Νέα ήθη στην καταναλωτική συμπεριφορά έφερε η πανδημία στους Έλληνες, οι οποίοι δηλώνουν ότι και μετά την λήξη των περιοριστικών μέτρων θα συνεχίσουν να ακολουθούν μέρος αυτών στις καθημερινές συναλλαγές τους, ενώ ο ένας στους δυο καταναλωτές σκοπεύει να περιορίσει και τις άσκοπες αγορές με στόχο να αποταμιεύσει χρήματα για περίπτωση ανάγκης.
Μάλιστα η τάση αυτή φαίνεται να έχει και την πιο μακροχρόνια επίδραση με το 46% του καταναλωτικού κοινού να το εφαρμόζει ήδη, και το 19% να δηλώνει ότι θα το κάνει ως το τέλος του 2020.
Τα στοιχεία αυτά προκύπτουν από την τελευταία έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών ( ΙΕΛΚΑ) για τις αλλαγές που έφερε η πανδημία στο ελληνικό καταναλωτικό κοινό σύμφωνα με την οποία ελάχιστοι ήταν τελικά οι καταναλωτές που επέλεξαν το προηγούμενο διάστημα να πραγματοποιούν τις αγορές τους στις αλυσίδες σούπερ νωρίς το πρωί, ενώ ο ένας στους δυο περιόρισε τις επισκέψεις του για αγορές τροφίμων στα πλαίσια των περιορισμών των μετακινήσεων του που είχε επιβάλει η κυβέρνηση.
Αλλάζουν οι συνήθειες
Ειδικότερα η έρευνα που πραγματοποιήθηκε σε δείγμα 1.050 ατόμων την περίοδο 12 έως 14 Απριλίου 2020 δείχνει ότι τα μέτρα περιορισμού κυκλοφορίας έχουν επηρεάσει και τις αγοραστικές αλλά και τις διατροφικές συνήθειες του κοινού, ενώ οι αλλαγές αυτές θα επηρεάζουν την αγορά για μεγάλο χρονικό διάστημα και μετά την λήξη των περιορισμών.
Ήδη ο μέσος αριθμός εβδομαδιαίων επισκέψεων για αγορές τροφίμων έχουν μειωθεί από 13,6 σε μόλις 6,1 δηλαδή κατά 55%, ενώ στις λαϊκές αγορές όπου οι επισκέψεις έχουν μειωθεί από 1,7 σε 0,3, κατά 83%. Οι μικρότερες, αλλά σημαντικές μειώσεις καταγράφονται στα σουπερμάρκετ και στους φούρνους κατά 44%.
Την ίδια στιγμή όπως φαίνεται από την συμπεριφορά των καταναλωτών ενώ οι επιχειρήσεις το τελευταίο διάστημα λειτουργούν με διευρυμένο ωράριο, φαίνεται ότι αυτό δεν αξιοποιήθηκε από τους καταναλωτές ,όπως προκύπτει και από τη σημαντική μείωσης των επισκέψεων. Ενδεικτικό είναι ότι μόλις το 0,1% του αγοραστικού κοινού επισκέπτεται τα καταστήματα σουπερμάρκετ ώρες 07:00-08:00 π.μ.
Παράλληλα καταγράφονται ιδιαίτερα σημαντικές αλλαγές σε σχέση με τα κριτήρια επιλογής τροφίμων. Τον περασμένο Δεκέμβριο τα βασικά κριτήρια επιλογής τροφίμων ήταν η ποιότητα και το κόστος ενώ τον Απρίλιο η εικόνα έχει αλλάξει τελείως και τα βασικά κριτήρια πλέον είναι η Υγιεινή και Ασφάλεια για τους τρεις στους δέκα καταναλωτές.
Απολύμανση
Στο πλαίσιο της ίδιας έρευνας εξετάστηκε και η πρόθεση των καταναλωτών να διατηρήσουν συνήθειες που υιοθέτησαν λόγω της πανδημίας ή των μέτρων περιορισμού κυκλοφορίας και μετά την λήξη τους όποτε και αυτή γίνει. Η κύρια τάση από τους περισσότερους καταναλωτές είναι να απολυμαίνουν τα προϊόντα από τις αγορές τους πριν τα αποθηκεύσουν σε ποσοστό 59%, με το 25% να δηλώνει ότι θα το κάνει για τουλάχιστον δυο μήνες αφού λήξει ο « συναγερμός» της πανδημίας .
Η δεύτερη τάση είναι η αποθήκευση τροφίμων στο σπίτι για περίπτωση ανάγκης, την οποία θα συνεχίσουν να κάνουν ένας στους δυο καταναλωτές (48%). Τέλος, το 46% θα συνεχίσει να φοράει γάντια και το 32% να φοράει μάσκα ενώ το 35% θα συνεχίσει να αποφεύγει να τα χύμα προϊόντα και το 26% να παραγγέλνει προϊόντα για παράδοση κατ’ οίκον.