Ένα βήμα πίσω φαίνεται πως έκανε η κυβέρνηση μετά τις αντιδράσεις για το άνοιγμα δημοτικών σχολείων και νηπιαγωγείων.
Όπως ανακοίνωσε στο διάγγελμα ο Κυριάκος Μητσοτάκης τα Δημοτικά Σχολεία και τα νηπιαγωγεία μένουν κλειστά, ωστόσο ενδέχεται να ανοίξουν την 1η Ιουνίου.
Αντιδράσεις όμως υπάρχουν και για το άνοιγμα των Γυμνασίων και Λυκείων (με εξαίρεση την Γ’ Λυκείου), από κόμματα και φορείς.
Ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης , έπρεπε να λύσει έναν δύσκολο γρίφο με τρεις παραμέτρους: τη διαφωνία των ειδικών επιστημόνων για το εάν πρέπει να ανοίξουν όλες οι βαθμίδες εκπαίδευσης, την ανησυχία των γονέων για την υγεία των παιδιών τους αλλά και την πίεση της αντιπολίτευσης που κρατά αποστάσεις από την άρση των μέτρων.
Το Μέγαρο Μαξίμου μετά τις αντιδράσεις κινήθηκε συντηρητικά, τουλάχιστον σε ότι αφορά στα δημοτικά τα νηπιαγωγεία και τους βρεφονηπιακούς σταθμούς καθώς υπό τις παρούσες συνθήκες, είναι πολύ δύσκολο να λειτουργήσουν.
«Ενδέχεται δημοτικά και νηπιαγωγεία να ανοιξουν την 1η Ιουνίου» είπε χαρακτηριστικά ο Κυριάκος Μητσοτάκης. Ο πρωθυπουργός ανακοίνωσε ότι στις 11 Μαΐου ανοίγουν τα σχολεία για την τρίτη λυκείου, ενώ στις 18 Μαΐου ανοίγουν Γυμνάσια και οι άλλες τάξεις του λυκείου.
Η απόφαση για τα δημοτικά
Το άνοιγμα των δημοτικών σχολείων είχε προκαλέσει τις σφοδρότερες αντιδράσεις και παραμένει ανοιχτό. Η απόφαση θα ληφθεί όταν θα υπάρχει εικόνα από την εξέλιξη της πανδημίας.
Εάν έχουμε περαιτέρω κάμψη των κρουσμάτων και δεν υπάρξει αναζωπύρωση τις επόμενες δύο με τρεις εβδομάδες, τότε θα εξεταστεί από την κυβέρνηση αν θα ανοίξουν τα δημοτικά και νηπιαγωγεία.
Σήμερα οι ανακοινώσεις από Κεραμέως -Τσιόδρα
Τα σχολεία σε κάθε περίπτωση θα ανοίξουν υπό εντελώς διαφορετικό καθεστώς καθώς θα υπάρχουν αποστάσεις μεταξύ των μαθητών, ενδεχομένως να καθιερωθεί η εκ περιτροπής παρουσία των μαθητών στην τάξη ενώ παντού θα υπάρχουν αντισηπτικά.
Ακόμη δεν έχει διευκρινιστεί εάν οι μαθητές θα πρέπει να φορούν μάσκες μέσα στις τάξεις.
Σήμερα, στις 6 το απόγευμα, η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως μαζί με τον Σωτήρη Τσιόδρα θα αναφερθούν στις λεπτομέρειες για τη λειτουργία των σχολείων και όλα τα μέτρα προστασίας τα οποία θα πρέπει να λαμβάνονται από τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς.
Εκτός από τη φυσική παρουσία των μαθητών, η εξ αποστάσεως εκπαίδευση θα εξακολουθεί να υποστηρίζει παιδιά τα οποία, για ειδικούς λόγους, δεν πρέπει να έρθουν στη τάξη.
Η άποψη των επιστημόνων
Αντικρουόμενες είναι οι απόψεις των επιστημόνων για την επαναλειτουργία των σχολείων.
Σύμφωνα με τον καθηγητή λοιμωξιολογίας και μέλος της επιτροπής του υπουργείου Υγείας για τον κοροναϊό, Νίκο Σύψα οι τελικές αποφάσεις θα παρθούν μετά τη σημερινή τηλεδιάσκεψη της επιτροπής εμπειρογνωμόνων με την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας.
«Οι τελικές αποφάσεις για τα δημοτικά και νηπιαγωγεία θα ληφθούν δύο εβδομάδες μετά το άνοιγμα των λυκείων» τόνισε.
Ο καθηγητής Υγιεινής και Επιδημιολογίας στο ΕΚΠΑ Γκίκας Μαγιορκίνης, διατύπωσε σοβαρές επιφυλάξεις για το άνοιγμα των σχολείων.
«Δεν έχουμε δει να συμβαίνει σε άλλες ιογενείς λοιμώξεις να μην μεταδίδουν τα παιδιά τον ιό. Μήπως χρειαζόμαστε λίγο ακόμα χρόνο για να καταλάβουμε τι ακριβώς συμβαίνει με τα παιδιά για να είμαστε πιο προετοιμασμένοι;» διερωτήθηκε.
Όπως είπε τα σχολεία μπορούν να ανοίξουν «τον Σεπτέμβριο, ώστε το καλοκαίρι να έχουμε προετοιμαστεί. Θα ήθελα να δω τις προϋποθέσεις και το ξεκάθαρο πλάνο για να ανοίξουν τα σχολεία» πρόσθεσε.
Οι αντιδράσεις γονέων και εκπαιδευτικών
Έντονα εξάλλου, αντιδρά η Ομοσπονδία Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης (ΟΛΜΕ) στην επαναλειτουργία του γυμνασίου και των δύο πρώτων τάξεων του λυκείου, θέτοντας εύλογα ερωτήματα, που άπτονται τόσο της ασφάλειας μαθητών και καθηγητών όσο και των διαδικασιών.
Όπως είπε στο MEGA, ο Γενικός Γραμματέας της ΟΛΜΕ, Βαγγέλης Μπουντουλούλης «Υπάρχουν έντονοι προβληματισμοί. Δεν κατανοούμε εάν η απόφαση είναι πολιτική ή επιστημονική. Το άνοιγμα σχολείων σημαίνει λήψη μέτρων. Μέσα στους εκπαιδευτικούς, υπάρχουν μεγάλες ηλικιακές ομάδες, δηλαδή ευπαθείς ομάδες» τόνισε χαρακτηριστικά.
Η ΟΛΜΕ ζητά «να πάνε αργότερα οι ημερομηνίες επαναλειτουργίας. Ας μην ανοίξουν γυμνάσιο και λύκειο, να πάμε σε προαγωγικές εξετάσεις. Είναι κάτι που έχει ξανά γίνει».
Από την πλευρά των γονέων, ο πρόεδρος της Ανώτατης Συνομοσπονδίας Γονέων Μαθητών Ελλάδος (ΑΣΓΜΕ), Παναγιώτης Κατηφές, σε πρόσφατες δηλώσεις του τόνισε την ανάγκη να «αντιληφθούμε ότι τόσο η υγεία όσο και η Παιδεία δεν είναι θέμα ατομικής υπόθεσης, αλλά κοινωνικό αγαθό για το οποίο το κράτος οφείλει να παίρνει μέτρα».
Ανέφερε ακόμα πως όταν θα ανοίξουν τα σχολεία βασικό είναι να πληρούνται όλοι οι όροι για την ασφάλεια τόσο των εκπαιδευτικών όσο και των παιδιών, που δεν θα πρέπει να γίνουν ξανά φορείς του ιού μεταφέροντας τον στον υπόλοιπο πληθυσμό.
Οι αντιδράσεις της αντιπολίτευσης
Σοβαρές επιφυλάξεις για το άνοιγμα των Γυμνασίων και Λυκείων έχει και η αντιπολίτευση, η οποία συμφωνεί μόνο στην λειτουργία του σχολείου για τους μαθητές της Γ’ Λυκείου.
Ο ΣΥΡΙΖΑ εγκάλεσε τον κ. Μητσοτάκη ότι «δεν είπε για ποιο λόγο τα σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, που μέχρι χθες χαρακτηρίζονταν από την κυβέρνηση και τους επιστήμονες «υγειονομική βόμβα διασποράς του κοροναϊού», τώρα ξαφνικά ανοίγουν άρον-άρον για είκοσι μόλις μέρες, αφήνοντας μάλιστα παράθυρο να κάνει το ίδιο και για τα δημοτικά και τα νηπιαγωγεία.
Ας ευχηθούμε και ας ελπίσουμε η απόφαση να μην αποβεί μοιραία για μια πιθανή αναζωπύρωση κρουσμάτων και πάνε χαμένοι οι κόποι δυο ολόκληρων μηνών».
Μάλιστα και ο εκπρόσωπος τύπου του ΚΙΝΑΛ Παύλος Χρηστίδης αναρωτήθηκε με νόημα αναφορικά με το άνοιγμα των σχολείων αν η κυβέρνηση έχει αλλάξει στρατηγική και έχει υιοθετήσει τη λογική της ανοσίας της αγέλης.
Το ΚΚΕ μίλησε, στην γενικότερη ανακοίνωσή του, για κινδύνους που ελλοχεύουν καθώς η σταδιακή άρση των περιοριστικών μέτρων δεν συνοδεύεται με μέτρα προστασίας σε χώρους δουλειάς και εκπαίδευσης.
Τι θα γίνει σε περίπτωση κρούσματος κοροναϊού σε σχολείο;
Ένα ζήτημα που αναμένεται να διευκρινιστεί, στις απογευματινές ανακοινώσεις που θα κάνουν από κοινού για τα σχολεία η υπουργός Παιδείας με τον Σωτήρη Τσιόδρα, είναι το τι θα γίνει εάν παρουσιαστεί κρούσμα μαθητές ή εκπαιδευτικό προσωπικό.
Επίσης το πλήθος των μαθητών ανά τάξη, το «καυτό» ζήτημα της απόστασης μέσα στην αίθουσα, αν θα είναι υποχρεωτική η χρήση μάσκας , αν χρειαστεί να διευρυνθεί το ωράριο λειτουργίας των σχολείων και τι ώρες θα γίνονται τα μαθήματα.