Στη σταδιακή απόσυρση των ρυπογόνων πετρελαιοκίνητων οχηµάτων και στη µείωση των παλαιών βενζινοκίνητων, τουλάχιστον σε ό,τι αφορά τα µεγάλα αστικά κέντρα, µε παράλληλη ενίσχυση της ηλεκτροκίνησης, µέσω της παροχής σειράς κινήτρων, προκειµένου να επιτευχθεί ο ευρωπαϊκός στόχος της ελαχιστοποίησης του αποτυπώµατος του άνθρακα, προχωρεί η κυβέρνηση.
Τα συναρμόδια υπουργεία Μεταφορών, Οικονομικών και Περιβάλλοντος αναµένεται μέχρι το τέλος Ιουνίου να παρουσιάσουν σχέδιο νόμου με ένα ολοκληρωμένο πακέτο μέτρων και κινήτρων για την ενίσχυση της ηλεκτροκίνησης, με στόχο, έως το 2030, το 30% των οχημάτων (περίπου ένα στα τρία) που θα πωλούνται να είναι plug-in υβριδικά ή αμιγώς ηλεκτρικά. Αλλωστε, τα ηλεκτρικά οχήματα θεωρούνται περισσότερο οικονομικά, καθώς καταναλώνουν λιγότερη ενέργεια και έχουν μικρότερο κόστος συντήρησης, ενώ είναι περισσότερο ανθεκτικά έναντι των συμβατικών.
Με τις νομοθετικές παρεμβάσεις τις οποίες ετοιμάζει η αρμόδια Διυπουργική Επιτροπή για την ηλεκτροκίνηση, θα επιλυθούν και ορισμένα παράπλευρα θέματα – εκτός από το νομοθετικό και το φορολογικό πλαίσιο – τα οποία θα δημιουργήσουν το κατάλληλο περιβάλλον για τις ιδιωτικές επενδύσεις στον τομέα της ηλεκτροκίνησης, προκειμένου η Ελλάδα να καλύψει την απόσταση που τη χωρίζει από τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Μεταξύ άλλων, θα προβλεφθεί η χρησιμοποίηση ευρωπαϊκών πόρων (από το ΕΣΠΑ κ.λπ.) για την ανάπτυξη των απαραίτητων υποδομών φόρτισης, ενώ θα περιλαμβάνονται και ρυθμίσεις για την εκπαίδευση και πιστοποίηση των τεχνιτών των συνεργείων ηλεκτρικών αυτοκινήτων, την πιστοποίηση των φορτιστών και τον υγιή ανταγωνισμό.
Τα αυτοκίνητα
Ειδικότερα, τα κίνητρα που εξετάζονται για τα ηλεκτροκίνητα ΙΧ θα αφορούν την αγορά τους και τη χρήση τους. Τα αμιγώς οικονομικά κίνητρα θα προβλέπουν την επιδότηση του κόστους αγοράς τους, τη μείωση των τελών ταξινόμησης και χρήσης τους μέσω φορολογικών απαλλαγών (πλήρης απαλλαγή από τέλη κυκλοφορίας), την εφαρμογή ειδικής τιμολογιακής πολιτικής στα προγράμματα ασφάλισης, την πληρωμή μειωμένων τελών στα διόδια και την παροχή εκπτώσεων στις ακτοπλοϊκές μετακινήσεις.
Στα κίνητρα που θα αφορούν τη χρήση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, μεταξύ άλλων, εξετάζονται η καθημερινή και χωρίς περιορισμούς κυκλοφορία τους στα μεγάλα αστικά κέντρα, το ελεύθερο πάρκινγκ στους χώρους ελεγχόμενης στάθμευσης των δήμων, η καθιέρωση χαμηλών τιμολογίων ή φοροαπαλλαγών για τη φόρτισή τους σε ιδιωτικές επιχειρήσεις εκμετάλλευσης χώρων στάθμευσης κ.λπ.
Τα κίνητρα αυτά θα διαφοροποιούνται ανάλογα με το αν παρέχονται για ιδιωτικής χρήσης, δημόσιας χρήσης, ταξί ή κρατικά ηλεκτρικά οχήματα. Ηδη, με τον πρόσφατο φορολογικό νόμο έχουν δοθεί κίνητρα στις επιχειρήσεις για την απόκτηση και χρήση ηλεκτροκίνητων οχημάτων από τις ίδιες και τους εργαζομένους τους.
Ταξί και φορτηγά
Δεδομένου ότι η χρήση των ηλεκτρικών οχημάτων αποτελεί καθοριστικό παράγοντα για τη μείωση των ρύπων αλλά και της ηχορύπανσης στα αστικά κέντρα, η οποία σύμφωνα με μετρήσεις ξεπερνά κατά πολύ τα όρια των decibel που έχουν τεθεί από την ΕΕ, το υπουργείο Μεταφορών προωθεί σε πρώτη φάση την ανανέωση του γερασμένου στόλου των επιβατηγών δημόσιας χρήσης οχημάτων και Φορτηγών Δημόσιας Χρήσης έως 3,5 τόνους, παρέχοντας φορολογικά κίνητρα και επιδότηση αντικατάστασης για την αγορά νέων αμιγώς ηλεκτροκίνητων ή plug-in υβριδικών με εκπομπές ρύπων έως 50 γραμμ. CO2/χλμ. οχημάτων.
Ηδη, από πλευράς υπουργείου έχει ανακοινωθεί ότι το ένα τρίτο του νέου στόλου των λεωφορείων των αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης θα είναι ηλεκτροκίνητα. Ταυτόχρονα, προωθούνται ευεργετικές διατάξεις και για την αντικατάσταση του παλαιού στόλου των ταξί και των μικρών φορτηγών που κινούνται συνεχώς μέσα στον αστικό ιστό.
Ειδικότερα όσον αφορά τα ταξί, εξετάζεται η επιδότηση με ποσό 5.000 έως 8.000 ευρώ της αγοράς νέου ηλεκτρικού οχήματος και της απόσυρσης από την κυκλοφορία του παλαιού, το οποίο θα οδηγείται προς καταστροφή (σκραπ). Αυτό που συζητείται στην αρμόδια Διυπουργική Επιτροπή είναι εάν η απόσυρση των ρυπογόνων ταξί θα ξεκινήσει από τις 10 μεγαλύτερες πόλεις της χώρας (Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Πάτρα, Ηράκλειο, Βόλος, Λάρισα, Ιωάννινα κ.λπ.) ή θα εφαρμοστεί εξαρχής σε όλη την επικράτεια. Σημειώνεται ότι, εκτός των άλλων, θα προβλεφθούν και ειδικές πιάτσες για τα ηλεκτροκίνητα ταξί, οι οποίες θα εξυπηρετούν τις ανάγκες φόρτισής τους.
Σημεία φόρτισης
Για την υποστήριξη και προώθηση της αγοράς νέων ηλεκτροκίνητων οχημάτων, στο νομοσχέδιο θα προβλεφθεί η ανάπτυξη δημοσίως προσβάσιμων υποδομών φόρτισης. Στόχος είναι να αναπτυχθεί ένα επαρκές δίκτυο υποδομών επαναφόρτισης κατά μήκος του οδικού δικτύου της χώρας, καθώς και σε ιδιωτικούς και κοινόχρηστους χώρους. Τα δημοσίως προσβάσιμα σημεία θα υποχρεούνται να παρέχουν υπηρεσίες πέραν των χρηστών με τους οποίους έχουν συνάψει συμβόλαιο και σε χρήστες με εφάπαξ χρέωση, χωρίς την υποχρέωση σύναψης συμβολαίου για τον οικείο προμηθευτή ή διαχειριστή ηλεκτρικής ενέργειας.
Για την καλύτερη πληροφόρηση και εξυπηρέτηση των χρηστών ηλεκτρικών οχημάτων, το υπουργείο Μεταφορών αναπτύσσει ειδικό μητρώο Υποδομών και Φορέων Αγοράς Ηλεκτροκίνησης, στο οποίο θα καταγράφονται όλες οι υποδομές επαναφόρτισης και οι φορείς που δραστηριοποιούνται στην αγορά αυτή.
Το Μητρώο, μέσω ειδικής εφαρμογής στα κινητά τηλέφωνα (aplication) θα παρέχει online στοιχεία στους χρήστες των ηλεκτροκίνητων οχημάτων, όπως για τη διαθεσιμότητα των σημείων, την τρέχουσα κατάστασή τους (ελεύθερο / κατειλημμένο), καθώς και δεδομένα που θα αφορούν τα τιμολόγια φόρτισης, τον τρόπο τιμολόγησης και πληρωμής κ.λπ. Ολες οι υποδομές φόρτισης θα υποστηρίζουν υποχρεωτικά τη δυνατότητα επικοινωνίας με τη συγκεκριμένη ηλεκτρονική πλατφόρμα, καθώς και με άλλες ηλεκτρονικές πλατφόρμες για τη μετάδοση πληροφοριών σε εθνικό και σε υπερεθνικό επίπεδο.
Τα συνεργεία
Στο νομοσχέδιο για την ηλεκτροκίνηση θα υπάρχει πρόβλεψη και για την επισκευή – συντήρηση των ηλεκτρικών οχημάτων. Συγκεκριμένα, θα ρυθμίζει την αδειοδότηση και λειτουργία των συνεργείων επισκευής και συντήρησης ηλεκτρικών οχημάτων, καθώς και τα απαιτούμενα προσόντα και την κατοχή άδειας ασκήσεως του επαγγέλματος του τεχνίτη ηλεκτρικών οχημάτων.