν ένα μερίδιο της τάξης του 35,5%. Η κατηγορία Α, είχε ένα ποσοστό 14,10 %, ενώ διατήρησε της δυνάμεις της η C κατηγορία (Mercedes-Benz A-Class, Ford Focus, Toyota Corolla, κοκ) με ποσοστό 13,50%.

Ως καύσιμο, προτιμήθηκε η βενζίνη έναντι των πετρελαίου, έτσι το 2019 το 65,1% των νέων επιβατικών που πουλήθηκαν χρησιμοποιούν ως καύσιμο τη βενζίνη, έναντι 59,3% το 2018. Πετρέλαιο χρησιμοποιεί το 26,6% των καινούργιων επιβατικών που πωλήθηκαν στη διάρκεια του 2019 από 35,7% το 2018. Αυξημένο είναι και το μερίδιο των υβριδικών, που από το 3,8% του 2018, ανέβηκαν στο 5,8% το 2019.

Η αγορά του αυτοκινήτου την τελευταία 10ετία (2010-2019)

Η δεκαετία 2010-2019 είναι συνυφασμένη με την μεγαλύτερη οικονομική κρίση της Ελλάδας μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Μέσα σε αυτή την κρίση, κανένας κλάδος δεν έμεινε ανεπηρέαστος, όπως ακριβώς συνέβη και με τον κλάδο του αυτοκινήτου, όπου η οικονομική κρίση και η ύφεση επηρέασαν τις πωλήσεις νέων αυτοκινήτων, οι οποίες βρέθηκαν στο ναδίρ. Χαρακτηριστικά, το 2010 πουλήθηκαν 141.499 μονάδες, όταν ο μέσος όρος τις χρονιές 2004-2009 ήταν 265.796 μονάδες. Το 2012 ήταν η χρονιά αρνητικό ορόσημο στην ελληνική αγορά αυτοκινήτου, καθώς έφθασε στο ναδίρ με 58.482 μονάδες.

Κάνοντας μια μικρή ιστορική αναδρομή, τη δεκαετία 1990-1999, η αγορά είχε πάνω από 160.000 πωλήσεις (M.O.) ετησίως, φτάνοντας τις 1.605.292 πωλήσεις, ενώ το 2000 σημειώνεται αύξηση ταξινομήσεων πραγματοποιώντας 290.225 πωλήσεις την συγκεκριμένη χρονιά. Έχοντας σαν παρακαταθήκη την καλύτερη επίδοση όλων των εποχών στην ελληνική αγορά αυτοκινήτου, η δεκαετία (2000-2009) ξεκίνησε δυναμικά και βίωσε απίστευτη ανάπτυξη φτάνοντας το ιστορικό ρεκόρ των 2.691.078 πωλήσεων, με μέσο όρο ανά έτος τα 269.000 περίπου αυτοκίνητα. Δυστυχώς, το 2010 ήρθαν οι πρώτες ενδείξεις για την ύφεση που θα επακολουθούσε τις επόμενες χρονιές στον κλάδο του αυτοκινήτου, λόγω της οικονομικής ύφεσης και κρίσης που θα βίωνε η χώρα μας.

Στην τελευταία δεκαετία (2010-2019) είχαμε 7 συνεχόμενες χρονιές κάτω από το ψυχολογικό φράγμα των 100.000 πωλήσεων, επιστρέφοντας σε εποχές της δεκαετίας του 1970. Μέσα σε ένα διάστημα 2 ετών η αγορά είχε μια εντυπωσιακή πτώση -58,6% και από το 2013 και μετά η αγορά ανέκαμψε επιδεικνύοντας άνοδο της τάξης του 95,1%. To 2018 επιστρέψαμε σε εξαψήφια νούμερα πωλήσεων και το 2019 αυξήθηκαν περαιτέρω οι πωλήσεις κατά 10.678 μονάδες (+10,3%). Πάντως, οι συνολικές πωλήσεις αυτή την δεκαετία δεν ξεπέρασαν το φράγμα του 1.000.000, μένοντας στις 887.876 πωλήσεις.

Η διαφοροποίηση των πωλήσεων των αυτοκινήτων μέσα στην δεκαετία δεν είναι μόνο ποσοτική, αλλά και ποιοτική, αντανακλώντας τις αλλαγές που επήλθαν στις καταναλωτικές συνήθειες των αγοραστών, λόγω της κρίσης. Το 2019 το μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς στα επιβατικά αυτοκίνητα κατέλαβε η κατηγορία Β (σούπερ μίνι) με 32,9%. Το αντίστοιχο μερίδιο της κατηγορίας αυτής το 2009 ήταν 25,4%, με την κατηγορία C (μικρά οικογενειακά), να είναι στο 28,3%. Ακόμη μεγαλύτερες είναι οι αποκλίσεις στις πιο ακριβές κατηγορίες. Το 2019 το μερίδιο της κατηγορίας D (μεγάλα οικογενειακά) ήταν μόλις 1,5% έναντι 12% το 2009.

Χαρακτηριστικά, το 2010 το Opel Insignia πούλησε 2.419 μονάδες, ενώ ακολούθησε το Toyota Avensis με 1.303 αυτοκίνητα. Τώρα, το 2019, το πρώτο σε πωλήσεις είναι η Skoda Octavia με 603 μονάδες και ακολουθεί η Mercedes C-Class με 284 μονάδες. Στα MPV το Fiat 500L που είναι πρώτο στην κατηγορία του, πουλά 144 μονάδες και το VW Touran που είναι δεύτερο, μόλις 51. Πιθανόν, αυτή η κατηγορία πρόκειται να εξαφανιστεί, όπως και αυτή των Coupe, που πλέον έχουν γίνει sports κατηγορία. Η νέα τάση στα αμαξώματα πλέον, είναι η κατηγορία των SUV – Crossover, που αναμένεται τα επόμενα χρόνια να αναδειχθεί σε κυρίαρχη της αγοράς.

Πρωταθλήτρια πωλήσεων την τελευταία δεκαετία αναδεικνύεται η Toyota κάνοντας μάλιστα και το double-double, μιας και κορυφαίο αυτοκίνητο σε πωλήσεις την ίδια περίοδο, είναι το Toyota Yaris με 50.733 μονάδες. Η Toyota έχει πραγματοποιήσει 88.299 πωλήσεις αυτή την περίοδο και το μερίδιο που της αναλογεί είναι στο 9,94% (η μοναδική εταιρεία που είναι κοντά σε διψήφιο αριθμό market share). Οι θέσεις που έχει καταλάβει η εταιρεία περιλαμβάνουν 9 πρωτιές και μια 3η θέση (1η 2013-2019 & 2010-2011 και 3η το 2012). Βέβαια οι πωλήσεις της στο τέλος της δεκαετίας έχουν πτώση -24,53% σε σχέση με το 2010.

Top 20 εταιρειών σε σύνολο ταξινομήσεων την τελευταία δεκαετία στην Ελληνική Αγορά

ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗΣΣΥΝΟΛΟΜΕΡΙΔΙΟ ΑΓΟΡΑΣΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗΣΣΥΝΟΛΟΜΕΡΙΔΙΟ ΑΓΟΡΑΣ
1.  TOYOTA88.2999,94%11. SKODA31.0013,49%
2.  VOLKSWAGEN69.5767,84%12. MERCEDES26.6983,01%
3.  OPEL68.9797,77%13. BMW23.6862,67%
4.  NISSAN53.4936,02%14. RENAULT22.6722,55%
5.  FIAT47.5975,36%15. AUDI22.5422,54%
6.  FORD40.9514,61%16. SEAT19.8202,23%
7.  PEUGEOT38.8924,38%17. KIA14.6391,65%
8.  HYUNDAI38.2204,30%18. VOLVO13.4641,52%
9.  CITROEN37.5914,23%19. MINI9.7221,09%
10.SUZUKI36.5514,12%20. HONDA8.0060,90%

                                                                     Πηγή: www.seaa.gr

H κατάταξη των Top 20 εταιρειών την τελευταία δεκαετία (2010-2019) στην Ελληνική Αγορά

ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗΣ2010201120122013201420152016201720182019
TOYOTA1η1η3η1η1η1η1η1η1η1η
PEUGEOT11η10η10η16η16η5η5η5η3η2η
VOLKSWAGEN3η3η2η2η2η2η4η3η2η3η
HYUNDAI5η7η9η4η6η11η18η9η8η4η
OPEL2η2η1η3η3η4η3η4η6η5η
FIAT6η5η5η5η5η8η6η6η5η6η
CITROEN10η9η4η7η8η7η10η8η9η7η
SUZUKI9η11η11η10η9η6η8η7η7η8η
NISSAN8η6η6η6η4η3η2η2η4η9η
MERCEDES13η15η16η13η11η9η7η10η12η10η
RENAULT20η19η18η17η13η13η12η12η10η11η
AUDI14η13η12η12η14η14η13η15η17η12η
SKODA7η8η8η8η10η15η17η14η13η13η
FORD4η4η7η9η7η10η11η11η11η14η
BMW17η16η15η14η12η12η9η13η14η15η
KIA19η14η13η18η18η18η19η19η15η16η
SEAT12η12η17η11η15η17η14η16η16η17η
VOLVO25η21η14η15η17η16η16η18η18η18η
MINI26η24η19η19η19η19η15η17η19η20η
HONDA18η23η20η20η20η20η20η20η20η22η

                                                                  Πηγή: www.seaa.gr

Σε θέματα αμαξώματος, την μερίδα του λέοντος την έχουν τα μικρομεσαία (Β και C) με συνδυασμένο ποσοστό που φτάνει κοντά στο 53 % (52,89%). Πιο συγκεκριμένα, τα αυτοκίνητα της κατηγορίας Α (μικρά πόλης) έχουν πουλήσει συνολικά 136.164 μονάδες και καταλαμβάνουν ένα ποσοστό της τάξης του 15,34 %, τα αυτοκίνητα της B κατηγορίας από μόνα τους έχουν το μεγαλύτερο μερίδιο από όλα τα υπόλοιπα segments με 37,55% (και 333.368 συνολικές πωλήσεις) ενώ η C κατηγορία από μόνη της έχει ποσοστό 22,88 % και 203.162 συνολικές πωλήσεις.

Αξιοπρόσεκτο της δεκαετίας είναι η θεαματική άνοδος των SUV κατά 229 % (2019 vs 2010) και καταλαμβάνουν ένα ποσοστό της τάξης του 15,14 % και η συνεχόμενη πτώση που σημειώνει χρόνο με το χρόνο η sports κατηγορία (πτώση κατά 94%).

Πίνακας 6. Συνολικές πωλήσεις αυτοκινήτων ανά segment την περίοδο 2010-2019 στην Ελληνική αγορά

 2019201820172016201520142013201220112010TOTAL %
A 16078153131290511885116449913865493261704523401136.16415,34%
B 37598369003187529130302523089826183259813726247289333.36837,55%
C 15816160561618222613217981925215666136692429937811203.16222,88%
D 1726201427304047346538193297324365341077441.6494,69%
E 2653444092211882632042164829123.5040,39%
F-G 553966782764171062985160,06%
SUV 40092302282135381705766394528113497635512172134.38915,14%
MPV 277313654118214041987109216703849471817.1461,93%
MPV-M/COMBI 1987205216891304113796755228452881111.3111,27%
SPORTS21216221023910886156294123834116.1160,69%

   Πηγή: www.seaa.gr

Σε θέματα κινητήρων, οι κινητήρες από 1.000 έως 1.600 κυβικά εκατοστά έχουν τις περισσότερες ταξινομήσεις την περίοδο αυτή, ενώ στον τομέα των καυσίμων διαπιστώνεται μια επιβράδυνση στην αγορά πετρελαιοκινήτων αυτοκινήτων (και αντίστοιχη αύξηση των βενζινοκινητήρων). Τα μικρά μοντέλα, τόσο σε αμάξωμα όσο και σε κινητήρες, είχαν την τιμητική τους, την δεκαετία που ολοκληρώθηκε, ωστόσο, η τάση στην αγορά έχει μεταβληθεί, προς τα SUV – Crossover αμαξώματα (με μικρούς κινητήρες), τα οποία αναδεικνύονται στα πιο δημοφιλή σε πωλήσεις, και θα κυριαρχήσουν την επόμενη δεκαετία (2020-2029).

Πως προβλέπεται το μέλλον του αυτοκινήτου στην Ελλάδα της επόμενης 10ετίας;

Οποιαδήποτε πρόβλεψη για οποιοδήποτε κλάδο, εμπεριέχει το ρίσκο της αβεβαιότητας, ειδικά αν μιλάμε για την Ελλάδα, όπου από το 2010 έως το 2019 πραγματοποιήθηκαν 6 (!) εκλογικές αναμετρήσεις και επιβλήθηκαν 3 (!) μνημόνια, αναδεικνύοντας το ιδιαίτερα ασταθές και απρόβλεπτο πολιτικό (και οικονομικό) περιβάλλον της χώρας.

Βασική προϋπόθεση για να πάει μπροστά ο κλάδος του αυτοκινήτου, είναι η σταθερότητα στα μακροοικονομικά δεδομένα της χώρας, με κυριότερα την σταθερότητα σε οικονομικό και πολιτικό επίπεδο. Μέσα στην επομένη δεκαετία, αναμένονται (βάση λογικής) 2 εκλογικές αναμετρήσεις (2023 και 2027), όμως, το πολύ πρόσφατο παρελθόν, μας έχει δείξει ότι προσφεύγουμε στις κάλπες συχνότερα του προβλεπόμενου χρονοδιαγράμματος που ορίζεται από το Σύνταγμα (κάθε 4 χρόνια).

Το μεγαλύτερο στοίχημα για τον κλάδο του αυτοκινήτου την επόμενη δεκαετία είναι η επιτυχής μετάβαση της αγοράς στην νέα εποχή της ηλεκτροκίνησης. Η τωρινή κυβέρνηση της ΝΔ, έθεσε σαν στόχο, το 2030, 1 στα 3 αυτοκίνητα που θα τίθενται σε κυκλοφορία, να είναι ηλεκτρικά. Η κυβέρνηση θέλει να προωθήσει την ηλεκτροκίνηση και θα κινηθεί σε 5 πυλώνες αυτή η στρατηγική:

  • Tη διεύρυνση της «αγοραστικής βάσης» της ελληνικής αγοράς, μέσω της διαφοροποίησης της καταναλωτικής ταυτότητας (προφίλ).
  • Την αντικατάσταση παλαιότερων οχημάτων με «καθαρά» οχήματα υβριδικής και αμιγώς ηλεκτρικής τεχνολογίας.
  • Την αύξηση του υφιστάμενου 0,3% μεριδίου των ηλεκτρικών οχημάτων στην ελληνική αγορά σε 6,6% επί των ταξινομήσεων εντός χρονικού διαστήματος 5 ετών (2020-2024).
  • Την ανάπτυξη νέου «περιβάλλοντος χρήσης» τόσο από πλευράς υποδομών όσο και παροχών (κινήτρων).
  • Την ενημέρωση του κοινού μέσω της προώθησης επικοινωνιακών προγραμμάτων.

Η ηλεκτροκίνηση (μαζί με την αυτόνομη οδήγηση) θεωρούνται τα next big things στον χώρο της αυτοκινητοβιομηχανίας. Το χαμηλότερο λειτουργικό κόστος, η οικονομία στα τέλη κυκλοφορίας, η ελευθερία κίνησης μέσα στον δακτύλιο μεγάλων πόλεων και η φιλική προς το περιβάλλον τεχνολογία στρέφουν όλο και περισσότερο τις αυτοκινητοβιομηχανίες, τα κράτη και τους καταναλωτές προς αυτή την κατεύθυνση. Βέβαια σημαντική παράμετρος προς αυτή την κατεύθυνση είναι η πολιτική της Ε.Ε. για την κλιματική αλλαγή, που έχει θέσει ως στόχο τη δραστική μείωση των εκπομπών καυσαερίων των αυτοκινήτων έως το 2030.

Στο εξωτερικό, η ηλεκτροκίνηση βρίσκεται σε πολύ καλό επίπεδο, ακολουθώντας ανοδική πορεία. Στην Ελλάδα -ακόμη- βρίσκεται σε νηπιακό στάδιο μιας και από την μια μεριά το αρχικό κόστος απόκτησης ενός ηλεκτροκίνητου μοντέλου παραμένει ακριβό, χωρίς προς το παρόν να έχουν δοθεί ιδιαίτερα κίνητρα για την αγορά τους και κατά δεύτερο λόγο στη μη ύπαρξη υποδομής υποστήριξης της ηλεκτροκίνησης σε εθνικό επίπεδο με δίκτυο ταχυφορτιστών. Σε αντίθεση, με πολλές χώρες της ΕΕ που επιδοτούν την αγορά ηλεκτροκίνητων οχημάτων προκειμένου να μειώσουν το υψηλό αρχικό κόστος απόκτησης κάτι που για τους περισσότερους καταναλωτές αποτελεί ένα ισχυρό κίνητρο για την απόκτηση ενός ηλεκτροκίνητου μοντέλου.

Πρόσφατες εξαγγελίες και φορολογικές ρυθμίσεις της κυβέρνησης, δείχνουν την βούληση της να εφαρμόσει πολιτικές που θα τονώσουν την αγορά. Ο παραγωγικός κλάδος του αυτοκινήτου στην Ελλάδα, επιθυμεί από το κράτος να δει με καλύτερο μάτι και ορθολογιστικά τον κλάδο του αυτοκινήτου, εφαρμόζοντας φορολογικές πολιτικές που δεν θα μεταβάλλονται συνεχώς, ώστε να μην νιώθει ο καταναλωτής ανασφάλεια στην επιλογή του αυτοκινήτου του και οι επιχειρήσεις του κλάδου να μην αισθάνονται αβεβαιότητα για το τι μέλλει γενέσθαι την επομένη ημέρα.

Συνοψίζοντας, η κρίση επηρέασε τις καταναλωτικές προτιμήσεις των αγοραστών την τελευταία 10ετία όσον αφορά τα χαρακτηριστικά τους, όπως είναι: το μέγεθός τους, η ποιότητά τους, η αξιοπιστία τους, η τεχνολογία κίνησης που αυτά χρησιμοποιούν και η μέση κατανάλωση καυσίμου που απαιτείται για την κίνησή τους. Επίσης, δόθηκε ένα γερό πλήγμα στην καταναλωτική πίστη, επηρεάζοντας δραματικά τις λιανικές πωλήσεις. Παρόλο όμως τις αντιξοότητες, η αγορά κινήθηκε για έβδομη συνεχόμενη χρονιά ανοδικά και δείχνει σημάδια ανάκαμψης. Προσδοκία όλων των επιχειρήσεων της αγοράς είναι η αγορά να ανακάμψει ακόμα περισσότερο και αρκετοί αισιοδοξούν να φτάσει (προς το τέλος της δεκαετίας) τις 200.000 ετήσιες πωλήσεις, μιας και οι προοπτικές ανάπτυξης της αγοράς βάσει των νέων δεδομένων (πχ. ηλεκτροκίνηση, car sharing, απόσυρση ρυπογόνων οχημάτων, φορολογικά κίνητρα, κτλ) που έχουν δημιουργηθεί στην οικονομία ρέπουν προς τα εκεί.

Ευκαιρίες που θα πρέπει να εκμεταλλευτεί την επόμενη δεκαετία, η ελληνική αγορά του αυτοκινήτου είναι, η ηλεκτροκίνηση, το car sharing, το Leasing ιδιωτών, η αύξηση της λιανικής πώλησης, και η απόσυρση των πολύ παλαιών και ρυπογόνων αυτοκινήτων. Αυτά, σε συνδυασμό με τις πολλές προσφορές που υλοποιούν οι εισαγωγικές εταιρείες, τα πολλά νέα μοντέλα αυτοκινήτων που έρχονται και τα νέα χρηματοδοτικά προγράμματα που προσφέρουν (προσαρμοσμένα στα τωρινά δεδομένα και ανάγκες των καταναλωτών), προμηνύουν ένα ευοίωνο μέλλον στον δοκιμαζόμενο κλάδο του αυτοκινήτου στην Ελλάδα.