Το πλήγμα στην αυτοκινητοβιομηχανία λόγω του κορωνοϊού μόλις ξεκίνησε: αναβάλλονται αγώνες αυτοκινήτου, το κινεζικό γκραν πρι μπήκε στον… πάγο, ο πλέον διάσημος αγώνας με τα ηλεκτρικά της Formula E δεν θα πραγματοποιηθεί, και αυτό είναι μόνο η αρχή, αφού τα πρώτα σημάδια από την εμφανή πτώση στις πωλήσεις αυτοκινήτων αλλά και το κλείσιμο μονάδων παραγωγής οχημάτων αυξάνονται με ταχείς ρυθμούς. Hδη πριν από λίγες ημέρες οι διοργανωτές του γκραν πρι στην Κίνα – που ήταν προγραμματισμένο για τις 17-19 Απριλίου – ανέβαλαν τον αγώνα. Είναι πολύ πιθανόν, εφόσον καταλαγιάσει το θέμα με τον κορωνοϊό, να βρεθεί κατά τη διάρκεια του έτους εναλλακτική ημερομηνία.
Ωστόσο, λόγω του ότι φέτος τα γκραν πρι είναι περισσότερα (συνολικά 21) από κάθε άλλη χρονιά, είναι πιθανόν να μην καταφέρουν να βρουν διαθέσιμη ημερομηνία. Να σημειωθεί ότι η τελευταία φορά που είχε αναβληθεί αγώνας στη Formula 1 ήταν το 2011 στην πίστα του Μπαχρέιν, λόγω των τότε πολιτικών αναταράξεων. Aναβολή πήρε και ο αγώνας με τα ηλεκτρικά μονοθέσια της Formula E, που ήταν προγραμματισμένος για τον Μάρτιο.
Και φυσικά τα παραπάνω αφορούν μόνο τις αθλητικές διοργανώσεις του αυτοκινήτου. Αφού το πλήγμα είναι ακόμα μεγαλύτερο για τις αυτοκινητοβιομηχανίες και κυρίως για όσες έχουν μεγάλες «συμμαχίες» με κινεζικούς ομίλους που αφορούν την παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων και εξαρτημάτων, μια και η Κίνα είναι ο νούμερο 1 τροφοδότης μπαταριών για τα ηλεκτρικά των περισσότερων ευρωπαϊκών αυτοκινητοβιομηχανιών. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η καθυστέρηση στην έναρξη παραγωγής αυτοκινήτων στο εργοστάσιο που διαθέτει η VW στην Κίνα.
Ο μεγάλος εμπορικός «σεισμός» ξεκίνησε από τις αρχές του 2020, όπου η κινεζική αγορά αυτοκινήτου γνωρίζει μια πρωτοφανή πτώση στις πωλήσεις καινούργιων ΙΧ, αγγίζοντας το -18%. Το νούμερο είναι τεράστιο και αναμένεται να έχει αντίκτυπο σε όλον τον κόσμο.
Και όλα αυτά τον Ιανουάριο, την ώρα που γινόταν γνωστό το θέμα του κορωνοϊού. Το ντόμινο των αρνητικών εξελίξεων θα φανεί σε λίγες εβδομάδες, μια και οι περισσότερες μονάδες παραγωγής αυτοκινήτων (πάνω από το 50% των εργοστασίων) είναι εκτός λειτουργίας.
Οι εκτιμήσεις είναι προς το παρόν δυσοίωνες, αφού και τον Φεβρουάριο, λόγω της έξαρσης του κορωνοϊού, δεν αναμένεται κάποιο φρένο στην πτωτική πορεία της αγοράς αυτοκινήτου. Οπως είναι φυσικό, το θέμα αυτό έχει προκαλέσει πανικό στα στρατηγεία των περισσότερων ευρωπαίων και αμερικανών κατασκευαστών, που έχουν επενδύσει τα τελευταία χρόνια δισεκατομμύρια στη δημιουργία μονάδων παραγωγής οχημάτων στην Κίνα. Στη συγκεκριμένη αγορά έχουν στήσει συμμαχίες εταιρείες όπως η Οpel, ο όμιλος PSA, η Μercedes-Benz, η ΒΜW, φίρμες που προς το παρόν δεν μπορούν ακόμη να προβλέψουν πόσο θα διαρκέσει αλλά και τι εξέλιξη θα έχει η έξαρση του νέου ιού που χτυπάει και την καρδιά της αυτοκινητοβιομηχανίας.