Οι επιπτώσεις από την εξάπλωση του κορωνοϊού δεν φαίνονται μόνο στις εκτιμήσεις από διεθνείς φορείς και οργανισμούς για την ανάπτυξη της παγκόσμιας οικονομίας, αλλά κυρίως στο πώς ο ιος αυτός επιδρά στην καθημερινότητα των ανθρώπων επηρεάζοντας τη ζωή τους.
Στην Κίνα όπου εκατομμύρια άνθρωποι βρίσκονται εγκλωβισμένοι – θέλοντας και μη – στα σπίτια τους, οι καταναλωτές το έχουν ρίξει στα διαδικτυακά ψώνια για να διασκεδάσουν την ανία τους, αγοράζοντας από ηλεκτρονικά παιχνίδια μέχρι όργανα γυμναστικής και προφυλακτικά. Ταυτόχρονα προβλήματα υπάρχουν και στην τροφοδοσία της αγοράς με πολλά τρόφιμα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το… μέλι, αφού οι μελισσουργοί στην Κίνα δεν μπορούν να πάνε στις κυψέλες να ταΐσουν τις μέλισσες λόγω της καραντίνας. Στην Κίνα παράγονται κάθε χρόνο 500.000 τόνοι μελιού ή το 25% της παγκόσμιας παραγωγής.
Στην Ιταλία όπου ο ιός «προσγειώθηκε» ξαφνικά και με πολλά κρούσματα, οι δρόμοι σε πολλές πόλεις στα βόρεια της χώρας είναι έρημοι, πολλά σουπερμάρκετ έχουν αδειάσει, ενώ έχουν κάνει την εμφάνισή τους φαινόμενα κερδοσκοπίας με τις μάσκες προσώπου να πωλούνται από ένα λεπτό του ευρώ προς 10 ευρώ η μία και τα τζελ απολυμαντικά έφτασαν να πωλούνται από 7 ευρώ πριν από μια εβδομάδα, προς 39 ευρώ. Πρόκειται για κερδοσκοπία που προκάλεσε την άμεση παρέμβαση των Αρχών. Συνολικά τις πρώτες έξι εβδομάδες του 2020 πουλήθηκαν στη γειτονική χώρα 900.000 τέτοιες συσκευασίες τζελ και αναμένεται ο αριθμός αυτός να φτάσει το ένα εκατ. μέχρι τα τέλη Φεβρουαρίου σύμφωνα με την εταιρεία ερευνών Nielsen.
Στην Ιαπωνία οι Αρχές ζήτησαν από τις εταιρείες να υιοθετήσουν την πρακτική της τηλεργασίας, να αλλάξουν τις βάρδιες στα εργοστάσια και να κάνουν συσκέψεις διαδικτυακά και όχι δια ζώσης για να περιοριστεί η εξάπλωση της επιδημίας.
Μεγάλες όμως είναι οι επιπτώσεις και για τις ίδιες τις εταιρείες. Πρόκειται τόσο για εμπορικές και βιομηχανικές επιχειρήσεις με παραγωγή ή προμηθευτές από την Κίνα όπου τα περισσότερα εργοστάσια βρίσκονται πια στο ρελαντί, αλλά και για αεροπορικές εταιρείες και εταιρείες τουρισμού που βλέπουν τις ακυρώσεις να πέφτουν βροχή. Η Apple για παράδειγμα αντιμετωπίζει προκλήσεις στις παραδόσεις έξυπνων κινητών τηλεφώνων iPhone τα οποία παράγονται στην Κίνα. Αντίστοιχες προκλήσεις αντιμετωπίζουν και αυτοκινητοβιομηχανίες που εισάγουν εξαρτήματα από την Ασία. Την ίδια στιγμή ταξιδιωτικά πρακτορεία βλέπουν μαζικές ακυρώσεις από Κινέζους κυρίως, ενώ ακυρώσεις υπάρχουν και για τα ταξίδια σε χώρες που έχουν πληγεί περισσότερο από την επιδημία όπως είναι η Ιταλία.
Επίσης μεγάλα είναι τα προβλήματα για τις αεροπορικές εταιρείες οι οποίες ακυρώνουν συνεχώς ταξίδια κυρίως προς την Κίνα αλλά και άλλους προορισμούς, με αποτέλεσμα να πλήττονται οι ισολογισμοί τους καθώς τα αεροσκάφη κοστίζουν χρήματα όσο κάθονται στο έδαφος. Είναι ενδεικτικό ότι η γερμανική Lufthansa ανακοίνωσε ότι βάζει φρένο στις προσλήψεις και προχωρά σε περικοπές εξόδων για να αντιμετωπίσει την κατάσταση όπως ανέφεραν γερμανικές εφημερίδες.
Ανησυχητικές προβλέψεις
Οι προβλέψεις για τις οικονομικές επιπτώσεις είναι, την ίδια στιγμή, ανησυχητικές. Η Oxford Economics προβλέπει ότι το πλήγμα για την παγκόσμια οικονομία μπορεί να φτάσει το 1 τρισ. δολάρια εάν ο ιός συνεχίσει να εξαπλώνεται και εξελιχθεί σε πανδημία.
Το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο στις πρώτες του εκτιμήσεις οι οποίες είναι κατ΄ομολογίαν συντηρητικές προβλέψει ότι η επιδημία θα μειώσει το παγκόσμιο ΑΕΠ κατά 0,1% και θα μειώσει την ανάπτυξη της οικονομίας στην Κίνα στο 5,6%, ή 0,4% χαμηλότερα από τις προβλέψεις του Ιανουαρίου. Ομως το ΔΝΤ παραδέχεται ότι οι προβλέψεις αυτές μπορεί να αλλάξουν προς το χειρότερο εάν αυξηθούν παγκοσμίως τα κρούσματα.
Σύμφωνα με στοιχεία του Reuters και της εταιρείας διαδικτυακών πωλήσεων Alibaba, το τελευταίο διάστημα έχουν καταγραφεί πολλές ιντερνετικές αγορές κυρίως για Nintendo Switch κονσόλες, στρώματα για γιόγκα, βιβλία και προφυλακτικά. Αυτό συμβαίνει επειδή οι κατ’ οίκον περιορισμό κινέζοι πολίτες αναζητούν τρόπους για να περάσουν τον χρόνο τους μέσα στους τέσσερις τοίχους.
Σύμφωνα με τα ίδια αυτά στοιχεία το παιχνίδι της Nintendo «Ring Fit Adventure» για την κονσόλα Switch, το οποίο συνδυάζει την σωματική άσκηση με την εναλλαγή ρόλων, καταγράφει αυτό το διάστημα τη μεγαλύτερη ζήτηση μεταξύ του κινεζικού πληθυσμού. Επιπλέον οι πωλήσεις των στρωμάτων για γιόγκα και των μηχανημάτων άσκησης κωπηλασίας έχουν σημειώσει άνοδο έως και 250% στη διάρκεια δύο εβδομάδων τον Φεβρουάριο σε σχέση την αντίστοιχη περσινή χρονική περίοδο, σύμφωνα με την ίδια πηγή.