Σοβαρές επιφυλάξεις σχετικά με το άνοιγμα των σχολικών μονάδων, κυρίως των δημοτικών, διατυπώνονται τα τελευταία 24ωρα καθώς τόσο επιστήμονες όσο και πολιτικά κόμματα αλλά και φορείς θεωρούν ότι είναι μεγάλο το ρίσκο να καθίσουν και πάλι μικροί μαθητές στα θρανία.
Λίγες ώρες πριν το διάγγελμα Μητσοτάκη όπου θα ανακοινωθεί ο σχεδιασμός για τη σταδιακή άρση των μέτρων και αναμένεται να υπάρξουν αναφορές και για το άνοιγμα των σχολείων, η συζήτηση γύρω από το άνοιγμα των δημοτικών φουντώνει.
Ο καθηγητής Υγιεινής και Επιδημιολογίας στο ΕΚΠΑ Γκίκας Μαγιορκίνης μιλώντας το πρωί στο MEGA διατύπωσε σοβαρές επιφυλάξεις για το άνοιγμα των δημοτικών σχολείων.
Ο ίδιος προέκρινε το άνοιγμά τους για Σεπτέμβριο ή Οκτώβριο καθώς είπε «δεν ξέρω αν είμαστε έτοιμοι τώρα για κάτι τέτοιο».
Χθες, η επιτροπή εμπειρογνωμόνων του υπουργείου Υγείας ανακοίνωσε την απόφασή της για σταδιακό και με προϋποθέσεις άνοιγμα των σχολείων. Κατά τη διάρκεια της ενημέρωσης ο Σωτήρης Τσιόδρας ξεκαθάρισε πως τα παιδιά κινδυνεύουν λιγότερο από τον κοροναϊό, ενώ φαίνεται να μεταδίδουν τον ιό λιγότερο, χωρίς ωστόσο να δώσει περαιτέρω λεπτομέρειες και λέγοντας ότι η επιτροπή εισηγείται, αλλά την τελική απόφαση θα πάρει η πολιτεία.
«Κλείδωσαν» οι ημερομηνίες
Όσον αφορά σε αυτό το πλαίσιο φαίνεται πως η κυβέρνηση έχει πάρει τις τελικές αποφάσεις για τις ημερομηνίες που θα ανοίξουν και πάλι τα σχολεία. Συγκεκριμένα, το δεδομένο μέχρι στιγμής ήταν ότι οι μαθητές της Γ’ Λυκείου θα επιστρέψουν στις αίθουσες στις 11 Μαΐου και ότι οι πανελλαδικές θα πραγματοποιηθούν προς τα τέλη Ιουνίου.
Ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες, φαίνεται πως «κλειδώνει» και το άνοιγμα των υπόλοιπων τάξεων του Λυκείου και των Γυμνασίων στις 18 Μαΐου, καθώς και των Δημοτικών την 1η Ιουνίου. Ακόμα άγνωστο παραμένει μέχρι στιγμής αν θα υπάρξει απόφαση για άνοιγμα των νηπιαγωγείων και των παιδικών σταθμών.
Πώς θα γίνει το άνοιγμα των σχολείων – Τι θα γίνει με τις πανελλαδικές
Το υπουργείο Παιδείας έχει ρίξει όλο το βάρος στη διεξαγωγή των πανελλαδικών και την επιστροφή πρωτίστως στις αίθουσες των μαθητών της Γ΄ λυκείου.
Τα εξεταστικά κέντρα στη διάρκεια των πανελλαδικών αναμένεται να είναι πολλαπλάσια σε σχέση με τις προηγούμενες χρονιές ώστε να τηρούνται οι αποστάσεις μεταξύ των μαθητών.
Αναφορικά με τα σχολεία, θα υπάρξουν οδηγίες για σχολαστική τήρηση των μέτρων προφύλαξης με τακτικό πλύσιμο χεριών, χρήση αντισηπτικού και μεγαλύτερες αποστάσεις εντός των σχολικών αιθουσών αλλά και στη διάρκεια των διαλειμμάτων.
Περισσότερες εξηγήσεις αναφορικά με το άνοιγμα των σχολείων, επιχείρησε να δώσει χθες, ο καθηγητής λοιμωξιολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, Νίκος Σύψας.
Εξηγώντας την απόφαση της Επιτροπής να εισηγηθεί το άνοιγμα των σχολείων ο κ. Σύψας είπε πως «το βασικό ερώτημα που είχε να απαντήσει η Επιτροπή μας είναι αν το άνοιγμα των σχολείων θα επιφέρει ένα μεγάλο κίνδυνο επανάκαμψης της επιδημίας. Με βάση τα στοιχεία που έχουμε, ο κίνδυνος αυτός είναι πολύ μικρός ή και ελάχιστος, για να ανέβει το Ro πάνω από το 1».
«Έτσι, ως Επιτροπή συναινέσαμε στο σταδιακό άνοιγμα των σχολείων με μέτρα που θα εξειδικευτούν στην συνέχεια με εγκυκλίους που αυτή τη στιγμή καταρτίζονται» είπε μιλώντας στο ΣΚΑΙ και στη συνέχεια εξήγησε:
«Σε κάθε αίθουσα θα υπάρχουν τόσα παιδιά ώστε να τηρείται ο κανόνας των δύο μέτρων. Αυτό είναι απαράβατος κανόνας που έχει θέσει η Επιτροπή μας. Το πώς θα γίνει η διαρρύθμιση από το υπουργείο Παιδείας, είναι κάτι που θα το δούμε».
Αντιδράσεις πριν ανακοινωθεί η απόφαση
Βέβαια, παρά τις εν λόγω διαβεβαιώσεις των ειδικών, δεν λείπουν και οι αντιδράσεις για το άνοιγμα των σχολείων για τα παιδιά εκτός της Γ’ Λυκείου, τα οποία δίνουν πανελλήνιες.
Ένας από αυτούς που εξέφρασαν διαφωνία ήταν ο Καθηγητής Περιβαλλοντικής Μηχανικής του ΑΠΘ και ειδικός σε μαθηματικά μοντέλα επιδημιολογικής διασποράς, Δημοσθένης Σαρηγιάννης.
Συγκεκριμένα, αναφερόμενος στα σχολεία είπε ότι καλώς ξεκινούν τα μαθήματα στην Γ’ Λυκείου, αλλά εξέφρασε την διαφωνία του στο να ανοίξουν τα δημοτικά καθώς τα μικρά παιδιά δεν μπορούν να τηρήσουν αυστηρά μέτρα προσωπικής υγιεινής και μπορεί να νοσήσουν ή ακόμα και να μεταδώσουν το ιό, καθώς συνήθως είναι ασυμπτωματικά κρούσματα.
Αντιδράσεις εξέφρασαν, , μιλώντας στο MEGA και ο πρόεδρος ΟΛΜΕ, Θεόδωρος Τσούχλος και ο πρόεδρος Ανώτατης Συνομοσπονδίας Γονέων Μαθητών Ελλάδος, Παναγιώτης Κατηφές.
Ο κ. Κατηφές αναφέρθηκε στην ανάγκη να «αντιληφθούμε ότι τόσο η υγεία όσο και η Παιδεία δεν είναι θέμα ατομικής υπόθεσης, αλλά κοινωνικό αγαθό για το οποίο το κράτος οφείλει να παίρνει μέτρα».
Ανέφερε ακόμα πως όταν θα ανοίξουν τα σχολεία βασικό είναι να πληρούνται όλοι οι όροι για την ασφάλεια τόσο των εκπαιδευτικών όσο και των παιδιών, που δεν θα πρέπει να γίνουν ξανά φορείς του ιού μεταφέροντας τον στον υπόλοιπο πληθυσμό.
Από την πλευρά του ο κ. Τσούχλος στάθηκε στην πρόταση της ΟΛΜΕ να ανοίξει μόνο η Γ’ Λυκείου «και περιμένουμε την απάντηση του υπουργείου Παιδείας», όπως είπε χαρακτηριστικά.
Οι σκέψεις της ΟΛΜΕ είναι να μην ανοίξουν ούτε τα Γυμνάσια, ούτε η Α’ και Β’ Λυκείου, είπε και τόνισε πως «πρέπει να είμαστε προσεκτικοί για να μην υπάρξει διασπορά του ιού μέσα στο καλοκαίρι», αφού μάλιστα σύμφωνα με όσα έχουν γίνει γνωστά δεν θα πραγματοποιηθούν και οι προαγωγικές εξετάσεις.
Αντίθετος στο άνοιγμα των σχολείων και ο Τσίπρας
Αντίθετος στο άνοιγμα των σχολείων φαίνεται πως είναι και ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης. Σύμφωνα με πηγή της Κουμουνδούρου, «ο Αλέξης Τσίπρας είχε σήμερα γύρο τηλεφωνημάτων με καθηγητές και επιδημιολόγους για τις εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας και την σταδιακή άρση των περιοριστικών μέτρων.
Ο κ. Τσίπρας εξέφρασε την ανησυχία και τις έντονες επιφυλάξεις του, που διατυπώνονται τόσο από τους γονείς όσο και από πολλά μέλη της επιστημονικής κοινότητας δημοσίως, για την κυβερνητική απόφαση να ανοίξουν εν μέσω πανδημίας – για μόλις είκοσι μέρες – όλα τα σχολεία και δη τα δημοτικά και τα γυμνάσια».
Ακόμα, η ίδια πηγή προσθέτει πως «ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ σημείωσε χαρακτηριστικά ότι τα σχολεία δεν μπορούν και δεν πρέπει να συγχέονται με το σταδιακό άνοιγμα της οικονομικής δραστηριότητας, ενώ πρόσθεσε πως οι περισσότερες χώρες της Ευρώπης, χώρες οι οποίες μάλιστα κάνουν μαζικά διαγνωστικά τεστ για τον ιό και έχουν καλύτερη εικόνα της διασποράς του στην κοινότητα, δεν προχωρούν στο άνοιγμα των σχολείων.
Τέλος, τόνισε ωστόσο ότι η περίπτωση της τρίτης Λυκείου και των τελειόφοιτων φοιτητών είναι διαφορετική, ώστε να μπορούν να δώσουν πανελλαδικές ή να πάρουν το πτυχίο τους και να ενταχθούν στην αγορά εργασίας».