Εντυπωσιακή μείωση κατά 60%-90% παρουσιάζουν οι ληστείες και οι διαρρήξεις σε σπίτια την εποχή του κοροναϊού.
Την ίδια ώρα ωστόσο η ΕΛ.ΑΣ. ενεργοποιεί τουλάχιστον 1.000 αστυνομικούς από υπηρεσίες που… αδρανούν λόγω των μέτρων για τον φονικό ιό. Ανάμεσα σε αυτές είναι και η Διεύθυνση Μεταγωγών (κλειστά τα δικαστήρια, ελάχιστες μετακινήσεις κρατουμένων), υπηρεσίες για το οικονομικό έγκλημα, αλλά και η Δίωξη Εκβιαστών, αφού είναι κλειστά τα καταστήματα, επομένως δεν έχουν εγκληματικό αντικείμενο οι «νονοί» της νύχτας.
Το μέτρο αυτό λαμβάνεται υπό τον φόβο ληστρικών επιδρομών σε σουπερμάρκετ και τράπεζες, μαζικών ανατινάξεων ΑΤΜ αλλά και ριφιφί και επιδρομών σε καταστήματα ή επιχειρήσεις που θα είναι για μεγάλο διάστημα κλειστές. Παράλληλα, ελλοχεύει και ο φόβος, αν η επιδημία λάβει μεγάλες διαστάσεις – κάτι που όλοι απεύχονται- να παρουσιαστούν περιπτώσεις «πλιάτσικου» από διάφορες ομάδες κακοποιών και όχι μόνο.
Οι ανησυχίες της ΕΛ.ΑΣ. ενισχύονται από το γεγονός ότι οι επίδοξοι ληστές και διαρρήκτες θα έχουν ευχέρεια κινήσεων στα άδεια αστικά κέντρα και στις αγροτικές περιοχές, ότι πολλοί υποψήφιοι στόχοι θα είναι «απροστάτευτοι» και πολλά από τα συστήματα καμερών που μπορεί να κατέγραφαν τις κινήσεις τους θα είναι εκτός λειτουργίας. Κύριο ζητούμενο είναι να μη στραφούν οι συμμορίες των ποινικών, λόγω μειωμένων επιλογών, σε αιματηρές ληστείες σε σπίτια όπου θα παραμένουν ανήμπορα μέλη οικογενειών.
Περιπολίες και «παγίδες»
Επιπλέον, ίσως αυξάνεται ο κίνδυνος για όσους βγουν εκτός του σπιτιού τους, αφού στις άδειες πόλεις θα μπορούσαν να γίνουν πιο εύκολα στόχοι κακοποιών. Μάλιστα ενδεικτικό είναι το έγγραφο που έστειλε στις 18 Μαρτίου ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη Μιχάλης Χρυσοχοΐδης προς την ΕΛ.ΑΣ. με το οποίο ζητά λόγω κοροναϊού «να υπάρξει εκπόνηση και εφαρμογή επιχειρησιακών σχεδίων και δράσεων για την αστυνόμευση των περιοχών, ώστε να αποφευχθούν φαινόμενα απώλειας περιουσιών σε εμπορικούς δρόμους, συνεπεία της αναστολής λειτουργίας τους».
Κύριο πλεονέκτημα των αρχών ασφαλείας είναι το γεγονός ότι λόγω μηδαμινής κυκλοφορίας στους δρόμους θα μπορούν να ελέγχουν πιο εύκολα τα οχήματα και άλλες κινήσεις των υπόπτων. Μάλιστα, έχει δοθεί ειδική εντολή για περιπολίες και αστυνομικές «παγίδες» σε οδικούς άξονες στους οποίους κινούνται κακοποιοί οι οποίοι προέρχονται κυρίως από τα δυτικά προάστια της Αθήνας και επεκτείνουν τη δράση τους σε όλη την πρωτεύουσα.
Κάθε μήνα υπολογίζεται ότι διαπράττονται περίπου 1.900-2.000 διαρρήξεις κατοικιών σε όλη την επικράτεια, από τις οποίες οι 1.000 καταγράφονται στην Αθήνα. Σε όλη τη χώρα καταγράφονται περίπου 500 κλοπές σε μέσα συγκοινωνίας, 150 αρπαγές τσαντών, 1.000 κλοπές σε άλλους δημόσιους χώρους, 20 ληστείες σε καταστήματα, 15 ληστείες οδηγών ταξί, 10 ληστείες σε πρακτορεία ΟΠΑΠ και 150 ληστείες στη μέση του δρόμου. Οι αριθμοί αυτοί αναμένεται να υποχωρήσουν σε ποσοστό 70%-90% λόγω του περιορισμού της κυκλοφορίας των πολιτών, της διαρκούς παρουσίας στα σπίτια των πολιτών αλλά και κλειστών καταστημάτων που θα έχουν προφανώς άδεια ταμεία και μικρού ενδιαφέροντος εξοπλισμό για τους ληστές.
Ηδη τα πρώτα 24ωρα εφαρμογής των κυβερνητικών μέτρων για τον κοροναϊό έχουν καταγραφεί 4-6 μικροληστείες κυρίως στο προβληματικό κέντρο της Αθήνας έναντι 30-40 εγκληματικών ενεργειών που καταγράφονταν στο αστυνομικό δελτίο μια από τις «συνηθισμένες» ημέρες.
Αντιθέτως, η ΕΛ.ΑΣ. φοβάται ότι μπορεί να σημειωθεί αύξηση στις ληστείες σουπερμάρκετ (σημειώνονται περίπου 12-15 κάθε μήνα), πρατηρίων υγρών καυσίμων (10 μηνιαίως), περιπτέρων και μίνι μάρκετ (10-12 μηνιαίως). Επιπλέον ελλοχεύει ο κίνδυνος αύξησης ληστειών σε σπίτια (περίπου 60 κάθε μήνα, από τις οποίες περίπου οι 45 στην Αθήνα) με κίνδυνο να εξελιχθούν σε αιματηρά περιστατικά.
Φόβοι για ΑΤΜ και οχήματα
Στην ΕΛ.ΑΣ. πιθανολογούν ότι θα υπάρξει μεγαλύτερος αριθμός εκρήξεων ΑΤΜ (υπολογίζεται ότι γίνονται μηνιαίως περίπου 6-10 τέτοιου είδους επιθέσεις) αλλά και κλοπών τροχοφόρων (σημειώνονται κάθε 30ήμερο περίπου 3.000 ανάλογα περιστατικά σε όλη την Ελλάδα, από τα οποία περίπου 2.000 στην πρωτεύουσα) λόγω της μικρής εποπτείας που θα υπάρχει από τους έγκλειστους ιδιοκτήτες των αυτοκινήτων, μοτοσικλετών κ.λπ.
Τα σενάρια… τρόμου των Ολυμπιακών του 2004 γίνονται πραγματικότητα
Τα εφιαλτικά σενάρια των Ολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας το 2004 και οι ασκήσεις επιφυλακής από ΕΛ.ΑΣ., Πυροσβεστική και υγειονομικές υπηρεσίες για εκδήλωση φονικής επιδημίας στην Αθήνα βρίσκουν μία δραματική εφαρμογή και επιβεβαίωση 16 χρόνια αργότερα με την πανδημία του κοροναϊού. Επρόκειτο, τότε, για ένα πλήρες σχέδιο ασφαλείας, στο πλαίσιο αντιμετώπισης του βιοχημικού πολέμου ύστερα και από τη ρίψη του τοξικού αερίου Σορίν στο μετρό του Τόκιο το 1993, την αποστολή το 2001 επιστολών άνθρακα στις ΗΠΑ και άλλων περιστατικών που είχαν θορυβήσει τις ελληνικές και διωκτικές αρχές.
Στο πλαίσιο ασφαλείας των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004 είχαν εκπονηθεί τουλάχιστον 1.000 σενάρια με «ασύμμετρες απειλές», με ελικόπτερα έμφορτα με εκρηκτικά, με βυθίσεις πλοίων με βόμβες-νάρκες, με ρίψεις αεροπλάνων στις εξέδρες και άλλα ενδεικτικά ακραία σενάρια. Ομως πολλά από αυτά αφορούσαν και τη χρήση βιολογικών όπλων και, μεταξύ άλλων, φονικών ιών όπως πανώλη, τύφος κ.λπ. Μάλιστα, τότε, το «Τεύχος Κινδύνων» του Ολυμπιακού Κέντρου Πληροφοριών εξέταζε σενάριο σύμφωνα με τα οποίο πρέπει να προβλεφθεί και να αντιμετωπισθεί ψεκασμός από μικρά αεροσκάφη με 100 κιλά άνθρακα ή με τη διάχυση θανατηφόρου ιού.
Ακόμη πιο εντυπωσιακό είναι ότι σε άσκηση για την ολυμπιακή ασφάλεια εξετάστηκε ενδεχόμενο επιδημίας πανώλης με εκατοντάδες νεκρούς και χιλιάδες ασθενείς, με ταυτόχρονο καύσωνα, παράλληλη διακοπή ηλεκτροδότησης και διασπορά χημικού παράγοντα από δολιοφθορά σε αποθέματα χλωρίου της ΕΥΔΑΠ!
Ωστόσο σε κανένα από αυτά τα σενάρια δεν υπήρχε πρόβλεψη και για την επέκταση του ιού που καταγράφεται σήμερα. Τότε υπήρχαν αναφορές για αποκλεισμούς περιοχών, για «καυτές ζώνες» επέμβασης πυροσβεστών και στρατιωτών με ειδικές στολές κ.ά. Ακόμη, τότε προβλεπόταν η δημιουργία ειδικών νοσηλευτικών μονάδων για την αντιμετώπιση των συμβάντων αλλά και η ενεργοποίηση της ΕΛ.ΑΣ. και των Ενόπλων Δυνάμεων για την αποφυγή «πλιάτσικου» κ.λπ. Σημειώνεται ότι τότε είχε καταστρωθεί και το σχέδιο «Πολυδεύκης» για τη διαχείριση παρομοίων κρίσεων. Επίσης, είχαν εκπονηθεί σχέδια για τη διαχείριση ανθρώπινων απωλειών. Νεότερο σχέδιο για την αντιμετώπιση πανδημιών είχε εκπονηθεί και την περίοδο 2010-2011 για την αντιμετώπιση του Η1ΝΙ1.
Φόβοι για ΑΤΜ και οχήματα
Στην ΕΛ.ΑΣ. πιθανολογούν ότι θα υπάρξει μεγαλύτερος αριθμός εκρήξεων ΑΤΜ (υπολογίζεται ότι γίνονται μηνιαίως περίπου 6-10 τέτοιου είδους επιθέσεις) αλλά και κλοπών τροχοφόρων (σημειώνονται κάθε 30ήμερο περίπου 3.000 ανάλογα περιστατικά σε όλη την Ελλάδα, από τα οποία περίπου 2.000 στην πρωτεύουσα) λόγω της μικρής εποπτείας που θα υπάρχει από τους έγκλειστους ιδιοκτήτες των αυτοκινήτων, μοτοσικλετών κ.λπ.