Θυμάστε την πρώτη εικόνα από τον πραγματικό κόσμο που σήμανε την αύξηση καταναλωτικών αγαθών στην αρχή του κορωνοϊού; Ναι, ήταν τα άδεια ράφια με το χαρτί υγείας, στιγμιότυπο που προκάλεσε έως και αναλύσεις για την ψυχολογία του πλήθους την ώρα της κρίσης. Κι ύστερα ήταν οι μάσκες, τα αντισηπτικά χεριών, τα ζυμαρικά και οι κονσέρβες.
Τι συνέβαινε, άραγε, την ίδια στιγμή στον άυλο κόσμο, εκείνο των ψηφιακών υπηρεσιών; Δεν είναι να κομίζει κανείς γλαύκα στην Αθήνα τέτοιες ώρες ούτε να ανακαλύπτει την πυρίτιδα: τις ώρες του εγκλεισμού λοιπόν, η συντριπτική πλειονότητα των πολιτών στράφηκε στο streaming, απολαμβάνοντας ταινίες, σειρές και ντοκιμαντέρ στο Netflix. Οταν έπρεπε δε να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις της τηλεργασίας, η πλατφόρμα του Zoom είχε την τιμητική της επιτρέποντας βιντεοσυσκέψεις με πολλαπλούς χρήστες ταυτόχρονα.
Οπως επισημαίνουν σε άρθρο τους στους «Financial times» οι δημοσιογράφοι Κρις Κάμπελ, Πάτρικ Μαθούριν και Χάνα Μέρφι, η χρήση του Διαδικτύου έχει αυξηθεί σημαντικά τις τελευταίες εβδομάδες. Σύμφωνα με την εταιρεία ComScore που αναλύει τα δεδομένα του Διαδικτύου με βάση τις επισκεψιμότητες των σελίδων, η κίνηση έχει αυξηθεί κατά τουλάχιστον 20% σε όλη την Ευρώπη και την Αμερική. Οπως είναι αναμενόμενο, αυτή η στροφή προς τον ηλεκτρονικό τρόπο ζωής έφερε μαζί της περαιτέρω αλλαγές στις συνήθειες των πολίτων στον ψηφιακό κόσμο. Ενας από τους τομείς που ενισχύθηκαν λοιπόν είναι κι αυτός της ενημέρωσης.
Τα μεγάλα εκδοτικά συγκροτήματα συνεχίζουν να προσελκύουν το μεγαλύτερο μέρος των πολιτών που θέλουν να ενημερωθούν με εγκυρότητα για όλες τις τελευταίες εξελίξεις της πανδημίας. Ειδικότερα, σε χώρες όπως η Ιταλία και η Ισπανία που χτυπήθηκαν περισσότερο από τον κορωνοϊό, το κοινό στράφηκε προς τις παραδοσιακές εφημερίδες και την ηλεκτρονική τους έκδοση αφού είχαν τις πηγές αλλά και το κύρος για να αντιμετωπίσουν σωστά την κάλυψη της υγειονομικής κρίσης.
Το in.gr
Σύμφωνα λοιπόν με την υπηρεσία Alexa της Amazon, η οποία μετράει την επισκεψιμότητα στο Διαδίκτυο, από την αρχή του χρόνου έως τις 18 Απριλίου στην Ιταλία, το μεγαλύτερο αναγνωστικό κοινό τράβηξε η σελίδα της εφημερίδας «La Repubblica» ενώ στην Ισπανία της «El Pais». Στη χώρα μας, στην πρώτη θέση βρίσκεται το ενημερωτικό portal in.gr, αδερφάκι των εφημερίδων «ΤΑ ΝΕΑ» και «ΤΟ ΒΗΜΑ».
Πέρα από τα παραδοσιακά Μέσα, μερίδιο στην ενημέρωση διεκδικούν πλέον και όλες οι τοπικές ειδήσεις που παλιότερα περνούσαν σε δεύτερη μοίρα. Μόνο κέρδη μετρούν από την κρίση του COVID-19 οι σελίδες κοινωνικής δικτύωσης αφού οι χρήστες του Διαδικτύου στράφηκαν σε αυτές για να επικοινωνήσουν με τους φίλους και τους συγγενείς τους, αλλά και για να περάσουν τον χρόνο τους. Το Facebook ανέφερε ότι η ανταλλαγή μηνυμάτων στις χώρες που χτυπήθηκαν πολύ από τον κορωνοϊό αυξήθηκε κατά 50% τον Μάρτιο.
Βασιλιάς βέβαια όλων αυτών των εφαρμογών επικοινωνίας στέφθηκε με μεγάλη διαφορά η εφαρμογή Zoom, η οποία από την αφάνεια του Διαδικτύου πέρασε στην κορυφή του ενδιαφέροντος στα app stores της Apple και της Google. Ενώ οι καθημερινοί χρήστες του τον περασμένο Δεκέμβριο ήταν 10 εκατομμύρια, τον Ιανουάριο πολλαπλασιάστηκαν σε 300 εκατομμύρια, καταγράφοντας αύξηση 150%.
Στον αγώνα της ψυχαγωγίας, το streaming κόβει πρώτο το νήμα με μεγάλη διαφορά. Μοιάζει λοιπόν αναμενόμενο το γεγονός πως το Netflix είχε 16 νέα εκατομμύρια χρήστες το πρώτο τετράμηνο του έτους.
Τη στιγμή βέβαια που συγκεκριμένες υπηρεσίες απολαύουν μεγάλης (ξαφνικής) δημοφιλίας εν μέσω κορωνοϊού, άλλες καταγράφουν αντίστροφη πορεία λόγων των περιοριστικών μέτρων για την πανδημία.